Emigratie naar Panama/Paraguay

hallo,
ik ben hollander en 62 jaar,
ik woon nu met mijn zoontje in de dominicaanse rep,
daar bevalt ,t niet meer en wil me graag in panama of paraguay vestigen,
mijn dominicaanse vriendin gaat ook mee,zij heb gelukkig geen visum nodig voor zich in paraguay te vestigen,
ik hoop dat jij wat informatie heb voor ons oa,
de scholen,ziekte verzekering,huurprijzen v.d. huizen,ik zoek iets niet in al te toeristische omgeving,
liefst een huis met 4 slaapkamers,
hoe zijn de prijzen van levensonderhoud,
hier in de dom rep. krijg ik 16%rentre,hoe is dat in panama,
alle informatie is welkom,
bedankt ton

Hallo,

Ik vraag mij af wat Paraguay je zou kunnen bieden wat de Dominicaanse Republiek niet heeft? Vergeet in ieder geval de stranden aan zee…
:vak02:

Wat betreft je dominicaanse vriendin, zij zal even goed het proces van de “radicación” moeten ondergaan als alle andere buitenlanders die zich in Paraguay willen vestigen. Dat is een proces wat ongeveer een jaar duurt en waarvoor je ontzettend veel geduld moet hebben, alhoewel ik mij heb laten vertellen dat het de laatste jaren wel wat soepeler gaat.

Als je een niet toeristische plek zoekt dan is Paraguay een paradijsje: geen enkele toerist te bekennen, behalve misschien Brazilianen die in Ciudad del Este goedkope computer-spullen komen inslaan.

Toch zou ik je een aantal plekken NIET aanbevelen om te gaan wonen, o.a. de departamenten van Concecpción, San Pedro, Amambay en Canindeyu. Daar is het EPP (Ejercito del Pueblo Paraguayo) actief, zeg maar de Paraguyaanse versie van de Columbiaanse FARC.
Kijk eerst maar eens goed rond in de departamenten rond Asuncion: Cordillera, Paraguari, eventueel Guaira.

Het levensonderhoud is goedkoop, ik denk toch wel dat Paraguay het goedkoopste land van Zuid-Amerika is. Met zo’n 2.000.000 Guaranies (munteenheid van Paraguay) kom je al aardig rond.

Ik zou je eerst aanbevelen om er eens rond te gaan kijken “sin compromiso” voor alle koffers te gaan pakkken en ergens neer te gaan strijken.

En wat bedoel je met de rente van 16%? Rente waarvan?

Groeten,
Grietzen

hallo,
bedankt voor je mail,
in de dom rep,is zeer veel misdaad en coruptie,het aantal moorden stijgt steeds,hoe zijn de huurprijzen,hoe is het onderwijs,ziekte verz,
in de dom.rep heb ik certificado van de banco central en krijg daar nu 16%rente per jaar en deze word elke maand uitbetaald.
ik sta nog in twijfel over paraguay of panama,of mss een ander land,het is ook belangrijk dat mijn dom. vriendin geen visa nodig heb,in europa is ,t bijna onmogelijk om ons te vestigen met de kinderen,
ik hoop dat jij mij een beetje op weg kan helpen,
bvd,
grt

Tsja, Paraguay staat nou niet echt bekent als een voorbeeld van een corruptie-vrije maatschappij, integendeel, kijk maar eens op de de site van Transparency International.
Maar als je niet van plan bent om een enorme fabriek neer te zetten of anderzins grote plannen hebt zul je er niet veel last van hebben. Hooguit moet je hier en daar een biljet laat vallen bij de Policia Caminera (de paraguayaanse verkeerspolitie).
Als je persé naar een land wil waar weinig corruptie is, zou je beter kunnen emigreren naar Costa Rica, Uruguay of Chili, of terugkeren naar Europa.

En ook in Paraguay kleurt het beeldscherm van de televisie elke maandag ochtend rood van het bloed van gesnuevelden tijdens het weekend, hetzij door ongelukken, hetzij door moord. Hoe dat zich vergelijkt met de Dominicaanse Republiek weet ik niet, ik ken alleen Paraguay goed.

Een leuk huisje huren is overigens geen probleem, reken op een half miljoen Guaranies als je in de Hoofdstad Asuncion wilt wonen en voor 300.000 guaranies per maand heb je al een leuk huisje ergens op het platteland.
Als je persé op het platteland wilt wonen, dan zou ik toch wel wat Guaraní leren want Spaans is niet de voertaal op het platteland.
Elektriciteit is spotgoedkoop dankzij de Itaipu-Dam.

Onderwijs is slecht, tenzij je de kinderen naar een privé school stuurt, en dat loopt weer in de kosten. Hetzelfde geld voor de gezondheidszorg, verwacht niet teveel van een publiek hospitaal, en een privé hospitaal is goed maar daar betaal je dan ook voor.

:vak02:
Groeten,
Grietzen

Ook Ik ken de DR en Panama…en ik kan je zeggen dat beide landen beduidend duurder zijn dan Paraguay.
Waar je wel GOED van doordrongen moet zijn is dat hier GEEN strand of zee is…!!! bedenk dat wel.
Verder is de corruptie hier ook vrij hoog…en als je zaken doet hier kom je er geregeld mee in contact…helaas.

het visa gebeuren is thans vrij versimpeld…en is binnen 3-4 mnd rond…ga NIET in zee met zgn “gestoren”…ze zullen je veel geld vragen en vaak weten ze zelf ook niet eens wat ze doen en lichten de boel dus maar op.
Als je alle papieren op orde hebt en Spaans spreekt (een must hier) kun je het ook ZELF doen!
Als je geen spaans spreekt wordt het zeer lastig in PY…aangezien erg weinig mensen hier een andere taal spreken.(afgezien dan van Guarani)

suerte

Peter

hallo,
bedankt voor de mail
weet je ook of mijn dominicaanse vrouw zonder visum kan binnenkomen,
en graag informatie over huur prijzen,2de hands jeep uit 2004
levenonderhoud
bedankt

Kijk voor prijzen van autos en huurhuizen op:
http://clasificados.abc.com.py/

En blijkbaar wordt er voor mensen uit de Dominicaanse Republiek nog een Visa gevraagd.
Bron: http://www.mre.gov.py/es/SupresiondeVisa2.html

:vak02:
Groeten,
Grietzen

Over de Visa voor Paraguay misschien beter de laatste informatie opvragen bij:

SANTO DOMINGO (002-1-809)
CLARA SCARIONA DE PORCELLA
Cónsul Honoraria
Dirección Consular: Calle Luis Alberti N°1, Edificio Diandy XVI Ensanche Naco
Santo Domingo, Rep. Dominicana.
Teléfono: 540-4631
Fax: 412-2829
Celular: 707-4825.

Als je DR vrouw gewoon hier op vakantie wilt komen voor 3 mnd is er geen visa nodig…ze moet wel een papiertje invullen bij aankomst op de luchthaven. Dat moet ze dan weer afgeven als ze weer weggaat…als ze langer wilt blijven kun je het hier verlengen voor nog eens 3 mnd. Wilt ze permanent blijven zul je bij MIGRACIONES een permanent visum moeten aanvragen voor haar…en trouwens ook voor jezelf. Ik zou zelf effe de PY ambbasade bellen in de DR.(of het consulaat)
hier de adres gegevens:
Oficina: Consulado
Calle: Calle Angel Severo Cabral, Esq. Virgilio Diaz, Plaza Julieta, local nº 7
Ciudad: Santo Domingo
Provincia / Estado: Santo Domingo
País: República Dominicana
Teléfono/s: (+1-809) 5404631
Fax: (+1-809) 4122829

basis benodigdheden zijn: een bewijs van goed gedrag uit land van herkomst, een origineel geboortebewijs uit land van geboorte…en uiteraard een geldig paspoort. ALLE documenten (dus ook je paspoort) dien je terplekke in PY te laten vertalen in het SPAANS.
Je moet zelf nog wat formulieren invullen bij de genoemde ministerie MIGRACIONES (is gevestigd in het centrum van Asuncion)…vedrer moet je 5000 US Dollar stallen bij een PY bank en dat minimaal 6 mnd daarzo laten staan…daarna krijg je het terug. (helaas maar een erg lage rente).
VERDER ZULLEN HET BEWIJS VAN GOED GEDRAG EN HET GEBOORTEBEWIJS GELEGALISEERD MOETEN ZIJN DOOR HET DESBETREFFENDE MINISTERIE EN DOOR DE PY AMBASSADE (of consulaat) IN DE DR…
het is idd een hoop papierwerk…maar tegenwoordig word een visum steevast afgegeven na ongeveer 90-100 dagen…vroeger wilde het idd nogal eens uitlopen naar een half jaar of langer.
Nogmaals…VERMIJD PARAGUYAANSE OF Duitse gestoren…ze zullen je veel geld berekenen!! Daar zijn hele fora over vol gepend. Als je zelf goed spaans spreekt kun je het zelf doen.

IK ADVISEER JE WEL OM EEN HOTEL TE NEMEN IN OF IN NABIJHEID VAN HET CENTRUM AANGEZIEN HET EEN HEEL GELOOP IS…DUS EEN HOTEL VERBUITEN HET CENTRUM VAN ASUNCION IS NIET AAN TE BEVELEN AANGEZIEN JE JE DAN SCHEEL BETAALÑD AAN TAXIKOSTEN. (tenzij je natuurlijk de bus neemt…) Veel lopen zou ik niet doen aanegzien het hier erg warm kan worden vanaf december…en temperaturen tot 40 graden zijn normaal hier…incl. een erg felle zon.

Verder moet je ook een gezondheidstest ondergaan (tbc,aids of HIV etc…) en een psch. test doen…uiteraard is alles in het spaans.

Even dit over levenskosten:
De levensmiddelen zijn over het algemeen DUUR in PY…de prijzen doen niet onder voor NL…en als je veel geimporteerde spulletjes wilt eten uit het westen betaal je er veel voor. Momenteel is rundsvlees zelf voor veel mensen een luxe hier…melk is ook duur en kost net zoveel als in NL.
Benzine,diesel zijn ook aan de prijs en kost resp. (in euros) 1,10 en 0,80 per liter. het klinkt allemaal goedkoop maar als je je inkomen HIER moet verdienen weet je wat ik bedoel;-)

Definitief iets huren zou ik persoonlijk NIET doen in Asuncion aangezien ze daar stevige prijzen vragen voor een leuk (goed onderhouden pand)…350-500 EURO per maand zijn gangbare tarieven. tenzij je natuurlijk genoegen neemt met een bouwvallig krotje ergens in eena chteraf wijkje…dan kun je met 200 euro per mnd wel iets vinden…maar OF je daar dan ook echt wonen wilt is vraag twee dus;-)Bedenk wel dat VEILIGHEID hier zijn prijs heeft…en als je in een afgesloten barrio wilt wonen betaal je nog veel meer.

DE criminaliteit schat ik lager in dan op de DR…alhoewel ik de laatste keer in de DR in 2007 geweest ben en mijn info dus niet erg actueel meer is. Echter hier moet je ook je rollex of een dure gsn telefoon beter thuis laten als je gaan lopen over straat…lijkt me duidelijk dus. gewapende roofovervallen komen (zeker in Asuncion) vaker voor dan je denkt…en veelal met dodelijke afloop. Ik wil niemand bang maken maar dit is gewoon de realiteit hier.
Als je je “cedula” hebt (lees: je permanente visa) kun je vrij simpel een wapen kopen en een vergunning daarvoor krijgen…ik bedoel maar. (mocht je dat willen).
Veel mensen hebben een wapen thuis…zeker als buitenlander zijnde of als je een bedrijf hebt. Veel paraguayanen denken nogal eens dat je erg rijk bent als je blank bent…en uit het westen komt. (ik bedoel maar.,…)

2e hands autos hier zijn duur…een auto importeren uit NL heeft weinig zin aangezien het transport en de invoerrechten erg hoog zijn…lijkt me dus niet de moeite waard.
Een leuke goeie 2e hands auto…type camioneta (jeepeta noemen ze dat bij jou op de DR geloof ik dus een 4X4…hier geen overbodige luxe gezien de zeer slechte staat van het wegdek) kost snel 6000-10.000 DOLLAR…goed uitkijken bij de koop want ze willen de boel nogal eens flessen mbt tot de papieren…het op jouw naam krijgen van een voertuig is duur hier…en het kost makkelijk 250 euro of meer…! Verder gaat het niet zo snel als in NL en dien je vaak een maand of nog langer te wachten, tevens zul je naar een notaris moeten gaan.
PY is helaas een land waar veel gestolen vopertuigen rondrijden…vandaar dus.
Autorijden in PY vraagt enige “gewenning”…mede omdat men hier erg hard rijdt en vaak niet eens een rijbewijs heeft. Goed uitkijken dus en neem vooral een verzekering…!! Ik verzin het allemaal niet zelf…ik zeg je enkel hoe het werkelijk is hier.

als je meer vragen hebt mail me maar.

suerte

Peter

Voor de duidelijkheid…mocht je je centjes willen gaan verdienen in het toerisme…kun je beter in de DR blijven!!! veel toersime is hier niet namelijk…

Goeie medische zorg is ook duur…de openbare zorg (die bijna gratis is) is minder goed en verder moet je vaak erg lang wachten…dussss.

Onderwijs is ook duur hier…er zijn buitenlanders die maandelijks 500 dollar (of meer betalen) voor hun kids. De openbare (basis) scholen in PY schat ik niet hoog in mede omdat ze maar 4 uur per dag les hebben…en vanaf begin december tot begin maart (!) vakantie hebben…! Goed Engels leren ze nergens…tenzij je een privee leraar huurt…of naar een (dure) priveschool gaat.

Ik zag dat grientzen me net voor was met de posting aangaande de adresgegevens van de PY consulaat in de DR…:wink:

Gezien vanuit een PY inkomen is electra niet goedkoop…en als je een inkomen hebt van 1.500.000 tot 2.000.000 Gs (wat hier normaal is) en je moet dan 150.000 maandelijks betalen voor electra…weet je genoeg. Zomers is airco een must…zonder wordt slapen erg lastig bij deze hoge temperaturen. veel paras stelen dan ook stroom…de boetes zijn echter hoog en meer dan eens komen mensen om het leven als ze een clandestiene aansluiting willen aanleggen…dus…

succes

Peter

Hallo iedereen,

In een reactie van Peter Veldman zag ik dat je een lichamelijke en psychische test moet doen om een verblijfsvergunning voor Paraguay te kunnen krijgen.
Mijn Braziliaanse vrouw heeft door een auto ongeluk echter hersenletsel opgelopen en is daardoor zwakbegaafd gebleven en heeft afasie. Betekent dit nu dat ze geen kans maakt om door de gezondheidstest te komen?

Ze is verder wel goed gezond en bovendien komt ze uit een mercosur land hetgeen soepeler eisen betekent m.w.b. een verblijfsvergunning.
Ik heb naar de ambassade in Brussel gebeld maar die wisten me wat dat betreft niet veel wijzer te maken.

Bij voorbaat dank.

Zover ik weet wordt enkel gekeken (getest) of je geen HIV en/of TBC hebt. Tenminste dat was zo bijna 5 jaar geleden.
Verder moet je ook een psch. test doen (in het spaans)…tekeningetje maken en een paar vragen beantwoorden…

Voor mercosur leden is het verkrijgen van de cedula minder problematisch dan voor europeanen vb…

Mocht het echt niet lukken (wat ik me niet kan voorstellen) is er altijd nog de “coima” factor…dwz met wat kleingeld is alles op te lossen;-)
PY heeft in vergelijking tot vb Brasil of Peru hele coulante immigratie wetten:-)

suerte

peter

1 like