Duitse cq. oostenrijkse Immigratiehelpers in PY

beste mensen,

een ding wilde ik echter toch zeggen hier op het forum…en dat is dat iedereen enorm moet oppassen met Duitsers of Oostenrijkers die nieuw aangekomen mensen in Paraguay willen “helpen” met het verkrijgen van een cedula (=PY ID kaart)…om hier permanent te wonen en/of een bedrijf te beginnen.

Vaak leven zij enkel van het feit dat ze argeloze en onwetende buitenlanders kunnen bedriegen of zelfs kunnen oplichten…

Voor de goeie orde…als al je papieren in orde zijn geeft Migraciones nu uiterlijk na 90dagen een Cedula af…!!! helpers zijn eigenlijk niet nodig…als je zelf Spaans spreekt.
verder denk ik dat PY geen behoefte heeft aan nieuwe immigranten die de taal niet beheersen…want met Engels of Duits kom je hier niet ver. maw LEER Spaans VOORDAT je naar PY afreist…!!!

Er zijn op Internet enkele goeie (grotendeels duitstalige) fora te vinden waar je ZELF info kunt zoeken.

http://www.kayelicha.de/pyforum/index.php

is zo´n forum…

het staat goed bekend…en is GRATIS. het is enkel zo dat het DUITSTALIG is.

Voor de goede orde ik ben GEEN (betaalde) helper dus mijn inkomen verdien ik op andere wijzen!!! verder ben ik geenw ebiste eigenaar of forum beheerder…dus ik verdien er niks aan.

Ik wilde alleen voorkomen dat mensen slachtoffer worden van genadeloze (veelal Duitse of Oostenrijkse) “helpers”…die je het vel over de oren trekken…of anderzijds willen oplichten.
Paraguay is in het westen een enorm onbekend land…daar maken zij handig (mis)gebruik van. Vaak is echte goeie info vinden erg lastig en kan het eigenlijk enkel terplekke.

Suerte

Peter

ps: ik ben geen Duitser hater of wat dies meer zij…wilde enkel voorkomen dat mensen opgelicht worden.

Je bent geen duitser hater en je haat ook geen oostenrijker. Ik vind dit een belachelijke reactie eerlijk gezegd. Je doet of iedereen op moet passen.
Je hebt helemaal gelijk dat iedereen zijn papieren kan regelen als die spaans spreekt. En wie geen spaans spreekt mag van jou niet eens naar Paraguay emigreren. Ik denk dat je geen enkele reden of recht hebt om hierover te oordelen en andere mens mag veroordelen omdat ze andere helpen met hun papieren. En natuurlijk is dat niet gratis maar er zijn veel mensen die graag iets extra betalen als ze weten dat ze dan niet door de bureaucratie in de maling worden genomen en opgelicht.
Denk eens na voordat je met zoiets op de proppen komt. Je bent duidelijk iedereen aan het veroordelen en je hebt dat recht helemaal niet.
Geef anders een advies maar geen waarschuwing alsof het zo vreselijk is allemaal.

Spreek jezelf wel spaans eigenlijk?:dag:

Uit je posting kan ik afleiden dat je erg weinig afweet over Paraguay…;-)Verder is het me duidelijk in welke hoek je zit…gezien de link die bij je posting hoort.
Ik snap dat mensen niet veel meer gratis doen (alhoewel?? ik help regelmatig mensen gratis…jawel! zo ook via dit forum) echter dat het “helpen” voor het verkrijgen van een PY cedula 800-1000 euro moet kosten begrijp ik niet. Want om zulke bedragen gaat het namelijk. Er zijn op internet zat sites te vinden waar bedonderde mensen hun beklag doen over “helpers”…etc…etc…Met “helpen” heeft het niets te maken…het zijn mi pure oplichters en flessetrekkers.

Uiteraard spreek ik Spaans. jij ook? Waarom vraag je dat?? Snap ik eigenlijk niet. Ik heb hier een transport bedrijf…en zonder Spaans doe je hier NIETS. Persoonlijk blijf ik van mening als je van te voren niet eens de moeite neemt om de basics van de taal van je toekomstig land te gaan leren je er NIET naar toe behoort te gaan. Getuigt ook van bitter weinig respect voor de mensen daarzo,niet?? Bovendien is het zo dat hier erg weinig mensen Engels spreken…dus daar kom je niet ver mee. Misschien dat het in Honduras anders is…?? Hier niet dus.
een fijne avond nog gewenst.

Peter

Uit welke hoek ik kom heeft hier weinig mee te maken. Je geeft nu tenminste een beetje meer informatie. Je wilt mensen helpen en dan moet je dat doen ook. Kijk, zo maar zeggen dat mensen hier of daar niet in moeten trappen helpt niemand namelijk. Als je nou zou vertellen wat het kost om een cedula te verkrijgen voor Paraguay en wat de mensen er voor vragen en er een link of meerdere bij zet zodat mensen meer informatie kunnen krijgen, dat zou helpen. Vooral dus waar jij die klachten hebt gelezen. Ik ben nu al benieuwd.

Ik ben het helemaal met je eens dat mensen respect moeten tonen naar andere. Als ik naar jouw huis kom hou ik me aan jou regels en dat is hetzelfde als naar een ander land verhuizen. Lijkt me logisch. In Nederland willen ze dat buitenlanders intergreren en dus moeten ze het ook in het buitenland doen.
Helaas zijn er nog te veel die hier anders over denken maar daar kan en mag ik niet over oordelen naar mijn idee.

Ik ben het er alleen niet mee eens als je zegt dat Paraguay geen mensen nodig heeft die de taal niet spreken of willen leren. Dat is niet aan jou om daar over te oordelen naar mijn idee. Misschien heeft Paraguay wel het geld nodig dat dat soort mensen binnen brengen of ze willen misschien een bedrijf beginnen net als jij en geven mensen werk wat weer goed is voor de economie.

Ik heb een hekel aan Gringos die de taal niet willen leren en arrogant zijn en willen dat de mensen engels leren. Maar ik weet niet wat zij hier precies doen, wat hun situatie en inbreng is dus kan ik daar niet openlijk over oordelen.

Eerlijk gezegd vind ik 800 tot 1000euro voor een cedula niet duur maar ik weet niet wat het normaal kost zonder hulp in Paraguay. Hier begin je met dat bedrag en dan moeten er nog allerlei onkosten bijkomen. Mijn papieren koste mij meer dan 3000euro dankzij de geweldige bureaucratie, corruptie en iedereen die mij een oor aan naaide. Daar heb ik van geleerd en daarom ben ik mijn website begonnen. Alle informatie is gratis, mensen mogen mij mailen als ze willen en ze krijgen van mij altijd uitgebreid de waarheid te horen.
Door mijn ervaringen heb ik een e-book geschreven dat niet verteld hoe mooi emigreren is maar het verteld de waarheid waar mensen aan moeten denken.

Door de vele vragen die ik ontving ben ik begonnen om mijn hulp aan te bieden aan mensen die dat willen. In mijn prijscalculatie gebruik ik 20euro/dag voor alles dat ik doe bovenop de onkosten. En dat is dus geen oplichting. Oke, ik licht mezelf op misschien. Ik denk dat jij daar niets eens voor uit je bed komt.
Ik verkoop hier trouwens damesondergoed. En nu ben ik dus een viespeuk zeker? Mijn vrouw verkoopt en ik doe de inkoop en administratie. Geen viespeuk dus.

Honduras is anders dan Paraguay. Ik zeg eerlijk dat ik niet veel weet over Paraguay maar ik ben op het moment bezig informatie te verzamelen voor iemand die erover denkt om naar Paraguay te emigreren. Dit doe ik gratis trouwens en de info wil ik op mijn website plaatsen voor anderen. In mijn ogen is het dan dus niet voor niets.

Ik spreek spaans want anders kan ik hier niet leven in Honduras. Ik zeg eerlijk dat ik het niet goed spreek want het is niet mijn moedertaal en het is niet de makkelijkste taal en zeker niet op z’n Hondurees omdat dat behoorlijk kan afwijken van de standaard spaans. Ik raad mensen nooit aan in Nederland te beginnen met spaans maar op de plaats van bestemming vanwege de vele dialecten en dergelijk en dat zou jij moeten weten, jullie gebruiken ook geen vosotros toch?

In ieder geval heb ik met mijn berichtje bijna voor elkaar wat ik wilde en dat is feiten. Wat kost normaal het regelen van je papieren in Paraguay? Waar zitten de problemen en zijn er eerlijke mensen die kunnen helpen? Vele mensen willen namelijk graag een beetje hulp omdat er al zoveel dingen komen kijken bij emigratie.

Als je mij de informatie wilt geven zal ik die met eventuele bronvermelding plaatsen op mijn website zodat andere daar iets aan hebben. Ik spreek geen duits en zal dus de moeite niet nemen de site te bekijken die jij hebt gegeven.

Ik weet misschien weinig over Paraguay maar ik weet wel veel over emigreren in het algemeen. Ik ben geinteresseerd in alle vormen van emigratie van alle landen en alle vormen maar ik heb ook niet alle tijd hier dagen lang aan te werken. Als je mij meer informatie wilt geven stuur een mailtje naar cornelis@ikwilemigreren.nl en geef eventuele bronvermelding en eventueel jou emigratie verhaal, wat mij erg interessant lijk. Zo zou je mensen ook kunnen helpen, ik zorg dan voor uitgebreidere informatie en stuur je een mailtje zodat je het kan controleren en je mening kan geven.

Als je niet naar mijn website had gekeken maar naar de berichtjes hier op het forum had je beter moeten weten in welke hoek ik niet zit.

Veel plezier in Paraguay. Ik heb vele vragen over Paraguay maar misschien beter als ik die aan andere stel.
Succes met je bedrijf en leven in Paraguay

Hallo,

Er is helemaal geen bemiddelaar nodig om te emigreren naar Paraguay, ik zou het zelfs willen afraden.

Hier kun je zien welke papieren je nodig hebt om een paraguyaanse cedula (identiteitskaart) te bemachtigen en hier staat hoeveel het kost.

Voor de meeste papieren moet je zelf komen opdraven bij de betreffende instanties omdat je bijvoorbeeld moeilijk een bemiddelaar naar het ziekenhuis kunt sturen om je rikketik te laten doormeten, of om te testen op één of andere SOA. Wat betreft de medische tests kan ik je nog adviseren om naar een publiek ziekenhuis te gaan en niet naar een privé-kliniek. Die rekenen al gauw het dubbele…

Ook voor het aanvragen van de Cédula moet je je eigen vingerafdrukken laten afnemen, ook iets waar een eventuele bemiddelaar je helemaal niet mee kan helpen.

Je wordt wel van hot naar her gestuurd binnen Asunción, maar zie het als een voordeel: zo leer je de hoofdstad kennen, daarna kun je blindelings je weg vinden.

Voor veel papieren heb je een stempel nodig van een “escribano”. Tegenover het gebouw van Migraciones (Caballero Esq. Eligio Ayala) is er eentje

Oja, en ik ben het met Peter eens: zonder kennis van Spaans krijg je het erg moeilijk in Paraguay. Ik zou toch echt willen adviseren om enigszins wat spaans te leren voordat je afreist…

:vak02:

Groeten,
Grietzen

Wat ik wel nog wilde opmerken is het feit dat je al begint met kosten maken als je nog in je thuisland woont. Zo moet je EN een geboortecertificaat, VOG (verklaring ontrent Gedrag) en als je gehuwd bent of gescheiden je huwelijks cq. je scheidings akte. laten legaliseren EN het NL ministerie van BUza,EN de PY ambassade in brussel en daarna door het min. van BUZA (exteriores) alhier in Asuncion…!! Alks de papieren enkel in het NL of Engels zijn gesteld dien je ze te vertalen in het SPAANS. (hint…de VOG is enkel in het NL en Engels gesteld…!!moest ik dus apart laten vertalen omdat meneer de ambtenaar geen engels sprak)
je kunt kiezen om je papieren naar de ambassade op te sturen…en af te wachten…zelf ben ik 2 maal op-en neer gereden naar Brussel…kost iets meer en is omslachtiger maar je hoeft minder lang te wachten…en vergeet niet…zelfs in NL kan wel iets zoek taken bij de post of verkeerd bezorgd worden!!

Je moet idd iedere papiertje nog eens apart coupieren en laten legaliseren door een escribano…idd die tegenover Migraciones zit doet dat erg snel en bizonder goedkoop! Alle anderen moet je langer wachten en betaal je een stuk meer.

verder is het soms lastig de medische tests die je moet doen op het Ministerie van gezondheid…probleem is dan vaak dat je dat dus op disndag morgen wilt doen terwijl dat maar 2 keer per week kan…nl op maandag morgen en op donderdagmiddag. Dan heb je dus weer 2 dagen verloren…zoals gezegd. Verder worden er longfoto´s gemaakt…bloed afgetapt en moet je een pschologische test doen (uiteraard in the SPAANS!)

Privee klinieken raad ik af vanwege het feit dat ze je als buitenlander een oor aan naaien…(lees: erg duur zijn).
De medische zorg is goed in PY…echter moet je de weg kennen EN Spaans spreken;-) Gelukkig is mijn partner verpleegster en heeft haar ingangen. Vandaar dat ik dus dit weet.

Tevens zul je ook nog 5000 USD moeten storten op een PY bank (deposito)…en die moet je dan 6 mnd laten staan. Dat geld krijg je weer terug…zij het zonder rente. Sommige banken doen moeilijk als je nog geen cedula hebt om een rekening te openen…hier is het dus belangrijk als je iemand kent (een amigo dus) die je kan “binnenloodsen” bij een bank.
Verder is ook hier spaans spreken aan de orde…ik ben nog steeds geen bankmedewerker tegengekomen die goed Engels sprak!
Persoonlijk heb ik goeie ervaringen met Banco Regional in Asuncion…daar kon ik indertijd binnen 2 weken een rekening openen. Mede ook doordat ik een recommendatie brief bij me had van mijn NL bank…de ABN;-) Brief was in het Engels en heb die laten vertalen in het spaans.
Vision banco raad ik zwaar af…niet doen…daarw acht je erg lang…en het hele proces is erg burocratisch. verder wist de lokal manager nog niet eens wat IBAN betekende…need I say more? En dan hebben we hiet niet over een achteraf filiaal in de campo maar over het Visian Banco filiaal in Asuncion centrum!! Kreeg de indruk dat de dames die daar “werkten” meer geselecteerd werden op uiterlijk en leeftijd dan op deskundigheid;-) Tsjonge…het leek wel een modeshow daarzo…

Dat je dames ondergoed verkoopt moet je zelf weten…ik heb daar geen oordeel over. Als het goed verdiend…waarom niet!

enne ja…hier gebruiken we ook vosotros…echter afgekort tot “vos”…:wink:
Het standaard spaans wijkt inderdaad erg af van het Spaans dat z ehier spreken…aangezien veel Paraguyanen Guarani woorden ertussen door gooien…en dat is soms erg lastig. Op de campo spreken ze bijna enkel Guarani…en dat is een taal die ik wel enigzins versta (moet wel niet al te moeilijk worden) echter niet kan spreken.

3000 euro voor het verkrijgen van de HN cedula??? vind ik erg duur…hier was ik intotaal (dus met onkosten gemaakt in NL voor vertrek) bijna 750 euro kwijt. heb geen “helper” nodig gehad…enkel mijn vriendin heeft me geholpen.
Thats it…DE 800-1000 euro door mij genoemd zijn vaak de KOSTEN die je moet betalen voor de “helper”…maw alle overiuge kosten dien je zelf nog eens extra te betalen!!! En dan kom je dus snel op 1600 euro (of meer) uit…

Houd er overigens rekening mee als je geen spaans spreekt de lokale taxi chauffeurs je idd een oor aan naaien…:frowning: dat zal in Honduras wel net zo zijn vrees ik. Dat is in veel landen ter wereld zo…niks nieuws dus.
helaas is het zo dat alle instanties die zich bezig houden met het verkrijgen van je cedula in ASUNCION zitten…neem dus een hotel dat vlak bij het centrum zit!!! Houd er rekening mee dat het hele proces ongeveer 3 weken duurt…eer je alle papieren rond hebt. Dan moet je wachten…en na 90 dagen wordt je cedula afgegeven…op Identificaciones.

En idd na dit hele “circus”…ken je de hoofstad…want je moet vaak van hot naar her rijden…veel wachten…en dan weer terug!:wink: Met openbaar vervoer is bijna niet te doen vanwege de enrome drukte en files in Asuncion…zorg dus dat je OF genoeg geld hebt voor taxis of koop/regel een eigen auto. Kijk wel goed uit want het verkeer daarzo is effe wennen!!!

Dat waren mijn ervaringen toen ik de cedula gemaakt heb …echter kan het zijn dat het eea in de loop der tijd veranderd is. Dat het minder burocratisch geworden is kan ik me niet voorstellen…helaas. Goedkoper zal het ook wel niet geworden zijn vrees ik.

Peter

Ten eerste bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik hoop dit binnenkort met meer informatie op mijn website te plaatsen en zal hier een postje plaatsen zodat anderen hier eventueel aanvulling, opmerking en adviezen over kunnen geven.

Ik begrijp nu het verhaal een beetje. Oke, wat betrefd spaans vind ik lastig omdat het zo verschillend kan zijn. Ik had beginners en gevorderd geleerd in Nederland en niemand die mij hier echt goed begreep. Kon ik de helft afleren en een hele berg nieuw leren.

Een basis gramatica en wat woordjes kan al een goeie hulp wezen en de rest direct bij aankomst leren zodat je de taal leert zoals men het ter plekke spreekt maar dat is mijn mening en naar mijn mening ook de goedkoopste oplossing.

Mijn ervaring is ook dat veel Nederland direct andere Nederlands opzoeken en samen klonten na emigratie. Ieder voor zich dus maar men zou dus beter op die manier hulp kunnen vragen en die vrienden en of kennissen op een etentje kunnen trakteren.

Ik stuiter trouwens nog wel een beetje na van alle zaken die er bij komen kijken om je papieren te regelen in Paraguay. Ieder land heeft zo zijn procedures natuurlijk. Hier in Honduras ben je verplicht een advocaat te nemen met het gevolg dat die al begint met een prijs van $400 tot $600 en meer. Daarbij kost het indienen van je aanvraag ook direct honderden dollars afhankelijk van het type verblijfsvergunning.
Mijn papieren kostte zo veel omdat ik uiteindelijk 3 advocaten heb versleten die ik ieder heb moeten betalen vooraf(weg geld dus) en als buitenlander wordt je hier standaard in dollars gerekend en ze verzinnen de belachelijkste dingen om maar te kunnen rekenen maar blijkbaar ken ze dat trucje in Paraguay ook wel.
In Honduras, zonder de kosten in Nederland, kan je je papieren regelen voor minder dan $1000 tot $1500 afhankelijk van het type verblijfsvergunning en wat men weet te verzinnen om maar te kunnen schrijven met de vork.
Ik ben het er inderdaad mee eens dat als men alleen al voor het helpen 800 tot 1000euro durven te rekenen dat heel erg veel geld is.
Nu dus maar hopen dat mensen dit nu dus lezen. Jammer dat er geen mensen zijn die het voor een schappelijk prijs willen doen. Ik zelf gebruik mensen van hier om dingen te regelen zodat zij er eventueel iets aan kunnen verdienen en niet te hoeven stelen. Wel voor redelijke Hondureze prijzen natuurlijk.

Worden in Paraguay de buitenlanders ook direct gezien als de rijken die ze dan maar eens moeten oplichten?
Hier maakt het namelijk niet uit of je goed of slecht spaans spreekt. Als buitenlander betaal je gewoon het 3 dubbelen en als ze de kans krijgen lichten ze ook hun eigen mensen op en met name in de taxi maar dat zal inderdaad over de hele wereld hetzelfde zijn.

Is het trouwens niet mogelijk dat de ambassade van Paraguay je papieren uit Nederland vertaalt en voorziet van een eichtheidsstempel of iets dergelijks? En worden in Paraguay tegenwoordig ook apostillas op je Nederlandse documenten gevraagd? Die kan je in Nederland bij de rechtbank verkrijgen. Is tegenwoordig een kleinigheid maar kost wel per document in Nederland.

Het probleem met de taal hier in Honduras is dat je met Engels alleen terecht kan op Las Islas Bahia maar de mensen hebben meer een soort van eigen slang of beter straattaal genoemd. Als je dat een beetje beheerst wordt je minder genaaid door taxi’s en dergelijken.

Hoe is met name de houden van de paraguayanen tegenover buitenlanders? En wat zijn met name de redenen van Nederlanders en Belgen om naar Paraguay te emigreren? Ik heb gehoord dat Paraguay en Uruguay de mooiste vrouwen ter wereld hebben. Overal zijn mooie vrouwen te vinden maar dat geen reden zijn voor emigratie.
Klopt het dat de belasting veel voordeligers is? Kan niet anders zou ik denken.
Zijn de publieke instellingen als ziekenhuizen, scholen en dergelijken en de infrastructuur goed in Paraguay. Ik hoor er geen slechte dingen over en ben daarom juist erg benieuwd. Het zijn ook vragen die ik regelmatig krijg van mensen die willen emigreren.

De damesondergoed bussines is niet iets dat erg goed verdiend maar ik hoef niet te rijken worden en wil alleen mijn familie kunnen voeden. Werkloosheid is hier vreselijk, en oplichting, afperzen en diefstal is hier meer normaal dan raar.
Hoe is dat eigenlijk in Paraguay.

Nogmaals bedankt voor de info en ik hoop dat anderen hier veel aan zullen hebben en hopelijk kan ik hier ook een steentje aan bijdragen door de informatie op mijn website te plaatsen.

Hallo,

De PY ambassade in Brussel regelt alleen de legalisaties…vertalingen en zo moet je zelf regelen. Kreeg de indruk dat de mensjes op de PY ambassade niet erg veel werken…en als ze werken doen ze dat niet echt efficient. Ik heb er dus voor gekozen om 2 keer zelf op en af te rijden. Ze waren wel erg vriendelijk en dat kan ik van veel landgenoten die op NL ambasasdes werken helaas NIET zeggen;-) ALLE NL documenten die je in PY wilt gebruiken moeten door het NL ministerie gelegaliseerd zijn (is gewoon een stempel erop)…door de PY ambassade gelegaliseerd zijn (stempels en een soort postzegel erop) EN in PY zelf moet je ook nog eens een stempel gaan halen op het ministerio de Exteriores (BUZA)…dit omdat PY geen verdrag heeft met NL. Een hoop geloop en gewacht dus:-(

Er zijn niet veel nederlanders in Paraguay…volgens de consul zijn er nog geen 250 hierzo…en de meeste wonen in of dichtbij de hoofdstad. PY is ook het enige land in Zuid-Amerika dat GEEN ambassade heeft! Wat ze hier allemaal doen weet ik niet maar persoonlijk krijg ik de indruk dat de meeste Nederlanders een PY partner hebben (ik ook).
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet echt veel contact heb met hen…mede omdat ik (bewust) gekozen heb om NIET in de hoofdstad te willen wonen…Verder krijg ik de indruk dat er (helaas) enkele types tussenzitten die bewust „ buiten schot" willen blijven omdat ze een crimineel verleden hebben of zelfs NU nog daarmee bezig zijn.
Vergeet niet dat ene Frans Meyer hier ook nog ergens zit!!! Die is dus niet voor niks hier naar toe gegaan. PY is een erg onderontwikkeld land…en veel vertier of culturele dingen die je zou kunnen doen zijn er niet.
Het mag niet leuk klinken echter zo is het…vergeet niet dat PY geen stranden heeft zoals Honduras!!

Paraguay is een vrij onbekend land…en is erg lang geisoleerd geweest door de dictatuur. Officieel is PY nu een democratie maar zelf zet ik daar vraagtekens bij. het land is erg corrupt…en werk vinden voor buitenlanders is erg lastig. Hier is vooral belangrijk dat je bekenden of vrienden hebt (amigos) die een baan voor je kunnen regelen…je diploma´s maken verder niet zoveel uit! Wat je dan dus ook ziet is dat veel mensen ergens een baan hebben (vb op het gemeentehuis of in een ministerie) maar die daar eigenlijk qua kennis/capasiteiten NIET thuishoren. het gevolg is dat de PY samenleving erg inefficient is en mega burocratisch. het lijkt erop dat het zo gemaakt is om de boel op te lichten of te belazeren…en dat gebeurd dan ook in hoge mate. Veel telekom bedrijven (gsm aanbieders) doen dat…controle is er nauwelijks.

Ik ken geen een buitenlander hier die NIET lesgeld betaald heeft het eerste jaar…ik ook trouwens. veel dingen kom je pas achter als je hier woont…alles uitvinden via internet is gewoon onmogelijk.

De infrastructuur is erg slecht…veel gaten in de weg…weinig verlichting…en erg weinig borden. Veel wegen zijn ook erg smal.In Asuncion hebben veel straten geen eens een nambordje…!! Mede doordat het land erg centralistisch bestuurd wordt is eigenlijk alles dat belangrijk is in de hoofdstad…een gevolg hiervan is dat dagelijks vele duizenden mensen op en af moeten reizen naar hun werk. Ik hoef je niet uit te leggen dat dit zeer veel en lange files veroorzaakt…Zelf wonen wij in Capiata…hemelsbreed maar 23 km van het centrum van Asuncion vandaan…echter tussen 06.30 en 09.00 ´s morgens doen wij daar vaak 1.5 UUR over met de auto om het centrum te bereiken…!! ´smiddags hetzelfde stramien…wordt je dus niet vrolijk van.
Verder dus veel uitlaatgassen…want de bussen die hier rijden zijn veelal in zeer slechte staat…controle is er wel…echter zijn de agenten corrupt…need I say more?

Verder wordt er veel met alcohol achter het stuur gereden…en hebben mensen geen notie van de verkeersregels. Gevolg is dan ook ieder weekend veel doden op de weg…´s maandags staat de krant vol ermee. Wat je ook veel ziet is moto´s met 4-5 personen erop…zondre helm…zonder kenteken…hoppa…en vaak ook nog zonder licht!

Als buitenlander wordt je idd als „rijk“ gezien en dus standaard opgelicht. (sorry het klinkt erg maar zo gaat het hier)
Als je vb een huis of flat wilt gaan huren en je gaat daar alleen heen kan het zijn dat de eigenaar (als ie ziet dat je gringo bent) gelijk de huurprijs flink opschroefd met een of andere smoes…les 1 is dus om in zulke situaties altijd een PY vriend of kennis voor te sturen of op te laten bellen;-)
Zelfde geldt als je een auto gaat kopen…normaal zou er wel eens 200 of 300 dollar van d eprijs af kunnen als je cash betaald…echter als gringo blijft men bij de prijs en gaan ze NIET omlaag…!! Hetzelfde geldt voor afdingen op de mercado…En men ziet al erg vlug als je buitenlander bent…je accent…je kleding en je uiterlijk verraden je.
Auto´s kopen is zowiezo een apart them,a hier…en kan erg duur worden. Vooral het op je naam krijgen van de papieren duurt lang en is erg duur (500 euro!). Dat is een methode van de staat om geld binnen te halen. Tweedehands auto´s zijn erg duur…en kosten een stuk meer dan in NL. Nieuwe autos kosten vaak evenduur als in NL…gevolg is dat je veel ouwe barrels ziet rondrijden die opgelapt worden totdat ze letterlijk uit elkaar vallen. Uiterarard zijn er ook rijke Paraguyanen die in een nieuwe,grote,strakke SUV rondrijden.

Inkomsten belasting is hier (nog) niet…echter als je artikelen wilt invoeren vanuit het buitenland moet je vaak heftige percentages betalen…!
Zo zijn vb. autobanden zelfs een stuk duurder als in NL…dit terwijl de lonen veel en veel lager liggen. Goeie kleding en schoeisel (dus geen china kwaliteit) zijn ook aan de prijs en kosten evenveel als in NL. Melk is ook duur en kost net zoveel als in Holland. Een gemiddeld netto maandloon is ongeveer 300 euro. Echt weinig mensen hebben meer…maar d emeesten hebben vaak iets minder. Als wekrnemer moet je vaak veel uren maken en wordt je uitgebuit…veel rechten hebben ze niet. De politici verdienen uiteraard wel goed…die hebben 6000 euro NETTO per maand!!! Om maar te zwijgen van allerlei onkosten vergoedingen ne andere voordeeltjes.

DE publieke zorg is goed tot redelijk te noemen…echter moet je de weg weten en (nogmaals) spaans spreken. Ik moet de eerste arts nog tegenkomen die goed Engels spreekt. DE particuliere zorg is ook goed echter mi veel te duur…en vaak praten artsen je iets aan enkel om meer geld te trekken…dat is dus een slechte zaak. Medicijnen moet je overal zelf betalen…gelukkig zijn die (op een enklele uitzondering na) goedkoper als in NL.
Mijn partner is verpleegkundige…dus ik weet waarover ik praat. Probleem is dat momenteel veel hoogopgeleide PY verplegers vertrekken naar Italia,USA of naar Spanje. DE lonen zijn belachelijk laag…en als je zit in welke omstandigheden ze moeten werken begrijp ik dus waarom ze weggaan!! Dit zou dus wel eens een probleem kunnen worden in de nabije toekomst.

PY heeft idd mooie dames…een probleem is echter dat velen erg jong een kind krijgen…pappa is dan vaak „spoorloos“ als je begrijpt wat ik bedoel.
Op het platteland is het NU nog normaal dat men 4-5 kinderen krijgt…in de steden neemt dit aantal snel af. De bevolkingsgroei is dan ook bijna 2 % per jaar…en dat is erg veel.

Advovaat heb je officieel niet nodig om je cedula te regelen…maar mocht je er toch een nodig hebben kosten ze snel 30-50 (!) USD pèr UUR…of vaak nog meer. Het zijn aasgieren…en de meesten spreken ook hier GEEN Engels…Advocaten die dat WEL doen rekenen dus nog meer…echter verwacht niet dat ze goed engels spreken. Veel Duitsers die zogenaamd „Anwalt“ zijn hebben geeneens officiele diploma´s…en schermen met een of ander titeltje dat ze lang geleden gewoon gekocht hebben…pure oplichters dus. DE overheid controleerd bijna niet…dus je bent gewaarschuwd.
Veel Duitsers die naar hier willen komen kennen geeneens spaans en dus vertrouwen ze zo iemand…diep triest maar ze worden dus opgelicht door hun eigen landgenoten.

Dit alles neemt niet weg dat de meeste Paraguaynen erg vriendelijke en gastvrije mensen zijn.
Verder hechten ze enorm veel waarde aan het familieleven…en hebben respect voor ouderen.
Verder zijn de vrouwen hier nog echt VROUW als je snapt wat ik bedoel.

suerte

Peter

Het lijkt zo wel heel erg op Honduras met de problemen van corruptie, oplichting en dergelijken. Ik neem aan dat dat waarschijnlijk overal wel min of meer hetzelfde is. In het eene land misschien iets meer als de ander.

De ambtenaren zijn hier ook vreselijk. Het lijkt er zelfs op dat die meer macht denken te hebben dan de regering. Ze hebben nu al twee keer gezegd dat de ambtenaren op andere tijden moeten werken om files te verkomen en zo bezine te besparen. En wat denk je. Niemand die daar gehoor aan geeft.

We mogen sinds kort op geen enkele plek meer roken. Niet eens in eigen huis als er ook andere wonen die niet roken. Er is werkelijk niemand die zich daar aan houd.

Maar een land met zulke mooie vrouwen en geen strand? Waar moet je die dames dan bezichtigen in bikini?

Democratie is tegenwoordig is een raar woord over de hele wereld. Met Amerika met zijn twee partijen systeem die alleen maar oorlog wil voeren en Chavez en zijn socialismo wordt het er alleen maar slechter op blijkbaar. Gelukkig hebben Chavez buiten kunnen houden maar nu zitten we dus dubbel met die Amerikaanse onderdrukking.

Landen van Zuid Amerika waren altijd ook al goed voor de gevluchte nazi’s en verbaasd mij niets als men op verschillende plekken onderduiken. Ook hier vind je die.
Grootste probleem hier met buitenlanders vind ik de pedofielen. De latino’s kennen er ook wat van maar die smerige Amerikanen pakken het groot aan met kinder porno en dergelijken. Ik twijffel geen moment om er eentje aan te geven, de politie is hier keihard in en in de gevangenis krijgen ze een koekie van eigen deeg. Mooi zo…

Ik laat mijn vrouw mijn zaakjes vooraf regelen per telefoon en prijzen afspreken. En daarna ga ik om te kijken hoe hun mond open valt als ze zien dat ze met een buitenlander te maken en te weinig hebben gerekend in hun ogen. Is als een hobby aan het worden.

Het lijkt ook typich latino met het zoeken van werk en dergelijk. Overal heb je een goeie kruiwagen nodig en papieren zeggen helemaal niets, sterker nog, daar schrikken ze alleen maar van.

Dat er niet veel informatie is over verschillende landen is volgensmij ook omdat verschillende Nederlandse bedrijven daar hun geld aan verdienen omdat emigreren tegenwoordig hot is in Nederland. Zelfs de buitenlanders willen er weg.
Ik kon ook nooit goeie informatie vinden en door mijn ervaringen ben ik toen die informatie zelf maar gaan plaatsen op het internet en mijn e-book is voornamelijk om de mensen eventjes wakker te schudden voor ze gaan verhuizen. De meesten hebben een verkeerd beeld bij emigratie en vooral naar arme landen als Paraguay, Honduras maar ook Thailand bijvoorbeeld. Daar komen ze van terug als ze al die dingen tegenkomen waar wij al door heen zijn gegaan met vallen en opstaan.
Misschien zal het je niet verbazen maar de meerderheid dat mijn website bezoekt zijn mensen die willen terug keren naar Nederland. Vandaar ik daar ook veel informatie over geef.
Ik krijg mailtje van mensen die denken naar een latijns Amerikaans land te kunnen emigreren en daar hun Nederlandse leventje voort te kunnen zetten. Die geef ik het vriendelijke advies niet te emigreren of beter nog dat ik ze niet zal helpen omdat ik niet achteraf overal de schuld van wil krijgen. Geld vragen voor diensten scheid het kaf van het koren een beetje.
In ieder geval probeer ik zo veel mogelijk informatie over verschillende landen te plaatsen op mijn website en met name landen waar het echt voor nodig. Dus met name landen als Honduras en andere midden en zuid amerikaanse landen.

Hoe is het eigenlijk om een huis te huren in PY? Zijn er redelijke huizen of wordt je daar dan ook direct op gelicht.
Ik betaal niet veel voor een huis maar ik betaal direct voor iedereen. Ze stelen je elektra, water en zelfs internet als ze kunnen. De eerste keer bataalde ik de elektra voor het gehele apartemente complex van 6 apartementen. 4 van de 6 meters waren aangesloten op mijn meter. Tata.
Mijn huidige huisbaas had een andere truc bedacht al bij de bouw van het huis. Ik heb het lichtnet zo gewijzigd dat zij geen airco meer hebben en ik nu voor de helft op hun elektrarekening leef om het geld voor het water terug te krijgen. Nu staan we quit maar dat bevalt ze dus duidelijk niet maar buitenlanders betalen op tijd plus dat ik onderhoud pleeg en dat hoef je van een latino te verwachten in het algemeen.

En hoe zijn de zaken als educatie, drugs en geslachtziekten? Educatie is hier waardeloos en wij zijn de doorvoerhaven voor de drugs en geslachtziektes kennen ze niet en daarom hebben ze het ook zo veel. Er zijn er die zeggen dat sterven aan aids is streven aan de liefde. Je weet al waar die aan zullen overlijden.
Het problemen met de jonge moeders is hier hetzelfde. Jonge moeders met verschillende kinderen van verschillende onbekende vaders. De vrouwen en mannen zijn er beide schuldig aan aan wat er gebeurd maar helaas heeft ook de kerk er een grote bijdrage in. Een vrouw moet baren en men moet zich vermenigvuldigen. Ook ziekenhuizen wil er niet aan meewerken en sterilisatie, anticonceptie en zeker abortus is hier uit den boze.
Dit is bij jullie zeker min of meer hetzelfde?

Bedankt voor de informatie en ik hoop het spoedig op mijn website te kunnen plaatsen. Het is altijd goed andere te helpen.

Saludos

@ikwilemigeren…ik heb je een PM gestuurd.

Peter