Wij willen op vakantie naar Cuba

In november/december willen wij op vakantie naar Cuba. We willen een rondreis maken en dan nog een aantal dagen aan het strand doorbrengen.
We moeten nog boeken. Wie heeft tips voor ons waar we op moeten letten?

Jan en Ina

Hoi,
1 maand op cuba rondgereisd, zowel met openbaar vervoer als met huur auto. De laatste is erg nodig, vooral als je niet alleen maar de bekende highlights wilt zien. De mening van mij en mijn reispartner zijn dat Cuba 3 mooie plekken heeft, die heel ver van elkaar liggen: Vinales, een heel groen gebied met hoge rotsformaties in een landelijke sfeer, ligt helemaal in het westen. Baracoa, ligt helemaal in het oosten, palmovergoten heuvels, een aanrader is echt Rio Yumuri, daar met een gids de rivier op, en zwemmen in helder water. Ook aan te bevelen: betaal bijv. de gids om bij hem thuis te eten: dat is een geweldige ervaring. Verse grote vis en je ziet t leven bij de mensen thuis.
Ook nog andere natural pools bij Baracoa, moet even opzoeken hoe ze ookal weer heten.
In het midden van Cuba, ligt Trinidad, wordt veel over geschreven, is op zich wel een laid back dorpje maar vooral de tocht van Trinidad naar de slaventoren van Iznaga (geloof ik) ten oosten, is erg mooi, langs oude suikervelden. Hele mooie route, je kunt ook het treintje er naar toe nemen.
Ga vooral niet fietsen naar het strand bij trinidad, dit is echt afzien op zadels die als hout voelen! Wij hebben daar auto gehuurd en zijn via de hele oostkant van cuba weer naar varadero gereden en hebben hem daar ingeleverd. Handig wel. Varadero heeft de mooiste stranden en water maar dit is absoluut geen Cuba. Het is een uit de grond gestampd toeristenoord waar dE cubanen zelf niet eens mogen wonen.
De cayo’s: noordoosten, mooie stranden, vooral playa pilar op cayo guillermo. Maar op de cayos heel veel muggen sochtends vroeg en savonds die ons verblijf daar echt heel naar hebben gemaakt.
Cubanen: aardig maar proberen altijd aan het einde van het gesprek iets bij je los te troggelen. Hebben wel een heel leuk contact gemaakt met een student in Santiago en ook de barre leefomstandigheden van hem en familie gezien. Erg indrukwekkend. Als je dingen weg te geven hebt, kleding, pennen, beddengoed, ze zijn er dolblij mee. Ook met kleine zeepjes uit hotels.

Groet Rachelle

Dagdag

Heb zelf het geluk dat ik daar ook een rondreis heb mogen maken met vrienden. Geheel op eigen gelegenheid.
Vond het wel ideaal om zelf een huurauto ter beschikking te hebben.

Ga inderdaad zeker naar Vinales, een geweldig mooi gebied. En uiteraard Trinidad.
Probeer inderdaad ook weg te blijven bij Varadero want dat is inderdaad super toeristisch en heeft niets met het echte Cuba te maken.

Vergeet niet om in zogenaamde Casa Particulares te overnachten. Dit zijn slaapplaatsen bij mensen thuis. Je maakt zodoende het echte cubaanse leven mee. Echt super! Vaak kunnen zij ook nog een geweldige maaltijd voor je serveren. HEERLIJK.

Wil je nog meer weten laat het maar weten dan.

Groetjes uit Portugal

Rob

PS Een heerlijke rum is de ‘Ron Santiago do Cuba’ :wub:

Ja, de casa particulares hebben wij praktisch alleen maar gedaan, behalve op varadero dan. Indien jullie nog leuke adressen van casas willen, laat maar weten, vooral in Havana ken ik een zeer prettige. Goed ontbijt, mooie kamer, mooi dakterras, centraal, super aardige mensen.

Gr Rachelle