We gaan 5 augustus naar Bangkok en zullen dan ook 10 - 11 dagen in Maleisie doorbrengen. We vliegen 7 augustus naar Kuala Lumpur en vanuit daar willen we doortrekken naar Cameron Highlands - Taman Negra en daarna naar één van de eilanden via Kuala Besut.
In eerste instantie zouden we van Kuala Lumpur naar Khota Bharu vliegen en daarna via Kuala Besut naar de eilanden maar ik las op één van de sites dat Kuala Lumpur - Cameron Highlands 300 km is en 3,5 uur rijden. Dat valt dus mee.
Wie heeft eerder bovenstaande route gedaan. Wat is handig, dat je zelf een auto huurt en rijd of dat je via een reisgids ter plekke boekt. We willen sowieso 1 of misschien 2 overnachtingen in Cameron Highlands/Taman Negra, is dit voldoende? Welke eiland is aan te raden, we willen lekker rusten dus bounty eiland zal geweldig zijn.
We hebben ook 2 kinderen bij ons van 6 en 3 jaar. Ze zijn het e.e.a. wel gewend en zijn makkelijke kinderen, dus echt problemen verwacht ik niet.
2 jaar geleden heb ik het eigenlijk andersom gedaan. Ik kwam uit Thailand en ben bij Khota Bharu de grens over gegaan. Toen naar de Perhentian Islands gegaan, die liggen rechts bovenin om het zo even te zeggen. Dat zijn echt de mooiste eilanden die ik tijdens heel mn reis heb gezien. Perhentians bestaan uit een groot en klein eiland beiden bestaan weer uit verschillende stukken strand. Ik zat toen op het backpackers strand en het was toen die tijd vrij moeilijk om een accommodatie te vinden. Er was een gezin van totaal 4 mensen die wat zocht, uiteindelijk hadden ze wel wat gevonden maar geloof iets op een slaapzaal. Niet ideaal dus met kinderen. Op het backpackers strand zijn de accommodaties ook heel erg vies. Ik zou je dus een ander strand aanraden op de Perhentians maar probeer dan wel van tevoren wat te reserveren.
Vanaf de Perhentians ben ik naar Taman Negara gegaan. Eind van de middag aan gekomen. 's avonds een nachtsafari (weinig gezien) gedaan. Volgende dag een tour door het regenwoud en naar de canopy walk, erg zwaar maar wel leuk. Toen geloof iets van 1,5 uur rust en gingen we weer een andere tour doen. Naar de lokale bevolking (orang asli). Andere ochtend weer vroeg op gestaan om naar cameron Highlands te gaan. Op deze manier is het te doen maar het is wel zwaar omdat je veel ziet in korte tijd. Toen dus naar Cameron Highlands gegaan. Als je hier heen gaat let dan op dat het daar een stuk kouder is dan in de rest van het land. Hier is een 1-daagse tour langs de theeplantages, vlindertuin, aardbeienfarm en nog wat dingen leuk om te doen. Hierna ben ik door gegaan naar Pulau Pangkor (geen aanrader, niks aan) en toen naar Kuala Lumpur.
Ergens 1 nacht slapen is eigenlijk niet te doen als je nog wat wilt zien. Vaak kom je ergens eind van de middag aan en als je verder gaat word je s ochtends vaak weer vroeg opgehaald. Dat werkt dus niet als je 1 nacht ergens slaapt.
Zelf rijden zou ik daar niet doen. Je hebt overal reisbureautjes die alles voor je kunnen regelen. Beste kan je gewoon in KL iets boeken naar Taman Negara en daar pas weer naar Cameron Highlands en zo verder. Tip: ga ong 3 verschillende reisbureautjes in, prijzen kunnen onderling erg verschillen en vaak maken ze nog een speciale prijs als je met 2 of meer personen bent.
Ik betwijfel trouwens of het van Kuala Lumpur naar Cameron Highlands wel 3,5 uur rijden is. Volgens mij is het wel langer, afhankelijk van hoe (welk vervoersmiddel) je erheen rijd. Bussen stoppen nogal vaak omdat de lokale bevolking eruit wil op de raarste plekken.
Als je nog wat wilt weten vraag je het maar.
Ik heb een vraagje. Je zegt dat je niet op het backpackersstrand moet zitten. Maar welk strand is dat?
Ik weet dat Kecil, het kleine eiland, het backpackers eiland is, maar als ik het goed begrijp scheelt dat dus ook nog per strand?
Je hebt daar geloof ik Long Beach en Coral Bay, en welke kan je dan denk je beter zitten? Of raad je het helemaal af en kan ik beter naar Besar gaan? (is voor onze honeymoon, hoef geen luxe, maar iets heel vies wil ik ook niet, maar Kecil klinkt wel gezelliger).
Bedankt voor je reactie. Wij hebben uiteindelijk toch besloten om niet naar Taman Negra te gaan. We hebben onze reis omgegooid, er werd ons geadviseerd om met kleine kinderen niet naar Taman Negra te gaan.
Wij gaan nu vanuit Bangkok naar Singapore, Kuala Lumpur en dan naar Perhentian eilanden. Maar naar welke van de twee weten we nog niet. Kecil lijkt ons gezelliger omdat het ook kleiner is. Maar jij geeft aan dat niet alle stranden even mooi zijn en accomodaties niet erg hygienisch? Voor mij hoeft het niet super luxe te zijn, hygiene vind ik wel belangrijk. Ik wil wel mijn eigen doche/wc en een airco. Volgens mij is dat al veel luxe want ik zag bij sommige resorts dat ze erbij vermelden dat er warm water aanwezig is. Heb jij nog tips welke resorts beter zijn?
Welke stand is de backpackers strand op Kecil? Dan weet ik dat we daar niet moeten zijn.
Hoi Marit,
ik zat inderdaad op Kecil en als je het op de kaart ziet is het de rechterkant van Kecil wat het backpackersstrand is. Aan de linkerkant heb je ook een strand. Ik weet eigenlijk niet of de linkerkant ook echt voor backpackers is. Volgens mij staat er in de Lonely planet dat Long Beach voornamelijk voor backpackers is. Ik vind het lastig om te zeggen wat ik jullie aan zou raden. Ik heb zelf natuurlijk alleen op Long Beach gezeten en ben met er naar toe varen op 2 andere plekken geweest maar ik weet niet hoe het daar heette. Kecil is zeker gezellig maar op Long Beach had je naar mijn idee maar 1 of 2 normale hotels waarvan ik verwacht dat dat wel netjes is (ben er niet binnen geweest). Daar betaal je dan ook wel weer een stukje meer voor. De rest wat ik heb gezien wil je denk ik niet voor je honeymoon in slapen haha. Hoe oud zijn jullie en wil je graag s avonds ook nog iets doen? Je zou ook nog naar beide kunnen gaan.
bedabkt voor je (snelle!) reactie. We zijn 25 en 26, dus een packpackerseiland is zeker nog wel te doen haha. Ik heb op internet gezien dat er op Kecil ook wel wat luxere accomodaties zijn ja, maar we willen eigen wel echt zo’n hutje/bungalowtje aan het strand, en niet in een hotel (hoewel die wel luxer zijn).
Nou ik ga me maar op het andere strand (Coral Bay geloof ik) ipv Long Beach concentreren, en dan de recensies goed lezen.
Beide eilanden is ook wel leuk, maar niet echt handig omdat we onze PADI willen halen. Nog tips voor een goede duikschool trouwens?
taman negara is idd niet heel ideaal met wat jongere kinderen. Cameron Highlands had je nog wel heen kunnen gaan. Singapore ga ik 10 oktober 4 dagen heen en daarna vlieg ik door naar Australie. Ik verwacht dat alle stranden op de Perhentians wel even mooi zijn. Alles wat ik bij de Perhantians in de buurt heb gezien (met snorkeltrip bijv.)was héél mooi. Long Beach is uit mijn hoofd het backpackersstrand op Kecil. Toen ik daar was en een accomodatie zocht was er niks hygienisch bij. In het hutje zat wel een eigen douche en wc maar je wilt niet weten hoe dat eruit zag. Wc moest je doorspoelen met een emmer. Douche was koud maar dat wisten we. Er was geen stopcontact en elektriciteit. De ventilator deed het van s avonds 7 tot ongeveer s ochtends 7, daarna brandde je je bed uit. Warm water is idd niet overal even gebruikelijk. Op Long Beach had je sowieso genoeg restaurantjes. Daar ga jij waarschijnlijk niet heen maar ik denk eigenlijk dat er op de andere stranden ook wel genoeg zijn.
Eerste foto: de ‘badkamer’. Dit heette Chempaka dus dan weet je alvast waar je NIET moet slapen. Maar zoals ik al zei is de rest ongeveer vergelijkbaar met dit of nog erger.
2de foto: een stukje Long Beach. Wij sliepen achter het duikcentrum dat je rechts op de foto ziet (als je goed kijkt zie je aan een boom een bord met Padi hangen). Weet alleen niet meer of dat nou ook Spice Divers heet omdat je daar in het midden van de foto ook al een bord van ziet.
Nou Michelle, hier schrik ik wel van! Deze accomodatie is er nog steeds en had het gisteravond op de site gezien. Verveelende is dat je de huisjes van buiten op de foto ziet en de strand alleen, dan weet je niet hoe het er van binnen uit ziet. Een muskietennet moeten we dus wel meenemen! Ik dacht als ik een bungalow met airco neem dan hoef ik geen muskietennet mee te nemen. Misschien dat ik toch naar Besar ga als daar de accomodaties beter zijn. Ik wil liever niet in een grote betonblok, prachtig natuur en je zit dan opgesloten in een hotelkamer (die dan wel luxe is). Heb liever een huisje aan het strand dat je zo in het zand zit met je voeten, is ook veel leuker voor de kinderen. Een eigen doche/wc, airco en hygiene is wel het belangrijkse voor ons! Zeker met kinderen.
Klamboe hing er daar toevallig wel… Weet je wat het is, backpackers willen meestal op dat strand zitten en betalen het geld dat ze ervoor vragen toch wel. Onderhoud is volgens hun niet nodig omdat het er binnen de kortste keren weer slecht uit ziet. Voor het geld dat ik betaald heb om daar te slapen zat ik ergens anders in Maleisie op een nette kamer met warme douche en airco. Mijn zus heeft in Matahari op Long Beach geslapen, ook slecht. Ik weet niet meer precies waar ik nog meer had gekeken, geloof ook Panorama en ik denk ook nog Simfony of Moonlight. Op Long Beach kan je er eigenlijk wel vanuit gaan dat alle huisjes/hutjes wat aan het strand ligt vies zijn.
Jammer dat ze het op internet altijd mooier voor doen dan het is werkelijkheid is. Aan de ene kant zou ik er wel ergens iets reserveren maar aan de andere kant zou ik het bijna niet durven omdat je niet weet waar je terecht komt. Wie weet gaan in dit topic nog meer mensen reageren die op de Perhentians geweest zijn en andere ervaringen hebben? Het is gewoon jammer dat de accomodaties zo vies zijn (op Long Beach dan)want verder zijn de Perhentians geweldig om er te zijn, zou er zó graag terug willen.
Ik ging daar trouwens met een vriendin kanoën. Geen aanrader want het is érg zwaar op zee haha. Mijn zus zegt trouwens dat je vanaf Long Beach ook naar het strand aan de andere kant van het eiland kan lopen, dat wist ik niet.
Als je op de site kijk dan ziet panorama er best goed uit, is één van de weinige bungalows waar ze ook foto van de kamer binnen hebben gezet.
Ja dan wordt het voor ons moeilijk! Ik wil eigenlijk wel dingen hier al regelen want ik ben dan bang dat als we daar aankomen geen accomodatie kunnen vinden en een paar dagen daar mee bezig zijn. Eigenlijk is het wel beter ja om eerst te zien en dan te boeken maar dan ben ik bang dat alles vol is.
ik zou ook liever niet boeken en daar iets uitzoeken, maar ja, dan is de kans weer groot dat alle nette accomodaties vol zijn…dus allebei heeft het nadelen (goeie acoomodaties vol bij niet boeken, of kans op een slechte accomodatie bij wel boeken).
Kennen jullie tripadvisor? Daar staan veel accomodaties met recensie en soms ook foto’s. Ook wel handig om te kijken. Ook daar hebben ze forums trouwens.
Weet iemand ook of er pinautomaten zijn op de eilanden? Hoe zit het met alcohol en sigaretten? Wordt dat ook verkocht op de eilanden of is het beter dat we dat van 't vaste land meenemen.