Reizen naar Patagonië in Juli + vraag reisroute noorden Argentinie en Chili

Dag iedereen,

Deze zomer (juli dus) zou ik naar Buenos Aires vliegen.
Vervolgens zou ik een binnenvlucht nemen naar patagonië. Nu lees ik op verschillende sites dat patagonië niet echt toegankelijk is in de maanden juli, augustus. Zou dit echt niet doenbaar zijn wegens TE barre weersomstandigheden?

Mocht dit geen optie zijn dan zou ik vanuit BA richting cordoba gaan, Salta, dan de grens over naar Chili (San Pedro de Atacama).
Ik heb gehoord dat je vanuit San Pedro de Atacama excursies kunt boeken naar Salar de Uyuni (zoutvlakte in Bolvië). Is dat zo en zo ja moet je dat op voorhand reserveren.
Vanuit San pedro de Atacama zou ik dan de Iguazu watervallen willen bezoeken, om vervolgens terug te keren naar BA.

Iemand enig idee of dit haalbaar is in 20 dagen?
Zijn er vluchten van San pedro de Atacama naar Iquazu en/of BA?

Alle hulp is welkom!

Ik ben meerdere malen in die periode in Argentinië geweest. Het kan in Buenos Aires dan al redelijk koud zijn - bijna altijd een leuk zonnetje en mooie blauwe luchten, maar de soms vrij koude wind doet je niet aan de typische Latijns-Amerikaanse bestemming denken. Ik zou niet per se aanraden om in die periode veel verder naar het zuiden te zakken. Dat komt eigenlijk niet eens door het weer (pas wel op, het kan vreselijk slecht weer zijn in de winter en dan is reizen door zo’n gebied geen pretje), maar meer omdat het gebied in het zuiden niet echt aangepast is aan toerisme zo in het diepe laagseizoen.

Ik zou vooral zeggen: richt je lekker op de rest van het land, het is de ideale tijd om het noordoosten te bezoeken (geen muggen in Iguazu) en ook andere gebieden zijn prima qua temperatuur, zoals de omgeving rond Salta. Wel is het zo dat je soms de Andes niet kunt oversteken door winterse stormen in het gebergte. Daardoor heb ik een aantal dagen verpest terwijl ik eigenlijk naar Chili wilde, en toen ben ik maar uit noodzaak richting Mendoza gereisd, van waaruit ik alsnog naar Chili ben gegaan. Wat overigens wel redelijk zuidelijk ligt en nog leuk is, is de omgeving van Bariloche (wel veel toeristen ivm wintersport) en de Chileense kant, het eiland Chiloé, een omgeving die soms erg aan een land als Canada doet denken, maar een veel meer Indiaans karakter heeft en aanverwante cultuur. Valparaiso is ook leuk en zelfs best warm in de winter, Santiago daarentegen is echt een hel, ik heb het daar 's nachts vreselijk koud gehad. Als je per se naar San Pedro wil met een strak schema… tja, dan ligt die bergpas toch een beetje gevoelig. Ik weet niet of het allemaal de moeite waard is (kwestie van smaak) als je wat excursies in het gebied rond Salta en Jujuy doet, dan zie je al het één en ander van het gebergte. Je hebt daar ook een geweldige zoutvlakte, ik begrijp nooit zo goed waarom men per se naar een uithoek van Bolivia moet voor een vergelijkbaar schouwspel.

Gewoon lekker de tijd nemen voor een bezoek aan Buenos Aires (een gemiddelde Nederlander zal niet klagen over de temperatuur in de winter) en een leuk rondje maken door het relatieve noorden van het land, eventueel in combinatie met Chili, dan heb je al zat materiaal voor maar drie weken. En je komt vast nog eens terug voor het zuiden - eens Argentinië, altijd Argentinië.

Oh ja, dit onderwerp is al best vaak besproken, zoek maar een beetje rond, dan kun je nog wat inspiratie opdoen uit onze eerdere reacties. Wat in combinatie met Iguazu aan te raden is, zijn de moerassen, Esteros, de Iberà, waar je allerlei dieren in het wild kunt zien. Zo kun je in weinig tijd veel doen, in Argentinië zijn afstanden vaak een probleem en je moet oppassen dat je niet drie weken voornamelijk in de bus zit van gebied naar gebied. Houd het bescheiden!

Mijn advies zou zijn naar het noorden te gaan in de winter, weet wel dat het in juli een drukke periode is in vooral Salta & Jujuy. Je kunt inderdaad van Atacama naar Uyuni voor zover ik weet, excursies hoef je vaak niet te reserveren, accommodaties wellicht wel. In 20 dagen kun je een mooi stuk van Noordwest-Argentinië (en evt. de hoek Atacama/Uyuni) verkennen, concentreer je dan op een beperkt gebied zodat je niet veel tijd verliest met lange reizen.

Suerte, groet,

Jan

Toch heeft ook Patagonie zeker zijn charmes in de winter, zoals Bariloche inderdaad, maar ook El Calafate. Véééél minder toeristen, de lagune is bevroren zodat je kan schaatsen op een enorme natuurlijke ijsbaan, er zijn altijd wel wat hotels open en het winterse landschap is zeker de moeite waard. Ushuaia is wel weer erg duur in die periode overigens, dus wellicht moet je dat overslaan tenzij je op de zuidelijkste skipistes ter wereld wil skiën of snowboarden :slight_smile:

Een klant van ons heeft vorig jaar Patagonie bezocht en prachtig weer gehad (sowieso waait het veel minder hard in de wintermaanden), mooie kunnen wandelen in El Chaltén ook. Maar goed, je hebt uiteraard wel een risico dat wegen onbegaanbaar worden. Vluchten gaan in de regel wel gewoon.