Vragen over o.a. Melaka, accomodatie Cameron Highlands

Hi!

Na uitgebreid speurwerk hebben we een reisplan gemaakt voor ongeveer 20 dagen in juli: aankomst Melaka (3 dagen), Cameron Highlands (3 dagen), Taman Negara (4 dagen) en de Perhentian islands.

Langkawi en Penang zouden we ook graag bezoeken, maar financieel gezien wordt dat iets te veel van het goede. Ik heb begrepen dat Penang een beetje tegenvalt.

Ik heb een aantal vragen:

1. Klopt het dat je in Melaka dezelfde soort tempels kunt zien als in Penang? Ik wil graag tempels bezoeken!
  2. Ik twijfel of we 2 of 3 dagen in Melaka moeten blijven om alles te kunnen zien en goed uit kunnen rusten na de lange vliegreis.
  3. Maken we een goede keuze door voor de Perhentian Islands te gaan i.p.v. voor Langkawi? We willen graag snorkelen en het ‘Bountygevoel’ ervaren.
  4. Welke leuke kleinschalige accomodaties zijn er in de Cameron Highlands? Ik heb Fathers Guest House genoteerd, maar het delen van een douche/wc spreekt me niet zo aan.
  5. Tot slot, missen we echt iets als we ons aan dit reisplan houden? Misschien zien we wat over het hoofd. Advies is welkom!

Alvast bedankt voor de moeite!

Hey,

1. Ben zelf maar even in Melaka geweest maar had nou niet echt het idee dat er echt veel te zien was. De Nederlandse invloeden daar zijn leuk om te zien maar als je echt mooie tempels wil zien zou ik toch zeker naar Penang gaan.

2. In ieder geval niet meer als 3 dagen in Melaka blijven naar mijn mening, want in de rest van Maleisie is veel meer moois te zien.

3. Jep, Perhentian is echt een bountyeiland waar je kan snorkelen met schildpadden als je een beetje geluk hebt.

Om hierop in te haken dat je tempels wilt zien, wat je kan doen is in de omgeving van Kota Bahru, waar je waarschijnlijk aan zult komen om naar Perhentian te gaan, een taxi nemen en daar een aantal budda’s bezoeken waar ook tempels bij horen. Ze hebben hier een Sleeping Budda (net als op Penang), een Sitting Buda en een standing budda. Vooral de Tempel waar de Standing Budda bij hoort erg mooi is, misschien nog wel mooier als Kek Lok Si op Penang omdat deze tempel ook een Dragon Boat heeft.

Een waarschuwing, let goed op welke taxi je neemt in Kota Bahru, want over het algemeen proberen ze je allemaal op te lichten. De beste prijs die ik daar heb kunnen vinden is 30RM per uur, de taxichauffeur wacht dan ook steeds op je.

1. Ben zelf niet in de Cameron Highlands geweest maar ik hoor gemengde verhalen erover. De een zegt dat het erg mooi is, de ander zegt dat het niet meer zo is al het was.

2. Als ik je dagen optel kom ik op ongeveer 13/14 dagen. Wat doe je met de rest van de tijd?
    Ook zie ik dat je alleen Peninsular Malaysia gaat bekijken, misschien kun je met de tijd die je over hebt richting Borneo gaan. Sabah en Sarawak zijn erg mooie staten.

Als je een beetje op budget reist kun je van Melakka met de bus naar Kuala Lumpur om vervolgens weer met de bus naar Penang te gaan, dit kost wel wat tijd. Ook zijn er dagelijks vluchten naar Penang, Kota Bahru (Perhentian) en vele andere plekken in Maleisie. De goedkoopste maatschappij is AirAsia en zou hier zeker even een kijkje nemen. www.airasia.com

In ieder geval veel plezier in Maleisie en je gaat zeker een mooie tijd tegemoet.

Hi Kevin,

Bedankt voor de info, met name over de tempels! :chin:

De verhalen op het forum over Penang spraken me niet zo aan, maar ik vond het wel jammer dat we dan weinig of geen tempels zouden zien. Je tip over de tempels in de omgeving van Kota Bahru klinkt goed. Daar ben ik erg blij mee en gaan we zeker doen als we niet naar Penang gaan. Bus is een optie ja. Zijn 2 dagen in Kota Bahru of Penang dan genoeg?

Ons plan is om vanaf Melaka met de bus naar de Cameron Highlands te gaan. Dat de meningen over dit gebied verdeeld zijn is me ook opgevallen.

We willen zo’n 9 à 10 dagen op verschillende eilanden aan de ooskust blijven, genieten van de natuur en de onderwaterwereld. Dan komt onze reis op ongeveer 20 dagen uit. Aangezien dit onze eerste verre reis is blijven we op West Maleisië. Borneo lijkt me ook mooi, maar voor een andere keer. Eerst maar ervaren hoe zoiets is, voelt als een avontuur :wink:

Thanks again!

Hoi Munifery,

In Kota Bahru is voor de rest echt helemaal niks te doen!
Blijf hier dus ook zo kort mogelijk. Het mooiste zal zijn als je s’ochtends bijvoorbeeld met de bus vanuit de Cameron Highlands aankomt in Kota Bahru, dan een taxi zoekt (nogmaals let op), de tempels bezoekt en dan later op de dag de boot pakt naar perhentian.

Penang kun je naar mijn mening in 2 dagen bekijken maar dan is het eveneens weer handig een taxi voor een aantal uur af te huren, die wacht dan op je en kan je direct van de ene naar de andere plek brengen. Als je het in 2 dagen wilt doen zou ik met AirAsia vliegen vanuit bijvoorbeeld Kuala Lumpur, neem dan 1 vroege vlucht en de volgende dag een latere vlucht terug. De prijzen zijn soms echt zo laag (soms goedkoper als de bus) en hoe eerder je boekt hoe goedkoper.

Als je nog andere eilanden gaat bezoeken zijn Tioman en Redang ook zeker een aanraders.

Tot slot, je geeft aan dat het je eerste verre reis is, erg gaaf. Je gaf ook aan dat je financieel ook een beetje moet opletten. Mijn ervaring is, je kunt berekenen en een budget stellen per dag maar je bent altijd meer kwijt dan je had verwacht. Hou hier dan ook rekening mee en hou iets achter de hand. Laat dit je eveneens ook niet afschrikken :slight_smile:

Nogmaal veel plezier in Maleisie, het is echt een geweldig land!

Groetjes Kevin

Bedankt weer voor de goede tips!

Heb me wat meer verdiept in steden als Kota Bahru en Kuala Lumpur. KB lijkt me niet leuk om er te overnachten. Zoals je hebt beschreven lijkt mij zo’n rondrit met de taxi ook het beste.
Denk er nu aan om na aankomst toch in Kuala Lumpur te blijven (vanwege de Batu Caves en Chinatown) en een dagtocht naar Melaka te boeken. Heb in Melaka wel meer leuke kleinschalige hotels ontdekt. Nog enige twijfel dus…

Vanuit Melaka kan je toch ook makkelijk met de bus naar Cameron Highlands?

Als we dit reisplan aanhouden… KL/Melaka - Cameron Highlands - Taman Negara - bezoek tempels i/d buurt van Kota Bahru - versch. eilanden a/d oostkust… zijn we dan zo min mogelijk aan het reizen?

Het lijkt me ook wel wat om even uit te rusten aan het strand voordat we naar CH en TN gaan. Heeft iemand daar nog een goed plan voor? :idea:

Ga alsjeblieft wel naar de Pherhentian Island. Is tot nu toe mijn favoriet en het is echt bounty. Het snorkelen is geweldig en ik heb zelf met snorkelen zo’n 3 schilpadden gezien en zeer grote ook. Als je gaat ga dan naar het kleine eiland Kecil ik heb zelf in Bubu resort gezeten is 3 sterren en dat is het meest luxe wat er is op het Kecil eiland. Ze hebben er ook veel low budget mogelijkheden.
Verder is Melaka vind ik wel de moeite waard en om bij te komen is 3 dagen juist wel oke.
Penang zou ik persoonlijk overslaan ik vond het een vieze stinkstad en niet echt veel sfeer hebben zoals Melaka. Het is heel persoonlijk maar voor mij 1 keer penang en nooit meer.
KL is ook superleuk zeker de Petronas Towers niet overslaan hier kun je heeen gratis maar je moet wel vroeg in de ochtend in de rij gaan staan worden maar zo’n 1200 kaarten per dag uitgegeven. Om 8.30 uur in de ochtend begint het en de kaarten zijn vrij snel weg.

Thanks! Leuke blog :slight_smile: