Hulp gevraagd 1 maand Laos in November/December

Ik ga samen met een vriendin half November een maand naar Laos.
De eerste 2 dagen zijn we in Chiang Mai, waar we de 3e dag de bus willen nemen naar Laos.
Ik heb gelezen dat er een expres bus is vanaf Chiang Mai naar Luang Namtha, maar de informatie hierover is summier.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of er iets meer over weet?
De eerste dagen willen we dus naar Luang Namtha of Muang Sing en daar een trekking maken. Welk plaatsje van deze twee is beter om te verblijven en een trekking te maken??

Hier vandaan willen we naar Muang Khua en Muang Ngoi en vervolgens met de boot naar Luang Prabang. Is dit nog mogelijk met de boot??

Alvast bedankt!!

Chiang Mai naar Laung Namtha is een pittige rit van ruim 10 uur.

Van Chiang Rai naar Luang Namtha is ook al een aardige rit:

Bussen en boten kun je meerstal ter plekke via je guesthouse/hotel/hostel regelen.

Waarom doen jullie het niet in kortere etappes?

Chiang Rai vond ik lekker rustig en niet zo commercieel als Chiang Mai.

Vanuit Luang Namtha kun je het beste per fiets de dorpen in de omgeving bezoeken.
Hoewel het verschillende minderheden zijn, dragen ze hier niet of nauwelijks klederdracht.
Bij Muang Sing heb je wel dorpen met klederdracht.

Vanaf daar kun je je vervolgreis dan weer ter plekke regelen.

Over Muang Ngoi zou ik eerst meer inlezen. Er is genoeg informatie over te vinden.
Mooie boottochten in die regio!

Johan

Hoi Johan,

Dank voor je reactie.

Ik denk dat ik dan ons plan ga wijzigen en een overnachting neem in Chiang Khong. Ik ben al eerder in chiang Rai geweest en het is de bedoeling om ons te concentreren op Laos.

Zelf ben ik meer iemand die zelf erop uit gaat om het één en ander te zien, dit ook omdat ik toertjes toch wat te gekunsteld vind maar mijn vriendin (zij woont in Amerika) is meer voor een georganiseerde trekking, dit mede door haar onzekerheid.
Heeft een georganiseerde trekking veel meerwaarde in de omgeving van Luang Namtha of Muang Sing?

Of is het de moeite waard om deze 2 plaatsen op te splisen. Een paar dagen een trekking in bijvoorbeeld Luang Namtha en een paar dagen op eigen houtje in Muang Sing.

Bij voorbaat dank!

Sylvia

Ik ga er ook graag zelf op uit, alleen (of met 2) reizen is ook makkelijk contact maken met locals en uitgenodigd te worden om bijvoorbeeld een bruiloft mee te maken, bij mensen thuis te eten, ze mee uit eten nemen, iets voor hen op de markt te kopen, met ze mee achter op een scooter. Dat zijn de leuke belevenissen. Het leven in de westerse wereld is vaak zo geregeld en met volle agenda’s (ik niet…). Wanneer je je mee laat voeren in dat soort landen, dan kun je van alles meemaken en geen dag is te voorspellen…

Bij Luang Namtha is het prettig om een fiets te huren, zodat je meerdere dorpen kunt huren. Ik ben alle richtingen wel op gegaan. Met een vooraf geprint kaartje (via google images, en dan “map luang namtha”). Het aantal verschillende minderheden is hier minder dan bij MS, maar op zich kun je hier wel mooi fietsen.

Voor Muang Sing zou ik ook een fiets huren. Maar ik ben daar te kort geweest om er nog een goed beeld van te hebben. Het is dus prettig om je van dorp naar dorp te kunnen verplaatsen. Er zijn overigens wel paden die erg smal zijn en dan is een fiets weer minder handig. Een vrij eenvoudig te bereiken dorp met de Yao-minderheid was het meest populair (maar wel een aanrader). Andere dorpen iets meer naar het oosten waren vrij rustig, het hangt er ook van af op welk moment van de dag je er bent en of er een festival of viering is. Soms doen ze pas bij speciale gelegenheden (Hmong nieuwjaar) hun klederdracht aan, maar in andere dorpen dragen ze (voor de dames) die altijd.

Tijdens de winter kan het daar overigens 's nachts en 's ochtends best fris en grijs zijn, terwijl het overdag zonnig en warm is. Je zit er hoger. Ik heb ook in Luang Prabang nog een paar frisse nachten meegemaakt, maar een paar weken later teruggekomen, na het bezoek aan het diepe zuiden (vlucht van Pakse terug naar LP), toen was het behoorlijk warmer.

Johan

Hartelijk dank Johan voor je adviezen.
Dat van de kaartjes van google is ook een goed idee en dat ga ik dan ook zeker mee nemen.

Hieronder heb ik een voorlopig schema van ons reis. We hebben toch besloten om in één keer door te reizen naar Luiang namthaIk ben laatst namelijk nog in dit gebied van Thailand geweest. We willen wel 2 dagen in Chiang mai blijven omdat we Loy Krathong (Lichtfeest) willen meemaken. verder twijfelen we om de laatste dagen op een Thais eiland door te brengen of op Don Det.

Als je mij advies wilt geven over de route…GRAAG :slight_smile: Misschien dat ik op sommige plaatsen te lang of te kort blijf? Elk advies is welkom

  1. Amsterdam → Chiang Mai
  2. Chang Mai aankomst in de avond
  3. Chang Mai
  4. Express bus naar Luang Namtha
  5. Van Luang Namtha naar Muang Sing
  6. Muang Sing
  7. Muang Sing
  8. Muang Sing naar Muang Khua
  9. Muang Khua
  10. Per Boot Muang Khua naar Muang Ngoi Neua
  11. Muang Ngoi Neua
  12. Muang Ngoi naar Nong Khiaw
  13. Nong Khiaw
  14. Nong Khiaw naar Luang Prabang
  15. Luang Ptabang
  16. Luang Prabang
  17. Luang Prabang
  18. Luang Prabang naar Vientiane
  19. Vientiane
    2 Bolaven
  20. Bolaven
  21. Bolaven
  22. Champasak
  23. Champasak
  24. Pakse – Ubon Ratchathani-Bangkok-eiland
  25. eiland
  26. eiland
    10.eiland
    11.eiland naar Bangkok
  27. Bangkok
  28. Bangkok-Amsterdam

Vanwege die lange reis naar Luang Namtha zou je 2 nachten LN en 2 nachten MS kunnen doen.
Je kunt daar alles ter plekke wel regelen en hebt zo te zien voldoende marge. Reizen in het noorden van Laos kost vrij veel tijd, door al die bergwegen.

In plaats van een eiland zou je ook 2 nachtjes Vang Vieng doen. Heeft een prachtige omgeving om te fietsen, ondanks de reputatie (westerse cultuurbarbaren e.d.).
En dan vanuit Bangkok niet zo ver gaan, naar Hua Hin of een rustiger alternatief.

Don Det is niet ver van Pakse/Champasak. De wegen zijn daar vlak en vrij recht.

Je komt onderweg genoeg mensen tegen die je om advies/ervaringen kunt vragen (al probeer ik witneuzen meestal te ontwijken).

Jammer dat er niet meer mensen reageren. Laos is geen druk besproken land op dit forum.

Johan

Dank Johan voor je snelle antoord.

Tijdens het inlezen trekt het Noorden van Laos mij veel meer dan het Zuiden. Waarschijnlijk loop ik daarom in het Zuiden met mijn route wat vast.

Misschien vergis ik mij en is het Zuiden ook meer dan de moeite waard? Don Det denk ik te schrappen, want waarschijnlijk is dat toch niet het gene wat wij zoeken als afsluiter. Misschien dat het Koh Chang gaat worden, is wel wat verder dan Hua Hin, maar een aantal jaren geleden ben ik al op Hua Hin geweest.

Ik heb in mijn schema Muang Khua opgenomen om vandaar naar Muang Ngoi Neua te varen. Is dat een goede route om te nemen?

Alvast bedankt:-)