In juli 2012 gaan wij een maand rondreizen door Cuba, waar ik nu een beetje een reisschema voor aan het maken ben. Met wat inlezen op dit forum heb ik de gebruikelijke highlights inmiddels wel begrepen (Viñales/ Pinar del río, Havana, Varadero, Trinidad, Santiago de Cuba en Baracoa).
Met de highlights heb ik alle wensen als natuur, strand en steden/cultuur al te pakken. Naast de vliegreis blijven er 26 dagen over om te vullen. Nu schat ik in dat ik naast bovenstaande highlights nog genoeg dagen overhoud om nog wat andere dingen in het reisschema in te passen. Mijn vraag is echter: wat? Isla Juventud, Cienfuegos, Sancti Spíritus, Camagüey, Las Tunas, Ciego de Avila, Matanzas, …? Wat is het mooiste natuurgebied, waar zijn de mooiste stranden? Kleine toevoeging: ik hou erg van salsadansen, dus waar kan dat het beste?
Hoop dat jullie me kunnen helpen met een goede motivatie!
Voor salsadans zit je in Trinidad perfect! Ook het strand is mooi, maar dat zul je ook nog in Baracoa zien. Je hebt Varadero al op de planning, dat zou je kunnen doen om de laatste dagen uit te waaien, het strand is mooi, maar dat is dan ook wel een beetje het enige. De regio van Tunas en verder richting Guantanamo is erg mooi, je vindt er enkele natuur parken, maar die zul je ongetwijfeld op de kaart hebben gezien.
Je hebt de tijd, en je gaat nu eenmaal richting Santiago de Cuba, dan zou ik zeker ook een tijd verblijven in Camaguey; persoonlijk mijn favoriete stadje. Het is de op 2 na grootste stad van Cuba, het centrum is praktisch auto vrij en dat merk je aan de smog (verschil met Havana is bijvoorbeeld erg groot!) maar je hebt de voordelen van het stedelijke. Prima casa’s/hotels/restaurantjes, goede uitgaans gelegenheid, en dat is voor je salsa wensen prima. 's avonds paraderen de cubanen door de straten, en er is vast wel ergens live muziek te vinden.
Cienfuegos is heel aardig, en Santa Clara heeft het monument van Che en is erg imposant om te zien. Als je naar de intenties van de bouwers kijkt zul je zien dat er niets boven het monument uit steekt. Het is een stukje van Cuba net zoals plaza revolucion en het monument van Maceo in Santiago.
Verslik je niet in de afstanden pak een dag of 2/3 in de grotere plaasten en passeer enkele bezienswaardigheden in je reis.
Tijd de veel heb je nooit in Cuba
Ik zou inderdaad ook Santa Clara en Cienfuegos aandoen, erg mooie en interessante steden! En inderdaad, in Varadero heb je mooie stranden, maar dat is ook alles, dit kan je ook op andere plaatsen vinden…
Het reisschema ziet er nu als volgt uit. We willen de afstanden per Viazul bus afleggen. Wat denken jullie hiervan? Goede verdeling qua dagen bij elke stad, haalbaar binnen de 3 weken? Het lijkt wat vol, dus ik twijfel of Varadero en Guardalavaca de moeite waard zijn om erin op te nemen…
Vlucht naar Havana
Havana
Naar Viñales
Viñales
Naar Varadero
Varadero
Varadero
Naar Trinidad, onderweg Santa Clara
Trinidad
Trinidad
Naar Camagüey
Camagüey