Motor kopen in Paraguay

Hallo,

op dit moment ben ik met 2 vrienden in Ciudad del Este in Paraguay. Het idee is om in 5 maanden met de motor naar Peru te rijden.
Om die reden zijn we naar Paraguay gekomen, want het aanbod van motors is groot en ze zijn erg goedkoop.
Nu kunnen we er alleen hier niet achter komen of we een motor kunnen kopen. Het is onduidelijk of we voor het kopen van de motor ook hier moeten wonen. Bij de meeste dealers lijkt het kopen van de motor nog wel te lukken, inclusief de papieren.
Dan willen we alleen nog weten of we ook de grens met argentinie overkomen, en de grens met bvb argentinie chili… Is het mogelijk om voor deze landen een tijdelijke invoervergunning en verzekering af te sluiten.
Kortom wat kunnen we het beste doen om hier een motor te kopen en er verder mee te reizen.

Muchas gracias

Leendert Valks

Hola Leendert,

Wow, dat is een hele onderneming (burocratisch gezien bedoel ik dan…), ik ben benieuwd of je dat lukt…

Allereerst: ga NIET met “gestoren” (tussenpersonen) in zee!

Hieronder (in het spaans, sorry…) staat wat je nodig zou moeten hebben voor het kopen van een in Paraguay geproduceerde motor.
Ik denk dat punt 3 je struikelblok wordt want ik neem aan dat je geen Paraguayaanse identiteits kaart hebt en daar kom je ook niet zomaar even aan. Je zou nog even kunnen navragen of het misschien ook met een buitenlands paspoort kan…

En ik weet eigenlijk niet wat je allemaal nodig hebt om naar andere landen te reizen met een Paraguayaanse motor maar ik neem aan dat je tenminste een “cedula verde” en natuurlijk een rijbewijs voor motors moet hebben en dat je maximaal 3 maanden in een ander land mag rondrijden hoewel dat per land verschillend kan zijn. en misschien tussen de mercosur-landen (Argentinie, Brazilie, Paraguay en Uruguay) iets makkelijker te regelen.

REQUISITOS PARA MATRICULACION E INSCRIPCION (Registratie van de motor)
Motos de Producción Nacional, Documentos a presentar:

  1. Certificado de Fabricación Nacional original, con certificación de firmas, acompañadas además de dos fotocopias autenticadas del mismo.
  2. Certificado de Venta original, con certificación de firmas, acompañado de dos
    fotocopias autenticadas del mismo.
  3. Dos fotocopias autenticadas de la Cédula de Identidad del titular.
  4. Certificado de Verificación, expedido por la planta verificadora.
  5. Carátula Rogatoria.
  6. Minuta para Moto.

Solicitud de Chapas (Kenteken-plaat) Provisorias - MOTOS
Documentos a presentar:

  1. Formulario de Solicitud de Certificados, Informes y Servicios Varios.
    Motos de Producción Nacional:
  2. Una fotocopia autenticada del Certificado de Producción Nacional y los
    sucesivos Certificados de Ventas para corroborar el actual propietario.
  3. Una fotocopia de la Cédula de Identidad o RUC del titular actual.

(Bron: Dirección nacional del registro de automotores)

:vak02:
Groeten,
Grietzen

Hallo,

even een paar dingen over een motor kopen (en rijden!) in PY.
Wat Grietzen daarovers chrijft KLOPT…echter wel een paar puntjes zou ik er aan toe willen voegen aangezien ik wel in Paraguay woon en zelf onlangs 2 motoren gekocht heb (een 110 cc en een 150 cc). Deze zijn bedoeld om in de wijk rond te rijden…voor de korte afstanden dus.

  1. 99% van de motoren hier worden geassembleerd met onderdelen die uit China komen. Echte merkmotoren (Yamaha,Suzuki etc…etc…) zijn dus aanmerkelijk duurder!! Ik neem aan dat je oog gevallen is op zo´n geassembleerde motor?
  2. het rijden van een motor in PY is niet geheel ongevaarlijk omdat hier dagelijks vele doden op de wegen vallen…het merendeel is MOTORRIJDER. ok? Besef dat dus goed. De wegen zijn zeer slecht en vele automobilisten rijden echt als een volslagen idioot en letten niet eens op motorrijders…!(geen gein). Het hoeft dus niet eens JOUW schuld te zijn als je aangereden wordt…!
  3. Een motor KOPEN is geen probleem dat kan ook met je NL paspoort…een Duitse kennis van mij heeft onlangs in San Lorenzo ook een NIEUWE motor gekocht bij een dealer (Leopard) met zijn Duitse paspoort…dit omdat hij nog geen PY cedula (ID kaart) heeft. Geen enkel probleem. Het probleem is dat ie hem NIET verzekert krijgt!
  4. het probleem doet zich voor als je de motor wilt verzekeren…want dat is verplicht zo gauw je de grens over gaat (voor jezelf lijkt me een verzekering ook handig ook al blijf je in PY met dat ding rijden)…echter een verzekering kun je NIET afsluiten omdat je geen PY ID kaart hebt en ook niet hier woont…ik neem aan dat je nog steeds in NL ingeschreven staat??
    5)Mocht je het eea wel lukken (uiteraard zijn we in PY en daar is met wat geld bijna alles te regelen) houd er rekening mee dat je je motor NOOIT ingevoerd krijgt in NL als ie op JOUW naam staat aangezien jezelf in NL woont!!!(klinkt heel raar maar zo is het) De RDW zal dit nooit accepteren…uiteraard kun je dit wel doen als je ook uitgeschreven zou zijn uit NL…en weer terugkeert…in dat geval dus wel. Tevens zijn d etransportkosten erg hood dus een motor meenmeen terug naar NL heeft wel een prijskaartje. verder ben ik het eens met G. dat je NIET met gestoren in zee moet gaan…deze zullen je snel veel geld gaan kosten…en of ze je echt helpen valt nog te bezien…zeker als je geen spaans spreekt.
    6)Besef dat (chinese) motoren niet te vergelijken zijn met goeie japanse motoren of ander westers spul…maw de kwaliteit laat sterk te wensen over. Verder lijkt het me niete cht prettig als je een serieus probleem met je motor krijgt en je staat ergens in the middle of nowere met 37 graden hitte…;.) DE chaco in PY kan ZEER heet zijn overdag en is absoluut niet bedoeld voor mensen die rondrijden zonder backup team…!!! Als je toch gaat neem VEEL water en brandstof mee!!!
    verder kan ik je zeggen dat er geen verharde wegen zijn tussen PY en Bolivia…ook in Noord-Aregetina zijn de wegen bar slecht en zeker niet te vergelijken met NL.

Kortom ik denk dat je je motor NIET vezekerd krijgt en daarom dus Ook NIET de grens over kunt.

Laat effe wat weten hoe en wat je gaat doen. btw Ik neem aan dat je voldoende spaans spreekt…want dat zult je nodig hebben.

Peter.

Zoals Peter al zegt, er gebeuren te veel ongelukken in Paraguay met motors. De motor wordt vaak gebruikt voor het vervoeren van een heel gezin, het is niet vreemd om papa, mama en drie kinderen op de motor te zien voorbij rijden, uiteraard zonder helm…

Een rijbewijs in Paraguay is dan ook niet een “Bewijs dat je een voertuig kunt besturen”. Ik heb zelf wel zo`n “rijbewijs” gehad, die koop je gewoon in de municipalidad (gemeentehuis) en er komt helemaal geen examen bij te kijken. Eigenlijk is het een vorm van gemeentelijke belasting. De enige overeenkomst tussen een Nederlands en een Paraguayaans rijbewijs is de kleur rose.

Misschien dat er in een stad als Asuncion of San Lorenzo wel examen wordt afgenomen, dat zal Peter je waarschijnlijk wel kunnen vertellen.

De moraal van het verhaal is: De meeste Paraguayanen hebben nooit een rij-les gehad, behalve misschien een paar rondjes rond de kerk op de motor of in de auto van broer of zus. Dus je in het verkeer begeven in Paraguay is niet geheel zonder risicos.

En het feit dat je bloedgroep vermeld wordt op dat rijbewijs geeft al aan dat de autoriteiten blijkbaar al uitgaan van een ongeluk…

:vak02:
Succes en veel wijsheid toegewenst!
Groeten, Grietzen

Het is zo in de grotere gemeenten sinds vorig jaar officieel theoretische examens worden afgenomen door een verkeersagent op het gemeentehuis als je je rijbewijs wilt hebben…en daar zit dan ook een verpleegster die gelijk wat bloed aftapt en terplekke je bloedgroep bepaald(!)…punt is echter dat veel agenten corrupt zijn en met een paar centen (50.000 Gs vb is zeg maar 9 euro) koop je dus zo´n rijbewijs zonder examen af te leggen. HIER WORDT DAN OOK OP GROTE SCHAAL “GEBRUIK” van gemaakt…!!
Over praktische examens praat ik geeneens…die zijn er geeneens.
Ik heb indertijd gewoon mijn NL rijbewijs laten zien…en ik kreeg toen een PY rijbewijs. Gelukkig had ik nog mijn dienstpenning (de vierkante tag die jekrijgt als je in het leger zit MET je bloedgroep erop)…dus ik hoefde geen bloed af te tappen:-).
Wel moet ik zeggen dat ik goed spaans spreek en dat mijn vriendin bekenden had werken op het gemeentehuis…dus of dat wat geholpen heeft?? Verder heb ik geen steekpenningen betaald.

Je ziet idd al vaak jonge jongens van een jaar of 12-13 op zo´n ding rijden…met name in de campo is het helemaal erg omdat daar helemaal geen controle is. 3 of 4 personen is niet ongebruikelijk…dat is dus vragen om ongelukken.
In groot Asuncion (waar ik woon) vallen echt IEDERE dag doden in het verkeer…je kunt dat vaak zien aan de “smakelijke” foto´s in de krant of op internet. Toen ik pas hier woonde was dat effe wennen…want dit soort gruwel fotos (en dat zijn het vaak) zie je nooit in NL kranten. Nu ben ik eraan gewend. Alhoewel ik het nog steeds erg vindt dat dit soort fotos afgedrukt wordt. DE lokale TV stations duiken dan ook gelijk erboven op zelfs als de ziekenwagen nog moet komen…vreselijk werkelijk.

Ik heb al ruim 27 jaar mijn rijbewijs (in NL gehaald…met pijn en veel moeite en heeft me indertijd een flinke cent gekost) en als je dan ziet hoe HIER zomaar rijbewijzen te koop zijn op het gemeentehuis snap je dus ook waarom er zoveel doden zijn in het verkeer. Iedere vorm van verkeers onderwijs ontbreekt…namelijk! De eerste paar weken toen ik hier voor hetr eerst rondreed (in de auto) heb ik meermaals hartkloppingen gehad van de benauwde situaties die je dan meemaakt…totaal geen vergelijk met NL…!!! NU weet ik wat en hoe ik moet rijden.
De laatste tijd probeert de regering dmv spotjes op TV het level wat op te krikken van de bestuurders…maar of dat helpt??

waar wel erg op wordt gecontroleerd is alcohol gebruik…en de boetes daarop zijn niet mals…zo betaal je al snel 1.00.000 Gs (is zeg maar 175 euro) als je teveel op hebt. je moet je voorstellen dat hier een gemiddeld inkomen de 2.000.000 Gs niet snel overstijgt. de grens ligt bij 0.5 promille en dat is gelijk met NL als ik het goed heb. verder is het hier bij dit erg warme weer sowieso niet aan te raden veel alcohol te drinken ivm uitdroging.
Vaak zijn bij grootscheepse alcolcontroles ook gelijk weer de lokale TV ploegen aanwezig…dus eruit praten of agenten geld aanbieden is er dan NIET meer bij;-)

Als ik jou was zo ik fijn een luxe Pullman bus nemen en daarmee naar Argentina reizen…dat is een stuk veiliger en kom je uitgerust (en heelhuids) aan:-)

suerte

Peter.

Even voor de duidelijkheid, je kunt dus wél de motor op je naam laten zetten ook al heb je geen PY identiteitskaart of rijbewijs? Hier heb ik op div andere fora al verschillende meningen over gehoord, de ene zegt dat t wel kan, de ander weer niet, en een vriend van me zit ook te dubben om óf in PY óf in Chile een motor te kopen omdat t in Brazilie zo duur is.
Wat betreft de verzekering als je die niet in Paraguay afgesloten kunt krijgen is toch de mogelijkheid om gewoon het land uit te gaan en de verzekering in Brazilie, of beter (= 5x goedkoper) in Argentinie aan de grens. Dat heb ik ook gedaan met buitenlandse voertuigen (al waren dat geen paraguyaanse voertuigen). Het betreft dan de zgn Carta Verde die geldig is voor de Mercosul landen. Voor Bolivia wordt ie niet gevraagd en Peru kun je het (SOAT) ook aan de grens zelf afsluiten.

Ok laat ik dan nog maar effe heel duidelijk zijn:

JE KUNT DE MOTOR NIET OP JE NAAM KRIJGEN ALS JE NIET WOONACHTIG BENT IN PARAGUAY.

Lijkt me logisch…ik NL kun je ook geen NL kenteken aanvragen voor een voertuig als je NIET woonachtig bent in NL…en dan praat ik effe NIET over exportplaten…maar over gewone reguliere kentekenplaten. Dat is eigenlijk in ieder land zo. Dus ja OOK in paraguay.

Punt is dat je (nogmaals) wel een moto kunt kopen…dat is geen probleem. je kunt em echter NOOIT op jouw naam zetten en dus ook GEEN kenteken aanvragen en dus (als dat al mogelijk was) logischerwijs ook geen verzekering afsluiten voor paraguay. Als je iets gaat reglen via derden pas dan heel goed op…je zou wel eens bedrogen uit kunnen komen!! Je zou niet de eerste buitenkander zijn die door “behulpzame” paraguaynen wordt opgelicht.

Buitendat duurt het hele proces van op naam krijgen (cedula verde en de platen) zeker 2-3 weken…en dat is dan nog vlug…voor auto’s duurt het minimaal 3 maanden. Zelfs al zou je smeergeld willen betalen…dan nog zou je de motor NIET op je naam krijgen want je hebt een PY adres nodig waar je verblijft en een cedula. (en die heb je dus niet…) Omkoperij gaat hier heel ver echter zijn er grenzen…en dat is maar goed ook. Er zijn al genoeg dodelijke ongelukken in dit land…mn door motorrijders.

ik hoop dat dit nu duidelijk genoeg is. Paraguay is zeker geen land om lang rond te rijden ZONDER verzekering als buitenlander zijnde. Nog maar afgezien van de zeer gebrekkige hulpverening bij eventuele ongelukken.

Peter

OK duidelijk.
Echterr in Brazilie kan een buitenlander wel een auto of motor kopen EN op zijn naam laten zetten, al is t wel omslachtig, je moet eerst een CPF, braziliaans SoFi nummer aanvragen. Maar voertuigen zijn hier ontzettend duur dankzij de hoge en vele belastingen.
In Argentinie kan het ook, maar een buitenlander mag er het eerste jaar niet mee de grens over…
In Chile kan het ook, daar moet je eerst een zgn RUT aanvragen. In Chile liggen de prijzen gunstig, dus voor zover ik nu weet ligt Chile het meest voor de hand voor een toerist als ie een auto of motor wil kopen.

Groet,
Marcel

Paraguay ligt idd met heel veel zaken JAREN achter op Brasil,Argentina of Chile…da’s duidelijk. DE hele infrastructuur en zo is echt diep triest en mega gevaarlijk.
Een RUC (dat is zeg maar een BTW nummer dat je moet hebben als je offciel een zaak wilt hebben of een bedrijf) kun je wel aanvragen met een paspoort echter zoals gezegd kun je er dan nog niks mee want voor 99% van de gevallen moet je ook een CEDULA hebben…alles en iedereen is daarop ingesteld. (oa de div. computersystemen van de overheid)

Ik heb hier trouwens ook nog nooit voertuigen gezien met PY expoortplaten (weet eigenlijk geeneens of die wel bestaan)…dus waarschijnlijk dat ALS die al ge-exporteerd worden gaat dat altijd via een aanhanger en rijden ze er nooit zelf mee.

Chinese motoren zijn heel goedkoop in PY…als je echter merkspul uit Japan wilt hebben (Honda,Kawasaki, Yamaha of Suzuki vb.) betaal je uiteraard een flink pak meer en zijn ze zelfs duurder als in NL.

suerte

Peter