Patagonie of noorden?

Beste vrienden van het forum!

CarlitosBelgium zit met een vraagje: wij zitten nu in Buenos Aires en twijfelen over onze volgende halte. Simpel gesteld zitten we met volgende vraag: gaan we eerst naar Patagonie of doen we eerst onze tour van het noorden (Mendoza, Salta, Iguazu, Cordoba…). Wat raden jullie aan? In het noorden zal het heel warm zijn nu (maar missch in februari niet veel minder?) Patagonie zal nu heel druk zijn en missch duurder dan in februari?

Kunnen jullie ons helpen? Dank bij voorbaat!

Prijzen zijn gelijk in januari en februari, qua drukte zal het iets minder zijn in februari. Maar dan nog, als je nog geen vluchten geboekt hebt (Patagonië met de bus is nogal een mijl op 7) moet je geluk hebben als je nog betrekkelijk goedkoop wil vliegen. Betrekkelijk, want Argentinie is al lang geen goedkope bestemming meer en Patagonië is nog een stukje duurder.

Hey,

Wij zitten nu in El Calafate en we komen van Ushuaia en ik moet zeggen dat we van die ‘drukte’ niet echt veel hebben gemerkt. De vlieger van Ushuaia naar hier zat nog niet half vol en ook voor de bootexcursie ed in Ushuaia hadden we meer dan voldoende plaats, de catamaran was voor max 1/3 bevolkt. Ik zou persoonlijk opteren om eerst het zuiden te doen, puur omdat het er koud is en het leuker is om in aangename temperaturen je verblijf af te sluiten.

>>>
Gudrun
From El Calafate
Hotel Edenia (super zalig hotel trouwens!!)

Ik ga iets zeggen dat me waarschijnlijk door vele anderen kwalijk gaat genomen worden: Blijf weg uit Patagonië!!!

Eigenlijk niet zo veel te zien als je rekening houdt met de afstanden die je af moet leggen en je wordt uitgeperst tot de laatste cent! Veel te duur voor wat het is en één van mijn grootste teleurstellingen in heel Zuid-Amerika!

Maar dat was mijn gevoel na 12 maanden in Latijns-Amerika doorgebracht te hebben, als je net vanuit Europa komt kan dit gevoel uiteraard anders zijn!

Waar ben je geweest dan? Alleen op de pampas of zo.
Patagonie is geweldig mooi, en ik was daar na 15 maanden reizen.

Puerto Madryn en omgeving: mooie duiken en veel walvissen, maar belachelijk hoge prijzen, zeker als er een cruiseschip in de haven ligt.

El calafate met zijn gletsjer, ook knap voor een uurtje of zo.

Torres del Paine, zowat het meest overrated national park ter wereld. Waarom er daar elk jaar 1.5 miljoen bezoekers naar toe trekken is me nog steeds een raadsel. Begrijp me niet verkeerd, 't is knap, maar eigenlijk niets speciaals.

Punta Arena: pinguïns en mooi kerkhof, maar eigenlijk zat ik gewoon vast omdat alle bussen volzet waren.

Ushuaia: voor de meeste mensen is de enige reden dat ze naar ginder gaan omdat het bekend is als meest zuidelijke stad, ik had er gelukkig een schip op me liggen wachten om naar Antarctica te varen. :smile: Wel goed nachtleven daar in Ushuaia!

Er zij wel mooie dingen in Patagonia, maar als je deze zelfde afstand aflegt (of zelfs aantal uur in de bus zit) in Bolivië of Peru ga je veel meer en indrukwekkendere dingen te zien krijgen en dan nog supergoedkoop ook!

Dus mijn keuze zal snel gemaakt zijn wanneer ik nog eens terugkeer naar Zuid-Amerika!

En zo zien we maar weer: smaken verschillen (gelukkig) :chin: