bij Cuba hoort minstens een snorkel-ervaring !
na wat zoekwerk kwam ik uit op omgeving playa pesquero,costaverde,blue costaverde , esmeralda nabij Guardalavaca (regio Holguin ) .
ook playa Maguana nabij Baracoa & cayo saetia … aan de zuidwest-kust krijgt Playa Larga aan de varkensbaai mijn voorkeur .
Maar … ik wens geenszins in een beach-resort terecht te komen !!! En bij nader inzien bleken althans de eerst opgesomde stranden precies
privé en voorbehouden aan de hotelgangers … Is dat ook werkelijk ook zo … of kan gelijk wie deze stranden niet-betalend en passant bezoeken ?
Ik heb zo juist je vraag beantwoordt op het Subforums (Cuba Algemeen).
In ieder geval zet ik mijn antwoord hier ook :-).
**In Cuba zijn er vele mooie plekken om te gaan snorkelen.
Maar volgens mij een van de mooiste zeebodem bevindt zich in de Varkensbaai.
Als je op zoek bent om naar prachtige zeebodem te bezoeken, ver van resorts te zijn, en te genieten van ongerepte stranden, raad ik je aan snorkelen in Playa Larga of Playa Girón, beide sites zijn gelegen in Varkensbaai.
In deze sites zijn heel veel casas particulares waar je kan verblijven.
Er zijn plaatsen waar je snokeling kunt organiseren met professionele gidsen die je de minder bekende plaatsen kunt laten zien, wel adviseer ik je alles vanaf hier te regelen.
Heb je nog meer vragen dan hoor ik het graag.
Bij voorbaat wens ik je een prettige verblijf in Cuba en geniet van de mooie zeebodem die mijn eiland biedt**.
Bij Cayo Jutias (al vaker gezegd, maar zeker één van mijn favo’s) kun je zelf vanaf het strand snorkelen. Je moet wel eerst even een stukje zwemmen voordat je bij het mooie snorkel stuk komt, maar is zeker de moeite waard! Naast dat het een mooi gebied en strand is, is Cayo Jutias ook nog eens heel goed te combineren met een verblijf in Viñales. Een klein uurtje rijden en een leuke trip.
Na wat opzoekingswerk vond ik ondertussen volgende info (verontschuldig me voor het niet vertalen van …)
Ik ga er normaliter pas eind dit jaar naar toe … dus het betreft informatie van derden die ik op internet vond.
cueva de los peces = onderwatergrot=duiken…of toch ook snorkelen.South of Playa Larga, on the east side of the Bay of Pigs, lies this natural aquarium in a 61-meter-deep (201-foot-deep) cenote (a flooded sinkhole filled with multicolor fish that swim in from the bay via a subterranean passage). Diving through the banks of fish and the subaquatic vegetation is superb. There is no entrance fee—you walk along a short, shaded trail to the pool and dive in. There’s a makeshift, on-site dive shop with tanks, as well as snorkeling gear to rent. If you plan on doing a lot of snorkeling and care about hygiene, bring along your own mask. You can also snorkel from the beach, across the road from the entrance to the cenote. La Casa del Pescador (see Where to Eat, below) is next to the sinkhole. Just beyond the cave is another good snorkeling-place named (betalend)Punta Perdiz (+/- 15km vanaf playa larga)
further Drive to Caleta Buena and enjoy the snorkeling in and around the sinkholes and caves protected by a ring of black coral.( wagen nodig) met unieke vissen ivm mix zout & zoet water 8km ten Z.O v. Giron = betalend , maar blijkbaar inclusif eten & drank (totaal 40km enkele rit vanaf Playa de Larga)
in Cayo Jutias ,is dit een vrij toegankelijk strand , of privé-strand verbonden met een resort ? Ik dacht elders wel gelezen te hebben dat aan de verbindingsdijk/brug een tol moet betaald worden ? en moet je daar dan naar één specifiek strand ? waar precies ? en een stukje zwemmen … is dat 100 m,200m …? en met welke diepte heb je daar dan al mee te maken ? enkel voor ervaren zwemmers ?