Ik zit er over te denken om bezig te gaan met het proces om een Paraguayaanse cedula (permanent residency visa) aan te vragen.
Ik heb hier al wat andere forumthreads gelezen en ook op forum van expat-blog.com is veel goede informatie te vinden.
Ik heb alleen nog enkele vragen en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen:
Er zijn een aantal documenten die in Nederland moeten worden geregeld en moeten worden goedgekeurd bij de ambassade in Brussel. Het gaat om de volgende documenten (ik hoop dat ik niks vergeet).
Wat zijn de Nederlandse equivalenten van deze documenten.
2-Certificado de Nacimiento. () dat lijkt me de geboorteakte
3-Certificado de Matrimonio, Sentencia de Divorcio y/o Defunción en su caso, para justificar el estado civil. () Ik ben vrijgezel en nooit getrouwd geweest, hoe bewijs ik dit? Of is dit niet benodigd als je niet getrouwd bent (geweest).
4-Certificado de Antecedentes Penales o Policiales (desde los 14 años de edad) del país de origen o del país de Residencia de los últimos 5 años debidamente acreditada. Para ciudadanos de nacionalidad Brasileña: Certificados expedido por la Policía Federal o del Poder Judicial – Justicia Federal. Para los ciudadanos Argentinos: Certificados expedidos por la Policía Federal o Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. (*) Volstaat hiervoor een VOG ?
Moeten deze documenten al in Nederland vertaald worden voordat ze naar de ambassade gaan of hoeft dit pas in Paraguay?
Bij welke bank kan ik, in jullie ervaring, makkelijk een bankrekening openen zonder cedula en zonder aantoonbaar vast inkomen? Dit om de $5000 te storten. Het liefst een bankrekening met debit card (pinpas)
Hebben jullie nog andere tips?
Hopelijk kunnen jullie me helpen, alvast bedankt !!
Ok here we go:
aangaande punt2: ja dat klopt…dat is je geboorteakte. Op het gemeentehuis kun je al een internationale versie aanvragen.(daar staat ook Spaans bij) Vergeet niet het papiertje te laten legaliseren door het Min. van BUZA in den haag…naderhand naar de PY ambassade in Brussel ermee.(als je alles per post wilt afwerken duurt het echt veel langer…ik heb het indertijd ZELF gedaan)…en als je in PY bent ook nog eens een keer naar hun eigen Ministerio gaan (Interior)…dat zijn dus heel wat stempels en zegels!
aangaande punt 3: Je hoeft in PY niet aan te tonen dat je vrijgezel bent…dus als je aangeeft tzt op het formulier bij Migraciones dat je SOLTERO bent is dat voldoende. Voor de goeie orde…mocht je later willen trouwen in PY heb je WEL een huwelijksbevoegbaarheids verklaring nodig!!! (op te vragen in NL bij je laatste woongemeente)
ALLE dokumenten dienen IN PY vertaald te worden…!!! vertalingen uit andere landen worden NIET geaccepteerd.
Ja de VOG volstraat…echter nemen ze geen genoegen met de Engelse vertaling die er opstaat…en dien je dus (als je al in PY bent) het NL talige stuk tekst te vertalen…!!! Kweet niet hoe dat nu is maar 5 jaar geleden maakten ze daarvan echt een probleem bij migraciones. Dit omdat ik toen heel wat problemen gehad heb om een echte NL tolk/vertaler te vinden!!!
Er is maar 1 echt offciele NL vertaler/tolk in paraguay en die zit op calle Yegros in Asuncion 5 hoog in een flat gebouw. alle anderen zijn nep en zijn dus NIET geldig!!!(lees: worden NIET geaccepteerd door Migraciones)
Laat je dus niks wijsmaken van mensen.
AAngaande de borg van 5000 USD…je zou VISION BANCO kunnen proberen…edoch raad ik deze bank sterk af voor dagelijks gebruik. veel dames die daar werken zijn blijkbaar alleen aangenomen voor hun uiterlijk en weten van (internationaal) banking bitter weinig…LOL! Ik heb indertijd daar een rekening aangevraagd maar na 4 maanden gaf ik het op…het duurde me gewoon te lang.
Voor het storten van die 5000 dollar heb je GEEN bankrekening nodig…en deposito volstaat dus. helas krijg je maar weinig rente daarop. echter heb je dit nodig voor Migraciones…;-)Zelf zou ik geen bankrekening openen bij Vision…ze zijn gewoon niet proffesioneel en erg inefficient.
Banco regional is een goeie…en kan je enkel met je paspoort EN met een aanbevelingsbrief van je huidige NL bank een rekening openen. vergeet NIET de aanbevelingsbrief te vertalen in het Spaans. het is al zovaak gezegd…helaas nog maar een keertje: de meeste mensen spreken GEEN of zeer slecht Engels in paraguay!!! Leer dus tijdig Spaans!!! Vaak onvoorstelbaar voor Nederl;anders echter zo ios de situatie hier in Paraguay…het Engelstalig onderwijs is echt van een zeer laag peil en staat in zijn kinderschoenen. Ga er vanuit dat onder NORMALE omstandigheden het openen van de rekening 2-3 WEKEN duurt…je krijgt dan een debit card die verbonden is met je “cuenta de ahorro”…je kunt daar eigenlijk alles mee doen.(behalve checks).
je zult zien dat paraguay een echt CASH land is…en echt bijna alles gaat Cash…!!! bewaar nooit veel cash geld thuis…zeker als buitenlander ben je en DOEL voor eventuele overvallers. Wil je niet bang maken maar zo is dat hier.
het is erg nuttig als je je Cedula hebt tzt lid te worden van een COOPERATIVA…dat is zeer nuttig voor al je geldzaken in Paraguay en bovendien veel goedkoper dan een bank. je zult er achter komen dat erg weinig Paraguayanen een bankrekening hebben of gebruiken. Dit omdat de banken over het algemeen stevige (lees: dure) tarieven hanteren.
Verder werken ze erg inefficient…en kan een simpele transactie binnen paraguay al bijna een WEEK duren…
Als je echt zaken wilt gaan doen raad ik Banco Continental of Banco Regional aan. De rest is allemaal knudde en huilen met de pet op.
als je nog vragen hebt kun je me altijd een PB sturen.
Een bank als de Banco Regional (die de ABN-AMRO Paraguay een paar jaar geleden heeft ingelijft) zal overigens wel vragen om één of ander bewijs om te weten waar het geld vandaan komt. Dit is om het witwassen van geld te voorkomen.
Ik weet niet of een Nederlands loonstrookje o.i.d. daarvoor voldoet, zou ik nog wel even navragen bij die bank. Zul je misschien dus ook naar het spaans moeten laten vertalen.
Een bank als de Banco Regional (die de ABN-AMRO Paraguay een paar jaar geleden heeft ingelijft) zal overigens wel vragen om één of ander bewijs om te weten waar het geld vandaan komt. Dit is om het witwassen van geld te voorkomen.
Ik weet niet of een Nederlands loonstrookje o.i.d. daarvoor voldoet, zou ik nog wel even navragen bij die bank. Zul je misschien dus ook naar het spaans moeten laten vertalen.
:vak02:
Groeten,
Grietzen
[/quote]
Zelf heb ik rekeningen bij BR en bij Continental…naar mijn idee de meest serieuse banken van PY. Mij hebben ze indertijd niet gevraagd naar mijn inkomen. (maar dat kan ook omdat mijn rekening overging van de ABN naar BR…want ABN is opgegaan in BR in 2009 hier in PY)Wat wel verlangt wordt is een referentie…(referente pesonal en comercial)…dat zijn dan mensen die een vaste telefoon lijn moeten hebben. het waarom ontgaat mij indeze maar zo doen ze dat vaker in PY. Als je ooit eens een groter bedrag uitgegeven hebt in een winkel kun je die ook altijd als referentie comercial opgeven.
Als je een paar duizend euro stort kraait daar geen haan naar…het wordt natuurlijk een ander verhaal als je vb. 50.000 euro of zo gaat storten…maar dat snap je wel. Als je een plausiblele verklaring hebt (erfenis…huis verkocht etc…) is er dus niets aan de hand. Zo niet kunnen ze de rekening blokkeren…en dan gaat het geld kosten en wordt het een langdurige zaak deze weer te “unlocken”…
Dit alles in het kader om geldwitwassen tegen te gaan…
Vison banco is imho minder serieus en hanteert erg lage omwisselkoersen…leuk voor als je dollars wilt kopen minder leuk als je je euros wilt wisselen in Guaranies. verder is de dienstverleening van deze “bank” wel erg amateuristisch…athans dat is mijn ervaring. Ik zou deze dan ook NIET gebruiken. Ik wilde indertijd ook een rekening hier hebben vanwege het gemak omdat ze in vrijwel iedere grotere plaats een filiaal hebben (en zodoende vermijden om met groete bedragen cash rond te lopen…), maar na 4 maanden wachten werd het me te gortig en heb ik de procedure afgezegd om een rekening te openen. Indertijd bij ABN en Continental was mijn rekening binnen 2 weken operationeel, compleet met debit card.
aanvragen van een visa card is weer een ander verhaal…
bedenk dat banken hier echt voor alles een bedrag declareren…en stukken duurder zijn als wat je van NL gewend bent. Internet banking is er al wel…maar staat mi nog steeds in de kinderschoenen…zoals gezegd…BR en Continental zijn de “beste” banken…de rest is te duur en te amateuristisch.