Rondreis Oost-Canada

Hoihoi,

Wij zijn van plan om deze zomer (we zijn een klein beetje laat aan om te plannen) een rondreis te maken door Oost-Canada.

Ons reisschema’s is in grote lijnen als volgt: Montréal-Toronto-Niagara Falls-Kingston-Mont-Laurier-Saint-Félicien-Saguenay-Tadoussac-Québecq-Montréal-New-York
We zouden het graag budget-vriendelijk houden en zouden daarom een auto huren met eventueel een bijhorende tent. Van Montréal naar New-York zouden we met de trein gaan.

Heeft er iemand tips over dingen die we zeker niet mogen missen. Mijn vriend is nogal fan van de natuur en vraagt zich af of we nu niet te veel van stad naar stad rijden.

Budget tips zijn ook altijd welkom!

Alvast bedankt voor de reactie.

Niagara moet je maar van houden. Ik hoor er te veel negatieve reacties over. Ja, het is indrukwekkend, maar je betaalt je blauw (entreeprijzen + overnachting), staat uren in de wachtrij om iets te doen, en is super toeristisch. Mensen gaan over het algemeen liever naar de waterval van Montmorency: is een stukje hoger, gratis entree (alleen betalen voor parkeren in hoogseizoen en voor de kabelbaan, maar je kan ook lopend naar boven). Scheelt bovendien een stuk omrijden, want Niagara ligt ver van Toronto, maar Les Chutes de Montmorency slechts 5-10 minuten rijden vanaf Québec City centrum (budgettip: pak bus 800 in plaats van de auto, enige nadeel is dat je bovenaan aankomt, wat minder indrukwekkend is als beneden met de auto aankomen of huur een fiets!). Als je boven op de oostoever doorloopt naar het noorden vind je nog leuke plekken voor een picknick en pootjebaden.

Handig om te weten: in Québec (pronvincie) worden sommige parken aangeduid met “Parc Nationale”, maar het zijn desondanks provinciale parken. Kortom: je kan daar niet met de pas van Parks Canada aan komen zetten.

Mont-Laurier heb ik geen ervaringen, Mont-Tremblant ook niet (deze laatste schijnt ook zeer toeristisch te zijn). Voor iets rustigere natuur kan ik wel provinciaal park Jacques-Cartier aanraden (nabij Québec). Vanuit Québec kun je dan ook door naar Lac-Saint-Jean (verblijven bij Ile-du-Repos), dan naar Tadoussac (walvissen kijken, kayakkenop de fjord vanuit L’Anse-Saint-Jean).

Vervolgens kan ik voor echte natuurliefhebbers dan enkel nog de gehele Gaspésie regio aanraden. Van verlaten mijnwerkersdorpen (spookstadjes) zoals Murdockville, tot prachtige bergwandelingen. Als er nog tijd vrij te maken is: door naar Les Iles de la Madeleine en eventueel zelfs Nova Scotia.

Tussen Québec en Montréal raad ik altijd snelweg 20 aan voor snelheid, maar snelweg 40 voor schoonheid.

Hallo,

Wij zijn van gisteren terug en hebben ongeveer
dezelfde reis gedaan. Niagra is inderdaad zeer toeristisch maar vonden het een leuke afwisseling na alle naturparken.
Je hoeft trouwens geen toegang te betalen om de falls te zien.
Kingston zouden we overlagen, gingen voor thousand island cruise maar vonden dit niet zo interessant.
Ga je naar de zoo van St. Felicien. Wij hebben daar Caribou experience gedaan. Niet goedkoop maar wel heel leuk. Google maar eens.
Tadousac is ook vrij duur maar wel fantastisch om de walvissen te zien.
Dan hebben wij ook 3 parken gedaan. Hebben vooral in Jacques Cartier elanden vossen etc gezien.

Geniet ervan, is een super bestemming.

Groetjes

Hoihoi,

Super! Alvast bedankt voor de reacties!

Wij vertrekken dinsdag. We zullen waarschijnlijk de Niagara watervallen, Toronto en thousands islands achterwege laten om zo meer tijd te kunnen besteden bij de rest.

Met vriendelijke groeten.

Marijke

Hey Marijked,

Hoe is je vakantie geweest?
Ben je uiteindelijk tevreden met de route die je hebt gekozen?
Bovendien ben ik heel benieuwd hoe de treinrit van Montréal naar NY verlopen is. Wij doen volgende zomer een stuk van de oostkust van Canada en zouden ofwel vanuit Toronto ofwel vanuit Montréal naar NY treinen/vliegen. Hebben jullie hier tips over?

Hoi,

De reis was echt wel de moeite waard. Wel verschoten dat Canada een stuk duurder is qua voedsel dan België.
Hadden we iets langer gebleven dan waren we waarschijnlijk nog een stuk doorgereden over Tadoussac.

De treinreis naar NY was budgettair een interessante oplossing. Het is goedkoper dan het vliegtuig nemen.
Je bent wel een dag kwijt aan de reis, maar zo ben je terug een beetje uitgerust als je in NY aankomt.
Voor de treinreis reserveer je best je tickets, anders loop je het risico dat het volzet is.

Mvg,

Marijke