Hallo allemaal,
na lang wachten, vertrekken we binnen 3 weken richting KL!
we hebben beslist onze trip per huurauto af te leggen gezien de kortere reisperiode (3weken).
We zitten nog met een paar struikelblokken en hopelijk kunnen jullie me verderhelpen:
3D KL
3/4 D Taman Negara
2D Cameron Highlands of gewoon doorrijden?
3D Penang
Kotha Bara van daaruit langs de kustlijn richtig Mersing met uiteraard tussenstops waar gewenst…
daarna hoppen op Tioman
Malacca zouden we graag ook nog inplannen maar doen we dit vanuit KL of nemen we het zuiden samen maw Malacca, Mersing en Endau Romping?
Iemand een idee of een overnachting net aan de “ring” van KL, Jalan Putra ok is om de stad te vekennen? of toch beter overnachten in China town om tijd te sparen?
Er zou helemaal in het noorden ook nog een ongerept stukje jungle zijn, “northern forest”, authentieker dan Taman Negara…helaas vinden we hier weinig tot geen info over…
Penang heb ik zelf geen leuke ervaringen mee, het was niet gezellig en de mensen waren niet leuk, dus dat raad k niet aan.
Goeie keuze voor taman negera 3 dagen want dan ben je ook pas echt uitgekeken. cameron higlights vond ik niet bijzonder, is ook koud en je moet er maar van houden.
Zelf niet in malacca geweest maar hoorde wel dat die beter te nemen is samen met KL.
hoogtepunt voor mij was Langkawi, prachtige stranden, aardige mensen, lekkere eten, heel goedkoop en vele excursies
Om een beetje het gevoel van de wereld stad KL mee te krijgen zou ik zeker in het centrum verblijven. Mijn voorkeur zou alleen uitgaan naar Bukit Bintang hier zit je midden in de melt pot van culturen, vanuit hier kan je zo naar diverse hotspots lopen of je neemt gewoon het openbaarvervoer.
Een auto is ideaal voor in Maleisie je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt
Je kunt zo de Nationale parken bezoeken waar veeeeeel minder toerisen komen, wat de kans op wildlife weer vergroot en je niet zomaar een nummer bent. (Erg lastig om in de jungle wat te spotten, het zicht is maar een paar meter) Maar het geluid en de spanning is waanzinnig!!
-Endau Romping
Kenong Rimba state park (Kuala Lipis)
-Royal belum in het Noorden van Perak
etc
“Vergeten” steden zoals Ipoh en Taiping schitterend om is rond te kijken en natuurlijk te eten!
Cameron Highlands ideaal om rond te rijden met je auto, zo kom je op plekken waar minder toeristen komen bezoek is de Boh tea plantage in Habu waar het allemaal begonnen is.
Melaka is zeker de moeite waard om is rond te kijken en een stukje Nederlandse historie te zien.
Stop is een dorp of stadje en ga gerust ergens wat eten of drinken de mensen zijn maar al te nieuwsgierig om een praatje met je te maken en waarderen het enorm dat je bij hun langs komt.
Super bedankt voor jouw reactie! Beetje bevestiging krijgen doet altijd deugd
Zitten nu nog in de twijfel betreft de eiland hopping: onze voorkeur ging uit naar Tioman maar de Perhentians komen er precies beter uit in de reisgidsen…Heb jij ervaring?
Probleem dat we onze auto niet kunnen inleveren in Mersing dus daar moeten we dan eventueel nog een oplossing voor vinden.
Wat de natuurparken betreft krijg ik dan ook het gevoel toch niet teveel tijd te besteden in Taman Negara wegens te toeristisch…klopt dit?
Ik ben er in elk geval van overtuigd dat het een geweldig avontuur wal worden.
Misschien op de valreep nog wat bevestiging en tips ;
Cameron highlands zou ik zeker aandoen en inderdaad de boh tea plantage bezoeken, je kan hier ook wat rondwandelen langs de theevelden waar de plukkers aan het plukken zijn, dan ben je weg van de toeristen en wij hebben ook meegeholpen met plukken, erg leuke ervaring!
Melakka zou ik zeker doen, maar inderdaad vanuit KL, erg leuk om de Nederlandse geschiedenis te zien
Penang en dan met name Georgetown vonden wij erg leuk, heerlijk eten en veel historie en mooie tempels met 1 van s’werelds grootste liggende boeddha’s, dus als je tijd over hebt, zou ik dit wel doen, 2 dagen is dan zat
Wij zijn vanuit Mersing naar Pulau Besar gegaan, een wat kleiner eiland met 3 resortstjes, wat minder massaal en toeristisch dus…ik zag dat jullie daar de auto niet kunnen inleveren, maar is wel een aanrader evt.
Qua NP zijn wij alleen op Borneo in Bako geweest, dus daar kan ik niks over zeggen
Dit is onze site, misschien heb je daar nog wat aan… www.maartenensander-reizen.webklik.nl
Oh ja…en in KL zou ik idd in Bukit Bintang gaan zitten of China Town…
Pulau Tioman is een super mooi eiland, is ideaal voor snorkelen en duiken vanwege de koraalriffen die voor de deur liggen. Verder is Tioman mindere toeristisch en een tax free eiland dus s’avonds een drankje drinken in de bar is prima te doen. De enige nadeel is wel dat je niet makkelijk op het strand kan liggen vanwege zandvlooien.
Hier heeft Perhentains geen last van…Dit zijn ook twee schitterende eilanden, iets meer toerisme, ze daar een leuke snorkeltrip met schildpadden en rifhaaien !!Dit is super om te doen
Owja tussen Perhantians en Tioman liggen nog een aantal eilanden (schijnen allemaal erg mooi te zijn)
Als je naar een ander national park gaat zou ik persoonlijk geen energie en tijd aan TN besteden.
Wij vonden Tioman juist tegenvallen. We vonden het eiland zelf niet echt mooi, en er lag overal veel afval. Het strand was ook niet goed verzorgd. We hebben op twee plekken geslapen (Paya Beach Resort en Panuba Inn). Beide accommodaties waren op zich prima, maar verwacht geen zwembad :P. Paya Beach Resort vonden wij een beter verzorgde plek dan Panuba Inn. We waren er met een Singaporese tourgroep (we hadden dat geboekt vanuit Singapore) en dat was allemaal best goed geregeld.
Wat we wel erg mooi vonden aan Tioman was het snorkelen. Je kon er goed snorkelen vanaf het strand! Zowel bij Paya Beach Resort als bij Panuba Inn).
Al met al vond ik -in vergelijking met was we in Thailand hebben gezien- Tioman weliswaar een goed snorkelbaar eiland, maar stelde het eiland voor ons niet zo veel voor en was de accommodatie aan de dure kant. Maar goed, Maleisië is sowieso duurder dan Thailand dus dat is eigenlijk iets dat je van tevoren weet ;-).
Het kan ook zijn dat we gewoon pech hebben gehad, en dat andere plekken op het eiland mooier zijn. Maar wij zullen bij een volgend bezoek aan Maleisie in elk geval geen Tioman meer opzoeken…
hey iedereen,
allemaal bedankt voor de leuke reacties. We beginnen nu echt te twijfelen aan Tioman Mss toch beter de kleine eilandjes er tussen incalcurleren dan?
Het is sowieso gepland op het einde van ons avontuur dus laat ons hopen dat we daartegen nog wat meer inside information hebben
Laat je vooral niet te veel afschrikken door mijn minder positieve ervaring met Tioman hoor. Op dit forum lees ik ook positieve ervaringen. Zoals ik al zei; wellicht hebben wij gewoon pech gehad :P.