Dit najaar gaan mijn vriend en ik 3 weken rondreizen door Zuid Afrika. We komen aan in Johannesburg en willen de volgende dag de Panoramaroute rijden, ergens overnachten en de dag daarna 3 of 4 dagen uittrekken voor het Krugerpark. Omdat we hoorden dat de kampen in het Kruger zelf al snel zitten volgeboekt willen we op korte termijn iets gaan boeken. Welke kampen raden jullie aan? Ook is het een optie om buiten het kamp te overnachten, maakt dat echt verschil uit of je binnen of buiten het Kruger slaapt? Heeft het ook nog een toegevoegde waarde om een gamedrive te boeken ipv alleen zelf rond te rijden met onze huurauto?
Het verschilt per maand of het uitmaakt qua tijden dat je in het park kan zijn. Soms is het handig om er zeker te overnachten, omdat je dan een uur eerder op de weg mag zitten. Zelf vind ik het daarnaast zeker de moeite waard om zeker in het park te slapen, want het scheelt je een wachtrij in de morgen, je kan gewoon nog dieren spotten in de nacht (zeker een aanrader langs de hekken) en gewoon de hele sfeer is er van het in de natuur slapen.
Ik zou dus zelf altijd in het park slapen, heerlijk!
Een gamedrive boeken heeft zeker meerwaarde, zo kan je bijvoorbeeld een nachtrit, een zonsondergangsrit of een wandeling maken. Op die manier kom je er op manieren/tijden die je zelf niet mag.
Qua kampen kan ik een heleboel aanraden, maar ik heb niet met allemaal ervaring. Zelf zou ik gaan voor Satara en Lower Sabie denk ik. Lower Sabie is “de” plek om veel wild te zien, Satara staat voornamelijk bekend vanwege de katten. Aan de andere kant is elk kamp wel de moeite waard. Zo is er een kamp, Talamati, waar je een eigen hide hebt, waaruit je 's nachts dieren kan observeren. Skukuza zou ik als enige kamp denk ik echt afraden als je niet van gigantische drukte houdt. Niet alleen komen er veel dag gasten, maar het kamp zelf is gewoon echt ontzettend druk.
Kijk gewoon even met concrete data op de website van Kruger Park: www.sanparks.org
Krijg je idee van beschikbaarheid. Laat het voor de kampen in Kruger Park zelf niet op t laatste moment aankomen, maar dat had je al begrepen. Hou rekening met een gemiddelde van 20 km per uur dat je binnen het park kunt afleggen. Dat is uitgaande van max. 40-50 km per uur minus de tijd die je regelmatig stilstaat als je iets moois ziet, stops, lunch etc. Je kunt dus niet al te grote dagafstanden plannen. Om te voorkomen dat je moet racen, is het dus handig om een paar nachten in t park zelf te overnachten. Dan maak je optimaal gebruik van de beschikbare tijd (die afhankelijk is van de maand waarin je reist).
Je kunt hier natuurlijk altijd een concept-route / planning voorleggen.
Alvast heel veel voorpret en plezier,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience
Lekker een auto huren en overdag zelf rijden, is het leukst en je ziet niks minder. Als je een avondsafari wil doen dan moet je in het park slapen. Je mag dan niet zelf rijden maar gaat met een tourtje. Of het de moeite is, tja dat merk je dan pas. Iedere keer is anders. Als je buiten de ZA vakanties bent dan kan je nog licht een plekje ergens vinden in een kamp. Als je geen avonddrive wil doen vind ik in het park slapen niets toevoegen. Vrij prijzig en weinig faciliteiten. Mijn ervaring is dat in het gebied in het zuiden het meeste te zien is. Gebied Skukuza/Malelane/LowerSabie.
Wij gaan in augustus ook 3 weken naar Zuid-Afrika. We dachten ongeveer 5 dagen in Kruger Park te spenderen, waarvan we al twee nachten hebben vastgelegd in Sabie Sand. De overige 3 dagen dachten we door te brengen in het Nationaal Park zelf, maar ik weet niet hoe we dit zouden aanpakken. We beschikken over een huurauto, dus zelf rondrijden is een optie. Of boeken we toch beter een guided tour van 3 dagen? Zijn er aan te raden 3-daagse safari’s met goede slaapgelegenheden?
Wat een optie zou kunnen zijn is om vanuit Joburg naar Graskop te rijden. Je kunt dan al een gedeelte van de Panoramaroute doen. Ik kan Thaba Tsweni lodge aanraden! Vanaf daar richting Hoedspruit waar je in een van de prive-reservaten kunt overnachten. Bijvoorbeeld Masodini lodge, Toro Yaka, Kurhula lodge of Saucage Tree Camp in Balule natuurreservaat.
Het verblijven in Balule heeft een aantal voordelen: je zit op 25 minuten rijden van Hoedspruit en kunt dus daar gaan lunchen, of iets gaan drinken. In Balule kun je game-drives boeken, en met name die in Olifants West zijn deze zeer goed. Je zit in een safari-jeep waarin 10 gasten maximaal ineens in kunnen. De accommodaties zijn kleinschalig, met heerlijke maaltijden.
Het Kruger Park leent zich weer uitstekend om met eigen auto te doen, en je kunt aardig wat afstanden afleggen waardoor je diverse biotopen kunt zien: van de open savanne’s rondom Satara tot de rivieroever van Letaba en Olifants camp.
Persoonlijk zou ik 2 nachten doorbrengen in Balule, en 2 nachten in het Kruger park.
Lower Sabie is kleinschalig en aan de rivier gelegen, Olifants camp heeft een fantastisch uitzicht en Satara is erg wildrijk.
Ik zou zeker een avond drive of een ochtend wandeling boeken mits je in het
park verblijft, maar voor de rest is er niets leuker dan zelf in je eigen tempo
rondrijden en met volle teugen genieten!
Mocht je buiten het park overnachten, zorg dan dat je ruim voor het open gaan
van de Gate voor de poort staat en neem wat te eten en veel te drinken mee
voor onderweg, wij kochten verschillende keren zo’n goedkope tempex koelbox
voor in de auto, werkt perfect!
zoals al aangegeven zijn er ook aan de rand van het Krugerpark diverse goede alternatieven om in de natuur te slapen. Zeker in de omgeving van Olifants reserve zijn er er hele mooie en betaalbare accommodaties welke ook middenin de natuur staan en die zich perfect lenen voor het spotten van dieren. Wat natuurlijk wel zo is, is dat je vanaf daar nog het Krugerpark zelf in moet waar je eventueel wachtrijen kunt aantreffen. De safari’s in het Krugerpark versus bijvoorbeeld in Balule/Olifants reserve vind ik persoonlijk weinig verschillen. Sterker: de safari’s buiten het Kruger heb ik betere ervaringen mee.