Op de bonnefooi door Cuba nog mogelijk?

Dag allemaal,

Nog minder dan een week en dan vertrekken mijn vriend en ik voor 3,5 week naar Cuba. Ons plan is om - na 3 dagen Havana - met de huurauto het hele eiland rond te rijden. We hebben behalve onze eerste overnachting nog geen enkele casa gereserveerd.

Ik hoor veel over hoeveel toeristen momenteel naar Cuba gaan en dat veel casas vol zijn. Mijn vraag dus aan jullie: hoe schatten jullie de drukte en beschikbaarheid van de casas in?

We willen nog niet onze hele route vast gelegd hebben, maar vinden het bijvoorbeeld niet erg om een paar dagen vooruit te plannen als we daar zijn. Is dat te doen denken jullie?

Prima te doen… momenteel is het laagseizoen en de stromen toeristen zijn een beetje opgedroogd…

Thanks Mallecon. Fijn om te weten.

Nog een vraagje, off topic: om van Vinales naar Cienfuegos/Playa Larga te komen, wat is dan de mooiste route? Terug naar Havana via de snelweg lijkt ons wat saai. Is de route via Artemisa - La Palma - Melena del Sur - Nueva Pas goed te doen?

Hoi ClauAld,

Via de snelweg is inderdaad ‘wat saai’ :slight_smile:
Ik heb een alternatieve route van Viñales naar Playa Larga op mijn site staan.
Kijk maar of je er wat aan hebt! En alvast veel plezier!

• Updated - - -

Oooo…sorry. Zie dat jullie al weg zijn :nadenken:

Hi Viatori,

Inmiddels zijn we net weer thuis :slight_smile:
Bedankt voor je tip en die route had ik ook al gevonden en uitgeprint :slight_smile: Net als de alternatieve route van Havana naar Vinales. Die laatste hebben we ook gevolgd. Een paar tips, misschien goed om erbij te vermelden: om het stuk door Parque Nacional La Guira te rijden, moet je nu 5CUC per persoon entree betalen, ook als je slechts op doorreis bent en niet bij dat attractiepark wil stoppen. We hebben dat maar gedaan, maar voelden ons wel een beetje stom erover. Misschien zijn wij gewoon getild daar bij die poort, dat kan ook, maar een waarschuwing is misschien handig. Kan ook dat we niet helemaal goed zijn gereden, maar aan de hand van jouw kaart en onze autokaart leek het te kloppen.

Ook is het laatste stuk waar je linksaf doorsteekt naar Vinales afgrijselijk slechte weg geworden. Dit kan ik echt iedereen afraden. De rest van het asfalt is prima, tot zeer goed zelfs, maar dat laatste stuk wil je echt niet rijden na al bijna 4 uur in de auto te hebben gezeten.

Omdat we daar gezien hebben hoe slecht en onvoorspelbaar de Cubaanse binnenwegen kunnen zijn, hebben we ook besloten om die alternatieve route naar Playa Larga niet te doen. We zijn uiteindelijk naar Cienfuegos gereden en wilden daar een beetje op tijd zijn, dus hebben we gewoon de Autopista genomen.

Verder hebben we overigens enorm genoten van dat land :smiley:

1 like

Hoi ClauAld,

Goed om te horen dat jullie er van hebben genoten! En bedankt voor je terugkoppeling op de routes.
Het betalen van entree herken ik inderdaad niet. Dat wil niet zeggen dat jullie getild zijn hoor! Wie weet is er niet altijd iemand aanwezig… Ik zal hier eens wat navraag over doen. V.w.b. het laatste stuk naar Viñales: Bedoel je dan het moment dat je de 241 op gaat? Wij rijden die weg namelijk ook als we vanuit Viñales naar Cayo Jutias gaan. Of gaat het om het laatste stuk om de 241 op te komen?

Wij hebben in het binnenland wel vaak de wens om een grote jeep te hebben ofzo :-), maar met een beetje voorzichtig rijden kom je wel vaak een eind. Dit moet je inderdaad wel leuk vinden, want als je hier geen zin in hebt en moe bent, dan kan ik me voorstellen dat het geen pretje is!