Bangkok- Houayxai- Luang Namtha of Luang Prabang?

Hallo,

Wij willen dit najaar naar Loas.
Wat is aan te raden, met de slow boot naar Luang Prabang of met de bus naar Luang Namtha daar een dag extra blijven of 2 dagen extra en een trekking doen (we vonden dit in Sapa ook geweldig). Tevens is mijn vraag ik heb een globaal reisschema hieronder staan. of dag 4 en 5 in 1 dag haalbaar is als we een ochtendvucht hebben (evt de avond ervoor een late vlucht indien mogelijk).
De binnelandse vluchten in Thailand zijn namelijk een stuk goedkoper rond de 30 euro pp.
Als er nog iemand andere tips heeft aangezien het reisschema dan horen we dat graag.

Dag 1 schiphol-Bangkok

Dag 2 aankomst Bangkok 9.35 uur naar Hotel en relax /wandeling

Dag 3 Bangkok fietstocht (Co van Kessel)

Dag 4 vlucht van Bangkok naar Chiang Rai (airaisa of nokair)

Dag 5 Chiang Rai (2,5 uur bus) naar Chiang Khong de grens over naar Laos Houayxai (visum) en de bus naar Luang Namtha

Dag 6 (slow boot naar Luang Prabang ) Luang Namtha

Dag 7 (slow boot naar Luang Prabang) Luang Namtha naar Luang Prabang ( boot over de Nam Ou of bus)

Dag 8 Luang Prabang stadje bekijken

Dag 9 Luang Prabang Monikken bij zonsopkomst om 6 uur
Excursie Pak Ou Bear rescue centre

Dag 10 http://www.elephantvillage-laos.com/aboutus.html 1 dag excursie

Dag 11 Waterval Kouang Si, Massage Rode kruis

Dag 12 Luang Prabang naar Vang vieng bus

Dag 13 Vang Vieng kajakken /grotten/dorpen

Dag 14 Vang Vieng fiets/scooter/ tubbing

Dag 15 Vang Vieng- Thakhek

Dag 16 The Loop scooter tocht

Dag 17 The Loop scooter tocht

Dag 18 The Loop scooter tocht

Dag 19 The Loop scooter tocht

Dag 20Thakhek naar Pakse met de bus verder met de boot naar Don Ted

Dag 21 Don Ted fietstocht 4000 eilanden

Dag 22 Don Ted irwaddi dolfijnen spotten

Dag 23 Don Ted –Pakse- Ubon Ratchthani

Dag 24 vlucht Ubon Ratchthani- Bangkok

Dag 25 vlucht Bangkok - Schiphol

Groetjes Rob en Ingrid

Het zuidelijke stuk ziet er goed uit.
Ik ben niet ten noorden van Luang Prabang geweest dus met jullie vragen kan ik niet helpen.

Als ik hier in WW geen antwoord krijg (wat meestal zo is voor landen die niet extreem populair zijn… voor Colombia kreeg ik ook nauwelijks antwoorden hier…), probeer ik het altijd in de forums van Tripadvisor of Lonely Planet.
Tegenwoordig is Tripadvisor beter en drukker bezocht… Je moet hem wel handmatig terugzetten naar Engels, rechtsbovenaan! Want in de Nederlandstalige Tripadvisor-site zijn geen forums. Dus terugzetten naar Engels, en dan More > Forums. http://www.tripadvisor.com/ShowForum-g293949-i9320-Laos.html

Misschien kunnen jullie nog wat ideetjes halen uit mijn blog. http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/6/tpod.html Bijvoorbeeld Ban Suan bungalows in Vang Vieng was in 2009 erg leuk, weet niet of er veel veranderd is.

1 like

Bedankt ! Zal er eens naar kijken, ga van de week ook je blog eens lezen.
Hier wordt inderdaad niet zoveel gereageerd .
We zijn vorig jaar naar Vietnam geweest en op dat forum werd/word veel gereageerd.

In Laung Namtha zou ik geen trekking doen maar een fiets huren.

http://hobomaps.com/LuangNamthaAreaMap.html

Wel anders dan rond Sapa, want in de dorpen rond LM dragen ze bijna geen traditionele kleding tenzij er een festival o.i.d. is (en oude vrouwtjes zijn vaak ook nog traditioneel gekleed). In die zin vond ik het een beetje een teleurstelling, al is fietsen rond LM zeker mooi!
Wil je toch kleurrijker minderheden zien, dan raad ik je aan om nog iets noorderlijk naar Nuam Sing te gaan (kan ook per bus als dagtocht vanuit LM). Daar zijn een paar dorpen met veel meer weefvrouwtjes of met mandjes op de rug met hout e.d. en meer traditioneel gekleed.

Een boottocht over de Nam Ou is een absolute aanrader. Die is smaller dan de Mekong en heeft een paar mooie stroomversnellingen en plekjes op dorpen te bezoeken. Vooral geschikt in het najaar met een hoge waterstand.

Ben je eerder in Chiang Rai geweest? Ook een aardige plaats voor uitstapjes (het beste per brommer vanwege de afstanden) en een mooie night market. Maar kun je ook bewaren voor een trip door Noord-Thailand.

Het is geen straf om een nachtje in de rustige grensplaatsen Chiang Khong of Houayxai te blijven. Dat brengt wat rust in het schema.

Een volle dag Vientiane voor tempels, stupa en triomfboog (geschiedenis en cultuur…) vind ik eigenlijk wel bij een reis door Laos horen. Maar je ‘mist’ Ponshavan nu ook al.

Stel je niet veel voor van die dolfijnen…

En die vlucht naar CR kun je het beste vroeg boeken, dan kun je een lage ticketprijs scoren.

Johan

2 likes

Hoi Johan,

Wij zijn nog niet in CR geweest, helemaal nog niet in Thailand.
Vorig jaar zijn we in Vietnam van noord naar zuid getrokken.
We wilden dit jaar eerst Laos en Cambodja doen, maar we denken dat dit te veel is voor 3 weken.
Dat we dan beter 1 land goed kunnen doen, en een ander jaar het andere land.
We hebben nog wensen genoeg.
Zo lijkt ons Chang Mai ook de moeite waard. Onze zoon is daar vorig jaar geweest en onze dochter gaat dit jaar.
Maar dat bewaren we dan voor een andere keer zodat we meer dagen voor Laos hebben.
Aangezien het reizen daar wat meer tijd kost.
In Vietnam pakten we soms gewoon een binnenlandse vlucht. En in Thailand is dat ook goed te doen, maar in Laos zijn die hartstikke duur. Zodra we zeker zijn van het begin van ons schema boeken we een binnenlandse vlucht .
Er zijn bij airasia ook vaak aanbiedingen.

Ponshavan trekt me op een of andere manier niet zo.
Dat je van de dolfijnen niet te veel moet verwachten weten we.
Dat is overal ter wereld, waarschijnlijk zie je ze niet.
Maar vind het te kort om voor 1 dag de 4000 eilanden te bezoeken.
Lees en hoor veel dat Venetiane erg tegenvalt en niet de moeite waard zou zijn.
Vandaar dat het niet is opgenomen in de planning.
Wat we iig zeker niet willen missen is het rijden van The Loop rond Thakhek.

Naar Nuam Sing is dan wel weer mooier maar wel noordelijker en kost miss te veel tijd dus miss beter door te reizen naar Nong Khiaw of Muang Ngoi.
En dan vandaaruit met de boot over de Nam Ou naar Luang Prabang.
Dan zou het schema er in het begin zo uit kunnen zien…

Dag 1Antwerpen centraal –schiphol-Bangkok

Dag 2 aankomst Bangkok 9.35 uur naar Hotel en relax /wandeling

Dag 3 Bangkok fietstocht Co van Kessel
Tour 1, 5 uur van 7.00 uur tot 13.00 uur (40 euro) en
vlucht naar Chiang Rai om 19.50 uur

Dag 4 Chiang Rai (2,5 uur bus) om 6.00 uur naar Chiang Khong de grens over naar Laos Houayxai (visum) en de bus naar Luang Namtha (om 9.30 uur en 11.00 uur blz281 Thailand trotter

Dag 5 De bus naar Nong Khiaw (2,5 uur ’s ochtends)

Dag 6 Nong Khiaw (of naar Muang Ngoi 1 uur boot)

Dag 7 boot over de Nam Ou van Nong Khiaw naar Luang prabang 0m 11.00 uur duur 5 uur

Ik weet dat de reistijden waarschijnlijk wel zullen afwijken maar dit is wat in de Rough Guide staat, dan heb ik een indicatie van hoe lang ongeveer.

Groetjes Ingrid.