Tips Rondreis Cuba in 3,5 weken

Hallo iedereen,

In november 2017 zouden we graag voor 3,5 weken naar Cuba gaan. Het programma ligt er in grote lijnen. Al hadden we hierover toch nog een aantal vragen. Wat zouden jullie eventueel schrappen (tijdbesparing)? Wat ontbreekt er volgens jullie nog? Komt er volgens jullie iets te veel aan bod wat sterk op elkaar begint te lijken? Zouden we in steden toch beter werken met gidsen? etc. … Kortom: alle tips zijn van harte welkom!

  1. Volstaan 2 dagen Havana als je ‘the best of’ gezien wilt hebben?

  2. Is het mogelijk om te snorkelen vanaf het strand bij Maria La Gorda, Isla de la Juventud, Playa Larga en Playa Santa Lucia of is het toch beter om op (één van) deze plekken een snorkelexcursie te boeken?

  3. In onze reisgids heb ik gelezen dat Isla de la Juventud enkel te bezoeken is vanaf Havana (per boot - wordt afgeraden wegens tijdrovend - en per binnenlandse vlucht.) Is het in geen enkel opzicht mogelijk om de oversteek te wagen vanuit Maria La Gorda?

  4. We hebben gelezen dat het aan te raden is om toch ook een Cubaans eiland te bezoeken rondom het hoofdeiland. Ze bedoelen dan vooral de Cayo’s denk ik. Maar omdat we zelf niet zo’n strandgangers zijn dachten we gewoon aan Isla de la Juventud. We wilden graag weten of het eiland/Presidio Modelo de moeite is om te gaan bezichtigen?

  5. In onze reisgids staat te lezen dat de Bellamar grotten de mooiste zijn van Midden-en Zuid-Amerika/de wereld (?) en dat je eigenlijk ‘niet op Cuba bent geweest’ als je deze grotten niet hebt aangedaan. Dit was zelfs volgens onze reisgids lichtjes overdreven, maar toch mochten deze grotten zeker niet overgeslagen worden. Wat denken jullie hiervan? Schrappen of toch een kijkje gaan nemen?

  6. Is het op dag 12 eventueel de moeite om ‘Museo de la Intervención’ in Girón te gaan bezoeken op de heenweg naar Santa Clara?

  7. We weten niet of het mogelijk is om in november een rit te maken met de stoomtrein vanaf Trinidad. Heeft iemand hier ervaring mee? Je huurauto kun je uiteraard niet meenemen, dus dat zou mogelijk een probleem kunnen zijn; waardoor dit traject misschien beter per bus afgelegd kan worden?

  8. We zijn dol op vogels/dieren spotten en zouden dit graag doen in (één van) de NP). Welke is hiervoor het beste geschikt? Sierra Maestre NP, Alejandro de Humboldt NP of Desembarco del Granma NP? Hoeveel dagen zouden we hiervoor moeten uittrekken? 1 dag of toch een 2 à 3 daagse? Of elk NP 1 dag? Is het mogelijk om te overnachten in het NP?

  9. Welke trajecten/reisonderdelen zijn goed/beter per bus af te leggen en welke per huurauto? We willen graag een goede mix van beide combineren op onze rondreis.

  10. Kunnen jullie naast de welbekende ‘casas particulares’ ook nog andere typische Cubaanse accommodaties aanbevelen? Of hebben jullie in hotels/casas geslapen die (qua locatie) echt een meerwaarde bieden?

Het programma:

Dag 1 - Vlucht Amsterdam - Havana
Dag 2 - Havana (met gids)
Dag 3 - Havana (zelfstandig)
Dag 4 - Havana - Viñales Vallei (met aansluitende excursie)
Dag 5 - Viñales Vallei - Maria la Gorda (met aansluitend snorkelen vanaf het strand)
Dag 6 - Maria La Gorda - Isla de la Juventud
Dag 7 - Isla de la Juventud (bezoek Presidio Modelo + snorkelen vanaf het strand)
Dag 8 - Isla de la Juventud - Havana (binnenlandse vlucht)
Dag 9 - Havana - Bellamar grotten + rit naar Zapata Nationaal Park
Dag 10 - Zapata Nationaal Park
Dag 11 - Zapata Nationaal Park - Playa Larga (met aansluitend snorkelen vanaf het strand)
Dag 12 - Playa Larga - Santa Clara (met aansluitend stadsbezoek op eigen gelegenheid) + rit naar Cienfuegos
Dag 13 - Stadsbezoek Cienfuegos
Dag 14 - Topes de Collantes Nationaal Park
Dag 15 - Cienfuegos - Trinidad (met aansluitend stadsbezoek op eigen gelegenheid)
Dag 16 - Stoomtreinrit van Trinidad naar Manaca-Iznaga + bezoek Los Ingenios Vallei + stadsbezoek Sancti Spiritus + rit naar Camagüey
Dag 17 - Camagüey - Playa santa Lucia (met aansluitend snorkelen vanaf het strand)
Dag 18 - Playa Santa Lucia - Camagüey (met aansluitend stadsbezoek op eigen gelegenheid) + rit naar Holguín (stadsbezoek) + bezoek heuvel Loma de la Cruz
Dag 19 - Holguín - Bayamo (met aansluitend stadsbezoek) + bezoek El Cobre basiliek (onderweg) + stadsbezoek Santiago de Cuba
Dag 20 - Stadsbezoek Santiago de Cuba (o.a. mausoleum van José Marti en Castillo del Moro)
Dag 21 - Santiago de Cuba - Baracoa (met aansluitend stadsbezoek)
Dag 22 - …

Alvast bedankt!

Isabelle

Is er iemand die toch een antwoord weet op enkele bovenstaande vragen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Hoi Isabelle,

Ik moet zeggen dat ik nog maar zeer zelden zo’n uitgebreid, strak georganiseerde en toch ook behoorlijk ambitieuze reisplanning heb gezien. Heb je ergens ook nog wat ruimte ingepland om even lekker tot rust te komen, om je heen te kijken en te beseffen waar je bent en wat je ziet? :wink:

Maar goed, als dat voor jullie goed werkt, is dat natuurlijk helemaal prima. Ik kan je niet met al je vragen helpen, maar ga m’n best doen.

  1. Persoonlijk vind ik van niet. Ligt ook aan je definitie van ‘best of’. Kun je in 2 dagen langs alle toeristische hotspots racen? Ja dat denk ik wel. Wil je Havanaiets meer ‘ervaren’, dan zou ik hier wel wat langer voor uittrekken. Vraag is natuurlijk hoeveel langer dan…en dat is lastig en persoonlijk. Maar als je 3,5 week gaat zou ik proberen in ieder geval 3,5 dag daar te zijn. Halve dag voor vertrek en aankomst en drie volle dagen.

  2. Ik ben nog nooit op Isla de la Juventud geweest, maar vanaf de andere locaties kun je ook prima vanaf het strand snorkelen. Zeker bij Maria de la Gorda kun je zelf makkelijk naar het rif zwemmen. In Playa Santa Lucia is dat wat lastiger, want dit is volgens mij ruim 2 km zwemmen. Dus als je hier bij het rif wilt snorkelen zou ik wel een tour boeken, of op een of andere manier in ieder geval een bootje regelen.

3/4. Hier heb ik geen ervaring mee…

  1. Ik vind het mooi en leuk om te zien, maar voor mij is een grot wel gewoon een grot. Dit is dan toevallig een erg mooie, maar ook toeristische. Dat je niet op Cuba zou zijn geweest als je niet in de grotten bent geweest vind ik een tikkeltje belachelijke uitspraak van jullie reisgids. Het is maar wat je wilt zien en ervaren van Cuba. Als je een natuurliefhebber en ook een grottengek bent, dan zou ik deze niet overslaan. Ik zou er zelf in ieder geval niet al te ver voor omrijden en zou zelf liever een dag langer in één van de mooie steden willen zijn dan in de grot. Maar nogmaals…dat is persoonlijk.

  2. Als je interesses hier liggen, zijn hier best een aantal leuke bezienswaardigheden. Ik vond het zelf wel interessant, al moet je wel een beetje Spaans kunnen. Alles wordt in het Spaans verteld en beschreven. Maar best een leuke tussenstop voor een uurtje ofzo.

  3. Zo ver ik weet kun je ook met de auto naar de Torre Manacas-Iznagas en door de vallei…

  4. Ik ben in best een aantal NP’s geweest op Cuba, maar niet zo zeer vanuit mijn liefde voor vogels o.i.d. Dus vanuit die bril vind ik dit moeilijk te beantwoorden. Alejandro de Humboldt ben ik ook niet geweest. Wellicht heeft iemand anders hier tips voor je rondom dit onderwerp :slight_smile:

  5. Ik heb een aantal routes uitgeschreven op mijn blog, wellicht heb je daar wat aan… Ook vind je hier een heel aantal mogelijkheden qua openbaar vervoer.

  6. Naast de casa’s vond ik voornamelijk deze in Cienfuegos een aanrader.

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn antwoorden, ondanks dat ik lang niet alles heb kunnen beantwoorden. Veel plezier met de voorbereiding!

PS1: als je nog vragen hebt…laat het maar weten.
PS2: Check ook mijn blog voor extra tips voor jullie rondreis door Cuba!

1 like

Heel erg bedankt, Viatori! Hier heb ik zeker wel wat aan. We hebben inderdaad de neiging om op vakanties altijd ‘zoveel mogelijk te zien’. Maar soms is ‘less’ inderdaad more om ècht vakantie te kunnen houden. Bedankt voor de tips in ieder geval, we gaan hier zeker wat mee doen!