Vraagjes...

Ik ben momenteel in Battambang, Cambodja. Over 3 dagen wil ik naar Phnom Penh en vanuit daar misschien nog naar Kratie. Daaaarna wil ik naar Laos. Het oorspronkelijke idee was om via het zuiden Laos in te gaan en het bochtje omhoog naar Vientiane. Ik moet 12-02 iemand ophalen in Bangkok, dus moet dan 10-02 de nachttrein hebben richting Bangkok.

Nu hoor en lees ik dat er niet veel via het zuiden Laos in gaan en ze hebben het allemaal over het noorden. Is het dan toch beter om vanaf Phnom Penh te vliegen naar Vientiane, een ronde te doen en dan zo terug naar Bangkok? Ik vind alleen 225 euro voor een ticket zoveel :frowning: En je komt in de avond aan, wat ik zag, en dan is een guesthouse regelen weer zo lastig.

Volgens mij doe ik het rondje verkeerdom en had ik moeten beginnen in Siem Reap, maar ja dat is nu een beetje te laat!

Willen jullie meedenken wat ik het beste kan doen? Ik wil niet echt het binnenland in, daar ik alleen reis en voor het eerst aan het backpacken ben. Wil redelijke kamers (hoef niet voor een dubbeltje eerste rang), mijn budget voor een kamer is max 10 euro.

Ik had begrepen dat je vanuit Cambodja aan de grens geen visum voor Laos kan krijgen dus dat je dat van tevoren moet regelen.
In Vientiane zijn de hotels wel wat duurder dan elders. Als je een eiegn badkamer wilt, zit je al gauw aan 25 dollar.

Inmiddels ben ik al ruim een week in Laos. Gevlogen vanaf Phnom Penh naar Vientiane. Visum op het vliegveld. Kamer met eigen badkamer voor 60.000Kip, dus ongeveer 6 euro. Goede kamer overigens! Dus 25 dollar??

Ben nu in Luang Prabang en betaal 10.000 Kip, eigen badkamer weer. Had verwacht hier ook wel iets te vinden rond de 60.000. Maar dan of geen eigen badkamer, of vieze kamer. Nu heb ik ook gebruik van gratis WiFi en dat is wel fijn voor het contact met mijn vriendje (en aanstaande :-)) in NL.

Ik ben vandaag wat ziek. Diarree en veel geslapen. Morgen nog een wandelronde doen (mits dat gaat) en dan overmorgen wil ik naar Nong Khiaw. Dan door naar Luang Nam Tha en dan naar Huoy Xai en daar de grens weer over naar Thailand.

Okee, goed om te horen!
Toen ik aankwam in Vientiane was dat na een rit met een nachtbus van 11 uren, en wilde ik perse binnen een uur in bed liggen. De goedkopere hotels hadden pas vanaf 14 uur een kamer (terwijl het 8 uur 's ochtends was ofzo). Dus misschien heb ik het verkeerd onthouden.

Veel plezier nog en beterschap.

Tip van oma tegen diarree:

• koop een appel
  • was de appel goed en je handen ook
  • snij de appel in heel dunne schijfjes en leg die op een (schoon) bordje
  • laat ze even bruin worden
  • eet dan op

Baat het niet, dan schaadt het niet. Ik was ooit met een groepje van 5 mensen op een 4-daagse jeeptocht, 3 van de 5 hadden diarree (door de fruitsalade, de kokkin had niet zulke schone handen of had het met vies water gewassen). De appel-truc hielp snel!

Als het morgen nog niet beter is, ga ik eens op zoek naar een appel! Heb nog niet echt een fruitkraampje gezien overigens… Valt me tegen! In Thailand zulk lekker fruit hapklaar te koop…hier vooral shakes.

Mijn eerste hok (ja echt waar en geen eigen badkamer. De gedeelde badkamerdeur kon niet eens op slot…) in Vientiane had bedbugs en daar heb ik dus niet geslapen. Deze kostte ook 60.000 Wat een verschil he?!

Ik heb na de busreis naar Luang Prabang, ondanks dat ik gesloopt was…, wel even rondgekeken. Mijn budget is max 10 euro, mits in goede staat verkerend bed en schone badkamer.

Oh in Luang Prabang is juist een grote markt elke ochtend, in mijn Lonely Planet staat hij zelfs gemarkeerd als ‘Fresh Produce Market’. Schrik niet van de levende vissen en de dode vleermuizen die ze ook verkopen. :slight_smile: Hier een leuk filmpje van mij. :slight_smile:
Het is de naamloze straat, parallel aan Sisavong Road en Khem Khong, en loopt tussen het Royal Palace en Kitsalat Road (dus vlakbij Wat Mai).
De markten in Laos duren meestal van 5 uur 's ochtends tot ongeveer lunchtijd, ik denk vanwege de hitte.
's Avonds is daar ook een superleuke eetmarkt in Luang Prabang, die overgaat in de toeristische markt met stoffen en sjaals (Handicraft Night Market, in mijn LP).

En mocht je voor de verandering trek hebben in Europese (Franse) koffie en croissants en gebakjes, er zit een Joma Café aan Chao Fa Ngum Road.

Mocht je je vervelen, hier is mijn Laos blog… Helaas is het mij niet gelukt om ook naar Nong Khiaw enzo te gaan. Vrienden van mij waren erg te spreken over Luang Nam Tha en het slapen bij mensen thuis. Ik heb wel ook een homestay gedaan maar dan ergens anders (midden-Laos).

Succes en veel plezier nog!

Door gekke omstandigheden: iemand ontmoet en daarmee offroad gaan fietsen, en een dag naar de waterval gefietst en een dag in bed heb ik Luang Prabang nog steeeeeds niet bekeken. Dat staat voor morgen op de planning…

Eens zien of ik die markt kan vinden! Ik ben wel al in de bekende ‘vreetsteeg’ geweest en op de nightmarket (die moet ik eerst over voor de eetsteeg). In de ochtend kun je zo’n beetje daar broodjes en shakes kopen. Is daar die markt die jij bedoelt ook? Of nog wat verder?

Ik wil geen trekking doen, maar gewoon 1 of 2 nachten lekker relaxen in Nong Khiaw lijkt me fijn. En dan door naar Luang Namtha, daar ook 1 of 2 nachten en dan de grens weer over. Ik wil nog naar Pai, maar of dat haalbaar is…?

Hmmm klinkt toch wel of we het over dezelfde eetsteeg hebben, alleen toen ik er was heb ik daar wel een grote gebakken vis kunnen bestellen, om ter plekke warm op te eten.

Tijdens de heetste uren van de dag vond ik het lekker om met een boekje in een van de verborgen tuinen / terrassen met schaduw te zitten, lekker mijn boek lezen met verse fruitsapjes… aan Sakkaline road of Kingkitsarat road, ik weet even niet meer welke van de twee.

Dat fietsen klinkt ook leuk.

Mag ik ook nog weten waar je zat op Koh Chang? Daar zijn mijn afsluitende dagen namelijk!

Voor dat fietsen moet je wel wat conditie en ervaring hebben en na 7 weken niet fietsen was 8 uur fietsen in 2 dagen wel wat veel (berg op en berg af, stenen, kuilen, etc), ondanks dat ik in NL gewend ben om veel te fietsen!

In het heerlijke maar dure (40 dollar ofzo per nacht) Warapura Resort aan Lonely Beach. Zie foto’s in mijn blog. Ik vond het heerlijk, ik had een hele bungalow voor mezelf alleen, met een mooie badkamer zonder plafond zodat je onder de sterren kunt douchen, een tv en gratis dvd’s te leen, heerlijk bed, balkonnetje… en een zwembadje voor iedereen van het resort (meestal maar 1 of een paar anderen lagen daarin). Het zandstrand was op 700 meter lopen, maar ik vond het zelf lekkerder in dat zwembadje met uitzicht over zee, of gewoon in een hangmat (idem uitzicht).
Ze kwamen ook aan het zwembad bedienen, heerlijke gemengde fruitsappen, brood met kruidenboter, of andere snacks… en in het restaurant kun je goed eten, of bij de andere restaurantjes in dat straatje. Het was er wel luidruchtig door feesten bij de buren, maar ik heb altijd oordoppen bij me (en ik denk dat overal op Koh Chang wel luide feesten zijn).

Aan die kant van het eiland was de zonsondergang vrijwel elke dag een uur lang gratis top-entertainment met de prachtigste kleuren en wolken.

Je zou via travelfish.org kunnen zoeken naar tips/reviews voor accommodatie, je kunt dan ook selecteren op prijs. (Let op, .org, niet .com).

Poeh ja en dat in die hitte, ha ha.

@ Cecilia74

Weet je ook misschien hoe ik met de bus naar Vietnam Hue gaat ,van Pakse of Savannakhet wat is beter, heb gelezen dat in Savannekhet 22:00 gaat is er ook die oom 10:00 gaat???

Tanksssss