Hallo, we willen in juni met de camper langs de Lawrence River trekken. We beginnen in Montreal, via Roberval, Quebec City naar Sept Iles. Van daaruit willen we oversteken naar Sainte-Anne-des-Monts–Tourelle dan verder naar Gaspe en weer langzaam afzakken naar Montreal.
Twee vragen: weet iemand of je met de camper op de boot kan vanaf Sept Iles of kunnen we dan beter een vanaf een ander punt over steken?
De tweede vraag heeft iemand nog tips voor mooie parken of plekjes die we beslist aan moeten doen?
Alvast bedankt voor de reacties
Jan
Hoi Jan,
Hebben jullie wellicht al een iets preciezere planning? Ik neem aan dat jullie wel meer in gedachte hebben om te doen.
Zo hoort Tadoussac zeker in deze trip thuis. Leuk klein dorpje en vanuit hier kun je vanaf het strand walvissen spotten (enig geluk is nodig) of een walvistour ondernemen op het water (neem een zodiactour, niet een grote boot) voor meer kansen voor slagen.
Ik ken de pont van Sept-Iles niet. Ik weet wel dat er een pont is bij Rivière du Loup en Trois Pistoles. De laatste brug over de St-Laurent is in Québec-City.
Ik probeer er binnenkort verder op in te gaan (moet de deur uit naar werk). 
1 like
Hallo Jurjen,
bedankt voor je reactie.
We hebben nog geen precieze route, maar zoals gezegd beginnen we in Montreal, vandaar naar Roberval aan het Lac St Jean, dan naar Tadoussac. Dan willen we langs de Lawrence River zo ver als mogelijk naar het noorden rijden tot de laatst mogelijke overtocht naar de oost kant van de Lawrence. Dan willen we dus via het Parc National de Gaspesie naar Gaspe rijden. Vandaar de kortste route terug naar Quebec stad om daar lekker rond te wandelen en dan weer terug naar Montreal voor nog twee daagjes.
Whale watchen willen we zeker gaan doen, vanuit Tadoussac of een noorderlijk gelegen plaats.
Groet
Jan
Deze week had ik ergens een verhaal met tips getypt, maar bij de poging tot verzenden verloren gegaan. Nieuwe poging…
Lac-Saint-Jean is zeker een prachtige omgeving! Zeker ook een bezoek brengen aan provinciaal park Pointe-Taillon. Er is een strandje en je kan er prachtig wandelen door de natuur. Heb er zelf geen dieren gespot (was er niet erg lang), maar een zeer gevarieerd flora (vele bloemen, zelfs veel vleesetende planten in het wild) en een verscheidenheid aan insecten (enorme mot ter grootte van een volwassen hand gezien en bij mijn vriendin op de hand gezeten!) Ik heb mijn ogen uit gekeken. Voor meer wandelroutes kun je stoppen in provinciaal park Jacques-Cartier (Charlesvoix, net buiten Québec op weg naar Lac-Saint-Jean), bergachtige omgeving, niet al te hoog, maar prachtige vergezichten (zeker in de herfst als alle bomen in kleur staan).
Vanuit Tadoussac kun je ook de Saguenay-fjord een stukje volgen en vanuit o.a. L’Anse-Saint-Jean zeekayakken!
Gaspesie ben ik helaas nog niet geweest, maar ik hoor van iedereen dat het prachtig is. Ook vele wandelroutes om te doen.
Terug in Québec: naast de oude binnenstad (vergeet ook Petit Champlain onderaan de kaap niet) kan een bezoek aan het Musée de Civilisation ook zeker de moeite waard zijn (vaak goede tentoonstellingen en 1 vaste tentoonstelling over de geschiedenis van Québec). 's Avonds, rond zonsondergang, beginnen shows van Cirque du Soleil en de Image Mill / Moulin à Images. De officiele websites voor de 2011-edities zijn helaas nog niet af, maar iedereen kan je de weg wijzen vanuit het centrum. In de Vieux-Port is er een markt waar de biologische boeren direct hun groente en fruit aanbieden: goedkoop, heerlijk vers en met een schoon geweten! Ook zeker de lokale port, cider en apperatieven proberen (o.a. Cassis Mona en Portageur). Laat de RV buiten het centrum en neem de bus. In Beauport is er sinds kort een parkeerterrein speciaal voor gebruikers van het openbaar vervoer (Parc-O-Bus Estimauville). Vanuit daar de Metrobus 800 naar het centrum pakken (slechts een paar minuten, doordeweeks rijdt deze bus overdag iedere 10 minuten, 's avonds en weekenden iedere 15 minuten).
Jurjen, wederom bedankt.
Dit deel van het is oosten van Canada is niet een gebied waar je echt heel veel goede informatie over kunt vinden. Jouw tips zullen we daarom zeker mee nemen.
groet
Jan
De laatste post moest ik ook wat vroegtijdig afronden, omdat de boodschappenlijst me toeschreeuwde… 
Laatste puntje voor Québec: net ten noord-oosten van de stad, ter hoogte van de brug naar Ile-d’Orléans, is de Montmorency waterval. Vooral ‘bekend’ (liever gezegd: probeert de beheerder toch wat aandacht mee te krijgen) dan de Niagara watervallen, maar uiteraard minder breed. Hoe dan ook, alsnog spectaculair en een bezoek waard. Als je niet de trappen wilt beklimmen, kun je de gondel nemen. Parkeren is helaas niet gratis gedurende de zomer. Vanuit de stad ook goed te doen met een fietstocht (30 minuten is haalbaar). Als je verder doorloopt langs de noordoostoever van de rivier die de waterval voedt, zijn er leuke plekjes om even wat zon mee te pakken en te picknicken (rivier is erg koud voor zwemmen).
Montréal: uiteraard door de Vieux-Port slenteren, één van de oudere buurten van de stad. Bij het Olympisch Stadion vind je een biodome waar 4 belangrijke ecosystemen van Canada worden nagebootst. In het stadion zelf kun je de lift naar boven nemen (helaas niet gratis) voor een fantastisch uitzicht over de stad.
Voor een goedkoper uitzicht, maar net zo prachtig, kun je Mont Royal in het centrum beklimmen. Er zijn diverse wandelroutes hiervoor, maar er loopt ook een straatweg naar boven. Onderaan de berg is er op zondagmiddag een hoop de zien en te doen, zoals de tam tam (mensen trommelen samen op djembés, en andere percussie, al dan niet zelfgemaakt, vaak wordt er ook gedanst) bij het monument. Iets verder lopend schuin naar rechts zijn er jongeren die ridderveldslagen spelen met wapens vol met schuimrubber, grappig om te zien. Mont Royal is voor velen dé plek om te ontsnappen aan de herrie en drukte van de stad in de zomer, want het is het grootste park van de stad.
Aan de andere kant van Mont Royal is het Oratorium van Saint Joseph, een indrukwekkend grote kerk die al sinds voor de opening vele bedevaartsgangers ontvangt (kijk vooral niet op als je op de trappen wordt opgehouden door mensen die de trap op de knieën beklimmen en op iedere trede een nieuw gebed opzeggen). Ook zul je er een kleine tentoonstelling vinden over Sint André, de stichter van de kerk die vorig jaar heilig is verklaard.
Festivals:
Montreal Jazz Festival: 25 juni - 4 juli 2011.
Les FrancoFolies de Montréal: 9-18 juni 2011.
Just For Laughs Comedy Festival Montreal: 5-31 juli 2011.
Nuits d’Afrique (African Nights) Montreal: 13-25 juli 2011.
Festival d’Eté de Québec: 7-17 juli 2011.
Les Fêtes de la Nouvelle France: 3-7 augustus 2011.
Internationale VuurwerkCompetitie (Les Grands Feux): 23 juli - 10 augustus 2011.