Vragen Cuba

Hoi allemaal!

Ik ben bezig met het plannen van een reis voor 12 dagen naar Cuba.:wereld:

Nu gaan we een beetje een standaard rondje maken, maar over sommige plaatsen heb ik een vraag.
-We willen vanuit Vinales een bezoek brengen aan een mooi strand, waar je ook kunt snorkelen. Nu is mijn oog gevallen op Cayo Levisa, maar ook Cayo Jutias ziet er wel mooi uit. We hebben 1 hele dag voor het bezoek. (ik zou zo graag van die grote rode zeesterren willen zien, zijn die hier toevallig?)
Welke van de 2 raden jullie aan? En waarom?

  • Playa Larga of Playa Giron. Ook 1 van deze plaatsen willen we snorkelen. Is dat hier goed te doen vanaf het strand? Welke van de 2 heeft jullie voorkeur?
    In eerste instantie leek mij Playa Larga beter, dit omdat we ook een kort uitstapje kunnen maken naar national park Zapata. Dit leek me een mooi vogelgebied. Kun je hier naartoe makkelijk uitstapjes regelen?

  • Ik twijfel nog over het bezoek aan Cienfuegos en Santa Clara. Beide zullen we langs komen met de auto, maar is het ook waard om enkele uren te stoppen? We hebben geen tijd om hier te slapen, helaas. We zullen wel 2 nachten in Trinidad slapen.

  • Las terazza’s, is dit waard om voor enkele uren te stoppen onderweg naar Vinales? Op de foto’s ziet het er mooi uit!

Hoi Elizabeth (?),

Leuk vooruitzicht! Wanneer ga je?

Hierbij wat antwoorden en persoonlijke meningen over je vragen:

Strand vanuit Viñales: Wij vonden Cayo Jutias erg leuk en behoort tot een van onze favoriete stranden in Cuba. Je kunt hier prima snorkelen, maar garantie op “grote rode zeesterren” heb je natuurlijk niet :slight_smile: Waarom is dit strand voor ons favoriet? Het is heerlijk rustig, het is een leuke route er naartoe en het is gewoon een mooi strand. Kijk maar eens hier.

Playa Larga of Giron: Als je ergens wilt verblijven zou ik Playa Larga aanraden. Hier heb je veel leuke casa’s direct aan het water. Over het snorkelen zijn de meningen verdeeld. De een vind Playa Larga leuker/mooier, de ander Playa Giron. Wij vonden qua snorkelen Playa Giron mooier, maar in totaal Playa Larga gewoon een leuker verblijf. Meer over Playa Larga en Playa Giron.

Nationaal park Zapata: Hier zijn wij zelf nog niet geweest. Laat je in ieder geval even goed informeren of je er zo naartoe kan of dat je van tevoren iets moet regelen qua toegang en kosten. Wellicht weten anderen (Cuba4AllReizen of Mallecon?) hier meer over…

Cienfuegos: Het is een leuk stadje, maar wat ons betreft geen absolute must. Wij hebben er wel leuke tijden gehad en keren hier toch vaak terug omdat we hier een leuke casa/hostel kennen waar het heerlijk toefen is. Nieuwsgierig? Check hier. En voor 1 of 2 dagen kun je je hier wel echt prima vermaken, maar het stadje zelf is minder dan bijvoorbeeld Havana, Santiago of Trinidad.

Santa Clara: Kan heel leuk zijn, afhankelijk van je interesses. Geïnteresseerd in de laatste Cubaanse Revolutie? Dan zit je zeker in Santa Clara wel goed en vind je veel bezienswaardigheden en herinneringen aan deze tijd. Verder vonden wij het als stad zelf niet zo heel bijzonder en op een of andere manier toch ook wat minder gezellig dan een heel aantal andere steden. Dus ik zou zeggen…leuk voor een halve dag ofzo en dan weer door!

Las Terazza: Leuk voor een paar uur en als je via de snelweg van Havana naar Viñales rijdt heb je ook prima de tijd om hier lekker een wandelingetje te maken. Als alternatief kun je ook kiezen voor de route van Havana naar Viñales over de binnenwegen. Je bent dan veel langer onderweg, maar rijdt wel veel door het hart van de Vallei en kunt ook op mooie punten stoppen of eens uitstappen om een stukje te voet te verkennen. Wij vinden dit zelf leuker, maar hebben sowieso de neiging om ons eigen plan te trekken en niet zo richting de toeristische ‘must-haves’ te gaan :smiley:

Hopelijk heb je hier wat aan! Als je nog meer wilt weten, post het hier of stuur me een privé-berichtje!

1 like

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! En je hebt een erg handige site, onwijs informatief!
Jammer dat er zo weinig foto’s op staan.

Nog paar kleine vraagjes. Ik heb de artikelen gelezen over sigaren en rum. Maar waar kun je nu het beste een rumfabriek of sigaren fabriek/werkplaats bekijken? En hoe vind je deze?

Hola ontheroad123,

Met de antwoorden die Cuba-reis heeft gegeven er is weinig te voegen. Hij heeft een handige site met veel reisinformatie die nodig is om naar Cuba te reizen.

Een bezoek aan Guama kan gemakkelijk worden gedaan en naar mijn mening de moeite waard is. Je kunt een tocht met een boot door de Laguna del Tesoro maken, de Aldea Taina bezoeken en nog de grootste krokodillenfarm van het Caribisch gebied zien. De kaartjes kan je gemakkelijk ter plaatse kopen en kosten ongeveer 12 CUC per persoon.

Over rum.

In mijn mening kan je het “Rum Museum” Havana Club in Oud Havana bezoeken met een uitgebreide informatie, en niet alleen over dit rum, maar ook over cocktails zoals Daiquiri, Mojito enz.
Je kan ook een bezoek brengen in de Pinar del Rio stad aan de rumfabriek Guayabita del Pinar, met verschillende internationale prijzen, dat wordt gemaakt met een fruit die in deze gebied van Cuba groeit, genoemd Guava.

Over tabak.

Je kan een bezoek aan de tabakfabriek van Pinar del Rio, Francisco Donatien, waar je alle informatie over de productie van snuiftabak krijgt.

Deze plaatsen kan je bezoeken tegen een meerprijs. De ticketprijs zijn ongeveer tussen de 5 en 10 CUC. Kijk maar goed naar de openingstijden.

Daarnaast kan je in Vinales veel tabakplantage bezoeken waar je alles te weten komen over de tradities van de boeren en over de teelt van tabak en het verwerken tot een natuurlijke Cubaanse “puro”.

Als je meer vragen hebt dan weet je waar ons te vinden.

Hasta la vista!!:dag:

1 like

Bedankt voor de aanvullende informatie! Precies wat ik nodig had!