Eind januari ga ik 3,5 week naar Argentinie (patagonie). Nu heb ik het idee om vanaf BA naar Ushuaia te vliegen en zo weer omhoog te gaan (via Punta arenas, Torres del Paine, El Calafate, el Chalten, Bariloche en weer naar BA), maar ik lees dat een hoop mensen de route juist andersom doen, dus van noord naar zuid. Heeft iemand een advies wat de meest logische route is?
Wat betreft Puerto Madryn. Ik lees overal dat de beste tijd om bultruggen/orka’s/walvissen te zien tot half december is. Aangezien ik pas eind januari ga, denk ik erover om puerto madryn over te slaan. Goed idee of mis ik dan toch echt wat?
Nog een andere tip wat absoluut de moeite waard is? Iets wat ik na Bariloche bv nog kan doen voordat ik weer terug naar BA ga.
De volgorde van je reis maakt volgens mij niet zoveel uit. In januari/februari is het in Patagonië redelijk aangenaam vertoeven qua temperaturen (vergeleken met Buenos Aires of Córdoba, waar ik zit). Dus om direct richting het zuiden te gaan is volgens mij wel verstandig, de volgorde maakt echt niet zoveel uit.
Puerto Madryn kun je overslaan, of je wilt pinguïns/zeeleeuwen etc zien, dat kan in jan/feb nog wel. Walvissen niet meer. Je kunt in Puerto Madryn overigens, als je het treft, wel een paar mooie dagen aan de kust doorbrengen en lekker zwemmen…
Voor de rest, als je nog tijd over hebt, is het rondom Bariloche goed toeven in bijvoorbeeld El Bolsón of Esquel (beiden ten zuiden van Bariloche). Ook kun je nog kiezen om Mendoza aan te doen of de Sierras de Córdoba… het laatste gebied is overigens erg druk in de zomer, maar dan met Argentijns toerisme.
Dank je voor je reactie. Ik denk er inmiddels over om of Ushuaia of Bariloche over te slaan zodat ik nog tijd hebt om naar Iguazu te gaan. Wat is dan de beste keuze volgens jou?
Ushuaia kun je goed weglaten. Hier is niet veel te beleven als je niet naar Antarctica gaat.
Als je Puerto madryn overslaat en je wil toch pinguins zien dan kan dit op isla magdalena bij punta arenas.
Wij hebben ook geprobeerd om van zuid naar Noord te reizen van Punta arenas naar Coyhaique met de auto. Dit is wegens de auto drop-off bijna niet mogelijk om dit te boeken en is het te boeken dan is het belachelijk duur! Meer als 1000 euro extra boven op de huurprijs…
Dus wij hebben uit noodzaak de route om moeten draaien. Dus in eind januari , here we come!
Maar gezien je wilt vliegen maakt het qua route niet zoveel uit maakt !
Een fijne reis gewenst!