Vragen over Luang Nam Tha; trekking, boot, geld

In augustus willen we onze reis beginnen in het noorden van Laos. Vanuit Thailand willen we bij Huai Xai de grens over en dan door naar Luang Nam Tha. En vanuit daar door naar Luang Prabang.
Nu hebben we een aantal vragen over dit stuk:

  • We willen een stuk over de Mekong varen. Welk stuk kunnen we dit het beste doen. Naar Luang Nam Tha toe of juist als we richting LP gaan. Of is het mogelijk dit een deel van de route te doen en wat zijn de kosten voor zo’n boottocht?

  • In Luang Nam Tha willen we graag een trekking maken van 2 dagen door natuur en door de dorpjes daar. Nog tips suggesties voor welke organisatie of welke trekking en wat we perse onderweg moeten zien?

  • Als we vanuit Thailand de grens over gaan is er daar al een mogelijkheid om Kippen te pinnen of is het slim om flink stapel dollars mee te nemen en die in te wisselen?

Kom maar op met de tips zou ik zeggen!

je kunt in laos meteen pinnen. maar neem wel contant geld mee voor de zekerheid, neem gewoon baht mee als je uit thailand komt. dit kun je overal in laos wisselen en zelfs heel vaak gewoon mee betalen.

of je in augustus wel met de boot kunt is afwachten. het is dan namelijk moesson tijd, dus als het water te wilt is gaan ze niet varen.
maar meestal is dit juist een goede tijd om je met de boot te vervoeren. want niet alle wegen zan dan begaanbaar, alhoewel de meeste wegen inmiddels wel al verhard zijn.

volgens mij kun je niet van luang nam tha naar luang prabang met de boot. ja dan moet je weer een heel eind terug. ik zou als je dat wilt van thailand naar luang nam tha met de boot gaan en dan van daar via udomxai naar luang prabang, anders is het in 1 keer 11 uur met de bus.

Ikzelf ben vanuit Luang Nam Tha naar Noi Kiauw gegaan met de bus. Daar heb ik overnacht, en devolgende morgen heb ik de boot naar Luang Pranbang genomen. Dit is over de Nam Ou rivier.

Ik vond dit een prachtig stukje authentiek Laos! Ik was er in 2006, en er waren toen nauwelijks touristen. Wegen waren vaak niet verhard, en je deelde je busje met vrouwen die van de markt kwamen met hun zakken mais, geiten en kippen. De boottrip was in een klein bootje, en omdat het water heel laag stond moesten we soms uitstappen en duwen! Het landschap was fenominaal, en het was leuk lokale vissers aan het werk te zien.

Zie m’n verslag van m’n reis op www.ikreis.net.

Wat betreft organisaties waarbij je Luang Namtha terecht kunt:
Voor iedereen die dit leest raad ik aan met green discovery te gaan. Wij hebben lang getwijfeld met welke touroperator in luang nam tha we zouden gaan. Ze lijken allemaal hetzelfde aan te bieden. Maar we spraken mensen die totaal niet tevreden waren over hun trekking /kayakken. Ze zagen allemaal plastic langs de rand van de rivier.

Alle touroperators hebben een kaart hangen van hoe hun trekking gaat. Het lijkt erop dat iedere touroperator een eigen deel binnen het natuurpark heeft. Onze tip is: kijk goed dat je stuk kayakken niet langs de weg loopt. Dan zie je plastic. Wij hebben Green Discovery gekozen, omdat die het diepste in het gebied ging. En wat een geluk. Het was fantastisch en goed georganiseerd! We betaalden iets meer, maar hadden superdagen in tegenstelling tot meerdere reizigers die wij hadden gesproken. Op de teugweg na de trekking zagen we de rivier met alle troep. Kijk dus goed op de kaartjes die er hangen. Je kunt ook even navragen wat er gebeurt als er een roeispaan kwijt raakt. Bij ons geen probleem. Andere reizigers die we spraken hebben er veel gezeur mee gehad.

Green Discovery is echt aan te raden inderdaad. Wij hebben in het straatje bij meerdere touroperators geinformeerd, maar als je bijv wilt Kajakken wil je dat wel over een riviertje doen met beiden kante oerwoud en niet langs een weg. De prijzen zijn wel iets hoger, maar wel de moeite waard met hele goede gidsen. Wijzelf hebben multisport 1 gedaan en dat was:

  • halve dag lopen en 's nachts slapen in een afgelegen dorpje (genoeg rustpauzes en supereten)
  • volgende dag 's ochtends halve dag kajakken (netto kajaktijd: 2-3 uur met hulp van begeleiders).
  • 's middags halve dag mountain biken.

Het laatste vond ik wel tof, maar met de hoge temperaturen en mindere conditie van mijn vriendin, vond mijn vriendin het wel erg zwaar. Maar er reed ook een busje mee als ze moe was en kon ze daar achterin. Super geregeld!

M.b.t. geld: In LNT kun je gewoon pinnen. Wij hadden geen Thais geld omdat we vanuit China kwamen. Maar we hadden wel altijd US Dollars bij ons als we echt op een plek waren waar we geen geld meer hadden. Dit is ons bijna niet overkomen, zeker niet in Laos. Wel kun je maar kleine bedragen pinnen, wij namen dus wel altijd 2 pasjes mee, zodat je een voorraadje kunt pinnen als je een pinautomaat tegen komt.

Tip: Reserveer een aantal dagen in Luang Prubang. Dit vonden we het meest relaxte stadje in Laos waar je veel kunt doen.