Voorbereiding Cuba 2008 vraagjes

Hallo Cuba fans,

Ik en mijn vriendin gaan eind Juni 2008 voor een maand naar Cuba.
Wij willen alleen bij casa part overnachten en we reizen uitsluitend met het openbaar vervoer.
Dus geen auto.

We zijn alle bij gek van mooie steden en dorpjes, cultuur en gebruiken. Maar ook witte stranden met het mooiste blauwe water, Regenwoud, watervallen, leuke mensen etc.

Ik wil graag vragen aan de profies hier welke steden en dorpjes we zeker moeten aandoen, misschien met aanbeveling qua casa.
En welke niet.
Ook ben ik benieuwd welke plekken op Cuba mooie stranden heeft, maar dat we dan wel bij particulieren kunnen overnachten.

Guardalavaca valt dus dan al af want daar hebben ze alleen hotels. ( wel droom stranden ) en varadero zal ik ook niet snel heen gaan.
We gaan ongeveer 28 dagen, daarvan wil ik zeker twee plekken aandoen waar mooie stranden in de buurt zijn.

Ander tips over mooie plekjes zijn ook welkom.
Ik zal mijn ervaringen zeker delen hier op het forum na onze reis.
( ben nu al bezig met het verzamelen van kleine spulletjes om weg te geven)

Groetjes,

Remko

:wereld:

Hallo Cuba Fans 2008

We hebben besloten om 28 Juni 2008 naar Havana te vliegen.
We zullen +/- 4 weken over gaan Cuba zwerven.

Dit is ons plan.

Habana 4 dagen
Trinidad 5 dagen
Camaguey 3 dagen
Santiago 4 dagen
Baracoa 4 dagen
Santiago 3 dagen
Holguin 3 dagen

Kan nog veranderen.

Als iemand nog andere suggesties heeft qua steden, dorpjes, uitstapjes, watervallen, beziensvaardigheden etc dan zijn die hier van harte welkom.
We vliegen op 23 Juli van Holguin weer terug.

De Tickets zijn wel erg duur, +/- 2300 voor twee personen incl twee nachten hotel.

Groet,

Remko

PS: ik heb de Trotter en Planet al in huis.

Pinar del Rio zie ik niet in het rijtje staan…

Vinales in de tabaksprovincie Pinar del Rio zeker doen!!! Lekker paardrijden daar (of wandelen/fietsen), zwemmen in grotten en genieten van de prachtige omgeving! Maria la Gorda en cayo Jutias in het westen en Playa Maguana bij Baracoa in het oosten zijn mooi! Op Cayo Jutias kun je niet overnachten, maar als je een auto hebt is dat makkelijk als dagtrip vanuit Vinales te doen. Baracoa: je kan een huisje huren aan het strand (Villa Maguana), of een dagtripje vanuit Baracoa maken. Qua Casas weet ik het niet. Wel zijn er vele leuke casas in Baracoa zelf (en ook in Vinales trouwens). Verder vond ik Holguin errug leuk, niet zo toeristisch en je maakt er snel Cubaanse vrienden! En uiteraard Havana (stranden daar ook prima), Trinidad en Santiago. Veel plezier en zorg dat je wat spaans spreekt, er gaat een andere wereld voor je open! Cuba is fantastisch!!!

Groetjes,

Eva

Zoveel dagen Santiago?
Ik zou ook proberen Remedios aan te doen, de 8e stad gesticht door Diego Velasquez. Uiteraard Vinales, misschien ook Soroa… erg mooie natuur. Santa Clara staat niet in het rijtje, geen mooie stad om lang te blijven, maar 1 overnachting bij een casa (die je daar heel makkelijk vind) en natuurlijk alle plekjes van Che… mausoleum, museum, trein etc.
Een schitterende omgeving is ook Topes de Collantes, ideaal voor mooie wandeling en perfect te organiseren vanuit Trinidad.

Igor

Hallo Igor,

Ik heb ons reisschema al weer aangepast.
De reden dat we twee keer in Santiago komen is omdat vanuit Baracoa het moeilijk is om in 1 keer naar Holguin te reizen. dit kan met viazul alleen via Santiago.
Of heb jij nog een andere mogelijkheid. Baracoa wil ik zeker aandoen, we vliegen weer vanaf Holguin.

Reisschema:

Havana–Vinales-Trinidad-Camaguey-Santiago-Baracoa-Santiago-Holguin

We hebben 26 dagen ( 28 Jun – 23 Jul )

Ik zal nu even gaan kijken naar de genoemde suggesties van jouw.

Remko

Heb je de mogelijkheid tot het huren van een auto? Bijv. in Santiago en inleveren in Holguin? Wel wat duurder, maar wel erg relaxed en dan kan je prima vanaf Baracoa in een keer naar Holguin! Hebben wij ook gedaan en dat was geen enkel probleem. Laten we zeggen dat de wegen sowieso slecht zijn en we hebben ze erger meegemaakt!

Auto huren voor een week ben je zo 500,- kwijt.
Ons budget zit al aan de 4000,- omdat de vliegreis al heel duur was.
We zullen er even naar kijken. het is een idee.

Thx

Remko

Geweldig !!

Ik ben gewoon aan het mailen met een casa in Guanabo ( playa del este, havana )

Dit wordt dus onze eerste Casa, de rest zien we daar wel.
Wil er gewoon zeker van zijn dat we daar aan het strand wat hebben.

Remko.

Top Remko! Dat is positief nieuws! :smiley:

Liefs,
Carolina

Super! Ga lekker genieten!

Ik ken dat gat (Guanabo), heb er al 2x illegaal een huis gehuurd, lastig alleen dat er weinig voorzieningen zijn voor de toeristen. Er komen in Guanabo toch redelijk wat toeristen die dan vaak voor een dagje of een middagje komen vanuit Havana, maar Guanabo heeft zelf niets voor toeristen. Ideaal natuurlijk als je niet tussen de massa’s Canadezen, Duitsers en Amerikanen wilt zitten :slight_smile:

Het strand zelf is wel aardig, wit zand en hier en daar een palmboompje, maar Guanabo ligt pal aan het water en het verdient niet de schoonheidsprijs voor paradijselijke fotos want je vind heel veel verlaten huizen en ingestorte bouwwerken op het strand zelf. Het strand ligt daarom vol met stukken steen en puin. Er staat vaak ook heel veel wind (begin februari heb ik geprobeerd op dat strand een beetje bruin bij te kleuren, maar het enige bruin is het opgewaaide zand wat als een laagje op je huid komt te zitten :frowning: ) Ohja… veel kwallen… maar ik geloof dat die er niet meer zijn in juni en juli.

Groetjes,
Igor

Ok dan …

We blijven maar twee nachten in Guanabo en daarna gaan we naar Vinales.
Beetje over het strand wandelen en relaxen, en misschien zeevissen met de buren van de casa. ik geloof dat alles daar wel goed te wandelen is, we gaan er met de viazul bus heen.
Ik vindt het ook wel fijn even niet tussen de massa’s mensen te vertoeven en even geen museum of ander hot item is ook wel goed.

Thx Igor, toch goed om te weten om er niet te lang te verblijven.

Een goede vlucht gewenst morgen !!!

Groet,
Remko

Dank je Remko!