De laatste dag van mei vertrekken m’n vriendin en ik naar Oost Canada voor een periode van 3 weken. Landen in Montreal, waar we 2 dagen blijven, om dan door te reizen (met huurauto) naar Quebec.
We zijn nog op zoek naar goedkope overnachting in Quebec City. Iemand tips?
Vanuit Quebec volgen we de St Lawrence rivier naar de kust. Zijn er absolute must-sees? We hebben niet veel gepland, maar gaan natuurlijk zo veel mogelijk natuurparken bezoeken.
Eerste tip: neem citronella-shampoo en -spray mee (of koop het meteen ter plekke). Het muggenseizoen is aangebroken (ik ben afgelopen week helemaal lekgeprikt in de countryside ten noorden van Montréal).
Wat betreft de overnachting in Québec: wil je een hotel, hostel of B&B? Direct aan het centrum of iets verder om de kosten te drukken?
Langs de St-Laurence: pak je de noordkust of zuidkust? Ik ben zelf helaas nooit verder gereden dan Tadoussac en Lac-St.-Jean, pas in augustus ga ik daar verandering in brengen (roadtrip naar Halifax). Gaspesie schijnt wel een prachtige streek te zijn om te camperen.
Onze anti-muggen-stick die we op reis naar Zweden gekocht hebben ligt al klaar! Zijn de Canadese muggen even aggressief als hun Scandinavische broertjes?
Voor Quebec: B&B of hostel, maakt niet echt uit. Liefst iets onder de 100 CAD voor 2 p per nacht. In het centrum hoeft niet -zolang het gemakkelijk bereikbaar is- maar blijft wel leuker.
We twijfelen nog over de Noord of Zuid route langs de rivier. Welke denk je dat het mooiste is? Ik veronderstel dat je af en toe ook wel de rivier over kan steken (brug of boot).
Heb al heel wat info over Quebec en co gevonden op het forum, maar als je nog tips hebt…steeds welkom!
Ze zijn redelijk agressief en zijn kennelijk dol op Europeanen! Het zijn geen muskieten of zo, maar gewoon kleine muggen en de beet zelf voel je niet zo zeer, meer de jeuk achteraf.
Het muggenseizoen is maar een paar weken per voor- en najaar, dus hopelijk is het voorbij als jullie komen. (Het is erg vroeg begonnen dit jaar, dus jullie kunnen geluk hebben.)
Wat betreft de accomodatie in Québec: er zijn talloze opties. Rondom het centrum. Tijdens het afgelopen carnaval heb ik bezoek gehad van forummer Jasper, hij verbleef in Manoir Charest (hoek Charest / Dorchester). Relatief simpel, maar wel op loopafstand van alles. Ik vind hun site niet enorm duidelijk over de tarieven, maar volgens mij ligt dat binnen de gestelde grenzen. Volgens mij kun je er geen maaltijden krijgen.
In Rue du Pont heb je Backpacker’s Planet of zoiets (loop er altijd langs na het boodschappen doen), dat zal wat meer een jeugdhostel zijn. Tussen Cote d’Abraham en Rue St. Jean zag ik ook diverse bordjes ‘Auberge’ op huizen.
Ook in de wijk Montcalm (paar bushalten of een beetje wandelen van het centrum vandaan) zullen ongetwijfeld diverse B&B’s zitten.
Probeer in ieder geval het centrum zelf te mijden, daar zijn de prijzen belachelijk hoog.
Rijden via noord of zuid… Ik heb me twee jaar geleden erg vermaakt in Tadoussac en Lac-St.-Jean. Helaas nog niet de walvistocht gedaan (Tadoussac), maar wel Pointe-Tailon (klein NP in Lac-St.-Jean) bezocht. Erg goed vertoeven daar en het park biedt prachtige natuur en veel strand.
Daarna biedt noord (volgens mij) niet gek veel meer, daarna zou ik naar zuid gaan en Gaspesie bezoeken.
Ik kan je de Navigato´s route aanbevelen. Deze rijdt aan de zuidkant via highway 132 en kun je zonodig helemaal verlengen tot de Gaspe. Je komt langs mooie plaatsen als Rimouski en Kamouraska.
En langs de Chaleur bay, mooi!!
Het is wel erg lang geleden dat ik er geweest ben, ik was 14 (ben totaal 5 keer in het gebied geweest omdat mijn oom vroeger in Quebec woonde) en deze is me altijd bijgebleven.
Excusus voor de accents. Ik was te lui.
Verder
Nationaal park Cartier
walvissen kijken
Tadoussac
je kunt ook naar boven naar de Hudson baai
of afbuigen naar New Brunswick en verder naar PEI of Nova Scotia