Tips voor reizen naar Oostkust Australië uit eigen ervaring:)

[SUB][/SUB]Hallo allemaal,

Ik ben laatst door de moderators op mijn vingers getikt omdat ik alleen een bericht postte met een link naar een website die ik persoonlijk handig voor andere vindt. Zij zeiden van doe wat meer met de reisinformatie die je hebt opgedaan tijdens je reis ipv alleen een link posten. Nou heb ik heb enige tijd geleden een aantal tips opgesteld uit mijn eigen reiservaring. Zie hieronder. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft:)

Tip: Neem altijd een Lonely Planet mee. Dit komt bijvoorbeeld altijd van pas wanneer je nog een slaapplek of iets moet regelen en geen idee hebt waar te slapen.

Aankomst
In Australië zijn vele vliegvelden en op welk vliegveld je vliegt is een beetje afhankelijk van de route die je wilt afleggen. Persoonlijk heb ik gevlogen op Melbourne waarna ik naar Cairns gevlogen ben om vervolgens af te reizen naar Sydney. Ik raad zelf aan om te vliegen op Melbourne of Cairns. Dat is de gemakkelijkste manier om de gehele oostkust te doen. Binnenlandse vliegtickets zijn redelijk goedkoop in Australië, dus stel je mist iets dan is het niet erg prijzig om hier alsnog naartoe te vliegen.

Vervoer in Australië
Het is vrij eenvoudig om door Australië heen te reizen. Zelf heb ik de oostkust voornamelijk gedaan met de bus. Een klein deel van de reis heb ik meegereisd met een bevriende Backpacker die beschikte over een busje.
De keuze voor welk vervoer je kiest is afhankelijk van wat je makkelijk vindt en hoeveel geld je te besteden hebt. Het huren van een busje kan namelijk aardig prijzig zijn. Dit geldt ook voor het kopen van een busje en het is niet altijd even eenvoudig om deze weer door te verkopen. Benzine is goedkoper in Australië dan in Nederland maar door de grote afstanden gaat dit ook aardig oplopen. Wat ook nog is geld kost, zijn de hostels waar je de camper zal moeten parkeren. Het is namelijk illegaal om te wild kamperen in dit land en hier staan aardig hoge boetes op. Denk er dus goed over na voordat je zomaar over gaat tot de aanschaf of het huren van een busje. Reken goed uit wat het totaal gaat kosten.

Met de bus gaan is een stuk goedkoper dan met een busje. Er zijn twee busmaatschappijen die een hop-on hop off systeem hanteren. Dit zijn de Premier Bus en de Greyhound. Organisaties zoals WTC en Kilroy schijnen niet altijd te vertellen dat de Premier Bus eigenlijk hetzelfde is als de Greyhound. Het enige wat verschilt is dat de Premier bus maar 1x per dag vertrekt en de Greyhound vaker op een dag. In prijs scheelt het echter al gauw 120 dollar tussen beide. Voor de Premier bus heb ik zelf 290 dollar betaald van Cairns tot Sydney. Dezelfde route zou mij met de Greyhound 420 dollar hebben gekost.
Denk dus goed na over wat je wilt.

Uitgaan
Het uitgaan in Australië is mij persoonlijk redelijk tegengevallen. Dit geldt echter alleen voor de kleinere plaatsjes. De grote steden zoals Sydney, Brisbane en Melbourne hebben een bruisend uitgaansleven. Ook Surfer’s Paradise is redelijk leuk om uit te gaan. Alleen zijn het vooral kleinere discotheken. In de kleinere plaatsen zoals Byron Bay, Noosa, Cairns is het uitgaansleven naar mijn mening een stuk minder.
De drank in Australië is erg duur. Hetzelfde geldt voor sigaretten. De meeste Backpackers roken daarom shag en drinken Goon. Goon is een soort van wijn wat in een doos zit verpakt. De meeste pakken kosten rond de 11 dollar en er zit 4 liter in. Dit is het goedkoopste wat er te krijgen is alleen dit komt wel na enige tijd je neus uit.

Surfen
Australië is natuurlijk een heel mooi land om te surfen. In het noorden van het land is het echter vaak niet mogelijk doordat er gevaarlijke kwallen rond zwemmen. Verder naar beneden richting Surfer’s Paradise, Byron Bay, Sydney en Melbourne is het heel goed surfen. Zeker rond Melbourne is het naar mijn mening erg goed.

Activiteiten in Australië
Duiken Great Barrier Reef
Het duiken bij het Great Barrier Reef is erg mooi. Persoonlijk vond ik duiken op de Gili Eilanden bij Lombok nog mooier maar Great Barrier Reef is ook heel erg mooi. Misschien ben ik al te verwend afgereisd naar het Great Barrier. Echter blijft het een erg mooie plek om te duiken. Cairns is de makkelijkste plek om vandaan te gaan duiken. Zorg ervoor dat je naar een duikschool gaat die duikt bij het ‘Outer Reef’. Het inner reef is namelijk wat meer beschadigt en daarom minder spectaculair.

Let op: Duiken bij het Great Barrier Reef is erg duur. Als het mogelijk is probeer je duikbrevet dan in landen zoals Thailand of Indonesië te halen. Dit scheelt aanzienlijk.

Whitsunday Islands
De Whitsunday Islands liggen aan de kust bij Airlie Beach. De meeste mensen reizen af naar de Whitsundays vanwege de parelwitte stranden. Whitehaven beach is waarschijnlijk één van de witste stranden ter wereld en zeker de moeite om te bezoeken. Persoonlijk heb ik de Whitsundays bezocht met de Wings Tourgroup en dit is mij erg goed bevallen. Zij hebben meerdere boten met plek voor 25 man. Het betreft 2 overnachtingen een bezoek aan de whitsundays en veel snorkelen. Ik heb gemerkt dat sommige mensen de toer naar de Whitsundays leuker vinden dan andere. Dit is voornamelijk afhankelijk van de groep mensen op de boot. Je zit toch twee volle dagen met deze mensen op het water en dan moet het wel gezellig zijn.

Fraser Island by 4×4
Mijn persoonlijke hoogtepunt van de reis vond ik toch wel Fraser Island. Het eiland is 122 km lang en 5 tot 25 km breed. Er heerst een tropisch klimaat, en het landschap is zeer afwisselend:mangrovebossen, tropische regenwouden, eucalyptusbossen en duinlandschap. Het is te bereiken vanaf Hervey Bay en Rainbow Beach. Ik heb zelf een tour gedaan bij Rainbow Beach met het bedrijf Pippies. Dit is tevens een hostel. De Frasier Island tour bestaat vooral uit het rijden met een 4×4 over de stranden en door het regenwoud. Met de auto bezoek je hele mooie plekken op het eiland waaronder een aantal mooie meren. Er wordt geslapen in een tentenkamp in het midden van het eiland. Ook deze toer is afhankelijk van de groep waarmee je gaat maar met circa 15 tot 20 mensen zitten er altijd wel leuke mensen tussen.

Zorg ervoor dat je je rijbewijs hebt want de toer is niet compleet zonder zelf over het strand te hebben gescheurd.!

Scooteroo in Agnes Water/Town 1770
De Scooteroo is een toer gedurende 1 middag op een soort scooters die lijken op motoren. De scooters kunnen circa 70 tot 80km per uur. Het is een erg leuke toer om te doen en niet erg duur. Het kost ongeveer 60 dollar voor een middag en is zeker de moeite waard. Je gaat met een grote groep toeren door het dorp en op de een of andere manier voel je je best stoer terwijl je weet dat je op een scooter zit.

Stereosonic Music Festival
Het grootste festival van Australië moet haast wel Stereosonic zijn. Dit festival wordt gehouden op meerdere plekken in Australië. Het festival is sowieso te bezoeken in Sydney, Brisbane en Melbourne. Het festival duurt twee dagen en kost rond de 180 dollar. Het is vrij prijzig maar er treden grote namen op als Afrojack, Armin van Buuren, David Guetta, Steve Angello en W&W, Zeker als je het uitgaan soms tegen vind vallen of te vaak een kroeg van binnen hebt gezien, is het een verademing om dit festival te kunnen bezoeken.

Overige tips

  •      Geld: Neem genoeg geld mee naar Australië. De dollar staat wel gunstig tegenover de euro maar onderschat niet hoe duur alles hier is. Dit geldt voor zowel de boodschappen als de activiteiten.
    
  •      Vervoer: Ik raad zelf aan om het met de bus te doen. Met een busje is wel leuker maar het is best een gedoe af en toe. Zeker in de grote steden.
    
  •      Tijd: Ik heb Australië in 10 weken gedaan. Dit is genoeg tijd om alles te zien maar om echt te genieten van het Australische leven is het misschien leuk om langer op een plek te blijven en te gaan werken. Denk hierbij aan Melbourne, Sydney of Byron Bay.
    

Er zijn zoveel leuke dingen te doen in Australië en ik hoop dat je hier een enorm leuke tijd tegemoet gaat. Als je vragen hebt na aanleiding van de tips dan hoor ik ze graag:)

Groetjes.

Hoi! Heel handig stukje!!
In 2015 wil ik samen met mijn vriend ook ongeveer 10 weken Australië in september.
Wij willen eerst maar Melbourne paar dagen en dan naar Sydney voor Defqon Australia( festival) en dan door naar Cairns via de oostkust. Iedereen doet het andersom en gaat van Cairns naar Sydney, wat is de reden en is het zo ook te doen of raad je het af?

Hoe heb je het geregeld met de busritten?
Welke plaatsen ben je gestopt?
Welke hostels heb je gepakt?
Hoeveel geld was je in totaal kwijt zonder vliegticket?
Wij wilde inderdaad een camper huren, maar na jou stukje ben ik toch gaan twijfelen. Bus lijkt me dan wel vrijer om te gaan en te staan.

Bedankt alvast!!
Groet Idi

Via Wereldwijzer app

Hoi Idi,

Er zijn ook genoeg mensen die naar boven reizen hoor voor mijn gevoel. Het ligt er een beetje aan wanneer je gaat. Toen ik in Cairns was begin November begon daar het regenseizoen en werd het verder naar beneden steeds warmer. Dat vonden wij persoonlijk wel lekker. Het is beide qua reizen even eenvoudig en vanaf Melbourne is het mogelijk om de bus te boeken tot aan Cairns.

Ik begon zelf in Melbourne omdat daar twee vrienden van me waren. Daarna zijn we naar Cairns gegaan omdat we met andere vrienden hadden afgesproken te eindigen in Sydney. In Cairns kan je opzich leuk eindigen omdat je daar kan duiken in het Great Barrier Reef(wel prijzig) en naar het Noorden kan naar het regenwoud.

**Hoe heb je het geregeld met de busritten? **
Wij hebben gekozen voor de Premier Bus. Die hebben we geboekt bij het hostel in Cairns maar kan je ook via de website van Premier doen. Je boekt dan bv. vanaf Melbourne tot Cairns en daar heb je dan een jaar de tijd voor. De bus gaat 1x per dag en vertrekt op het tijdstip dat je er eerder bent aangekomen. Dus als je om 1u aankomt in byron bay bv. Vertrekt de bus ook weer om die tijd. De Premier bus is ongeveer 120 dollar goedkoper (290 dollar is de PRemier) dan de Greyhound. Je moet je circa 1 of 2 dagen van te voren aanmelden op de site van Premier met je persoonlijke code en dan kan je weer gebruik maken van de bus.

Welke plaatsen ben je gestopt?

  • Cairns
  • Townsville - Magnetic Island,
  • Airlie Beach - voor Whitsundays
  • Agnes Water - voor de scooteroo trip
  • Rainbow Beach - Frasier Island (Pippies tour)
  • Brisbane
  • Gold Coast
  • Byron Bay
  • Sydney

Welke hostels heb je gepakt?

  • Cairns (Hostel: Tropic Days) klein hostel maar echt superchill
  • Townsville - Magnetic Island, (XBase - vond het zelf niet zo’n chill hostel, wel mooi uitzicht)
  • Airlie Beach - voor Whitsundays (Nomads - Prima Hostel in Airlie beach
  • Agnes Water - voor de scooteroo trip (Sliep ik op de camping in een tentje)
  • Rainbow Beach - Frasier Island (Pippies tour) (Sliepen we bij Pippies)
  • Brisbane (Sliep ik eerst een aantal dagen op de bank bij iemand en hostel kan ik me niet herinneren de naam)
  • Gold Coast (geen idee ook)
  • Byron Bay (hier zat ik in een hippie hostel, wel leuk maar apart. Geen echte aanrader)
  • Sydney (Nomads - vond ik echt super kut. Bed Bugs gekregen en zaten op de 12de verdieping met maar 1 lift. Deze was ook twee dagen kapot waardoor we moesten lopen naar de kamer) Qua locatie wel relaxed.

Hoeveel geld was je in totaal kwijt zonder vliegticket?
€5000 denk ik
**Wij wilde inderdaad een camper huren, maar na jou stukje ben ik toch gaan twijfelen. Bus lijkt me dan wel vrijer om te gaan en te staan. **
Ik raad de bus aan. Stukken goedkoper vooral en best chill. Maar het is natuurlijk voor iedereen anders. Met een camper of auto kan je wel overal eenvoudig heenrijden. Als je activiteiten wilt ondernemen regelen ze bij Hostels echter wle goedkoop busjes.

Hoop je zo voldoende info te hebben gegeven haha.

Groetjes

Ah!! Super bedankt!! Ik ga het allemaal rustig tot me nemen!

Via Wereldwijzer app