hallo
binnen een kleine 5 weken is het zover, met z’n 6en (waaronder 2 pubers) vertrekken we naar Laos!
nu is onze vraag of het haalbaar is om een boot te organiseren vanaf de grens met Thailand naar Luang Nam tha, 'k vind er wel wat van terug, maar nooit erg duidekijk, duur?? toch al op voorhand boeken?
verder willen we een trekking doen vanuit Luang nam tha (of muang sing) nadien met de bus richting Nong Kiauw en dan nogmaals met de boot naar Luang prabang (allemaal om toch wat afwisseling te hebben in het vervoer)
In luang Prabang de omgeving verkennen per fiets, daarna hetzelfde in Vang Vieng.
Van daaruit naar vientiane en dan de nachttrein op naar bangkok.
Iemand suggesties hoelang we overal moeten voorzien (ongeveer natuurlijk)
merci an
Ik denk dat je in het Lonely Planet forum meer antwoorden krijgt.
De boot naar Luang Nam Tha vanaf de Thaise grens is volgens mij nog niet zo evident. Ikzelf deed het met een minibusje. Comfortabel, goedkoop en snel.
Boottochten vanaf de grens (vanaf Huay Xai) zijn wel makkelijk te boeken als je Luang Prabang als bestemming hebt. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet mogelijk is naar Luang Nam Tha, maar reken wel op wat geregel ter plaatse, een relatief dure en vooral lange tocht. Maar… ik weet het niet zeker allemaal. Best nog eens een second opinion afwachten.
Wat ik wel weet, is dat het ritje met de minibus wel doorheen mooie omgevingen gaat.
J.
Luang Namtha ligt aan de “snelweg” van Huay Xay naar Boten. Geen idee wat de huidige status is van deze weg, de laatste keer dat ik in dit gebied was werd er door Chinese en Thaise aannemers nog druk aan de weg gewerkt. Het gevolg was echter wel al dat er (bijna) geen bootverkeer was tussen Luang Namtha en Huay Xay.
Ik denk maar dat moeten andere reizigers maar bevestigen dat het reizen vanaf de grens (Chiang Khong/Huay Xay) via Luang Namtha naar Oudomxay redelijk makkelijk verloopt. Vorig jaar werd er nog druk onderhoud gepleegd aan de verbinding tussen Oudomxay en de “snelweg” in de buurt van Boten (= Laosiaans-Chinese grens en dus niet zo’n ding om mee te varen…)
In 2005 kon je in Vieng Phouka nog eco trekkings maken, duurder dan in Thailand maar wel mooier, kleinschaliger en echt eco, geen platgelopen trials en de lokale bevolking wordt er ook echt beter van.
Alternatief zou kunnen zijn een meerdaagse tocht vanuit Oudomxay naar Ban Chom Ong een klein dorpje met een gigantische grot in de nabij gelegen bergen. Verblijf in het dorpje Chom Ong met een trek naar de grot, een stuk van de grot bekijken met de prachtige led verlichting die is aangelegd.
Er komen hier maar enkele toeristen per jaar, verblijf is in een speciaal gastenhuis waar één van de lokale families voor je kookt en weer een andere familie de gids levert. Het duurst is het vervoer van Oudomxay naar Ban Chom Ong, maar met zes personen in één pick up valt de prijs p.p. wel mee. Deze trip is gewoon via het provinciale bureau voor toerisme te organiseren (gelegen tegenover de grote overdekte markt in het centrum van de stad)
Per openbaar vervoer is het vanaf Oudomxay eenvoudig om in Nam Bak (bus richting Luang Prabang nemen) te komen hier overstappen op een lokaal busje om de laatste 30 km naar Nong Khiaw af te leggen. Aan de overkant van de brug over de Nam Ou heeft Kampuh een lokale (voormalige?) leraar Engels aan de linkerzijde van de brug een guesthouse, zijn ouders hebben schuin tegenover de school in het dorp een guesthouse. Kampuh organiseerde in 1999, 2000 en 2001 trips in de nabije omgeving waaronder het geboortedorp van zijn ouders en de grot waar hij tijdens zijn eerste levensjaren heeft gewoond i.v.m. de Vietnam oorlog.
Een trip naar Ngoy Nua stroomopwaarts over de Nam Ou is aan te raden, mooie boottocht en een leuk plaatsje met veel overnachtingsmogelijkheden.
Blijf wel op de paden en ga niet teveel rondstruinen want dit gebied is behoorlijk geraakt met clusterbommen (de hulzen worden nog als tuinhek gebruikt in het dorp)