Ik zou heel graag naar Chili/Patagonie willen, met name vanwege de landschappen, pinguins, walvissen en zeeleeuwen.
Vanwege mijn werk in het onderwijs zit ik vast aan de schoolvakanties. Ik zou daarom in juli/augustus willen gaan. Ik snap uiteraard dat het dan daar winter is en dus kouder, maar is het gebied begaanbaar? En kun je in die periode een groepje reizigers bij elkaar krijgen om een toertje te boeken of een gids te regelen?
Wij hebben veel plezier gehad aan een reis door Patagonië , georganiseerd door Caroline Bier van Condor Travels. Ze heeft daar een goed netwerk van agenten, wat andere zeiden dat onmogelijk was, heeft zij toch voor ons kunnen organiseren! Ze heeft veel kennis van het land, ik zou zeggen benader haar eens met je vragen.
Ik weet niet hoever je naar het zuiden wilt af reizen want het is inderdaad hartje winter daar. Puerto Madryn, halverwege Patagonia zal wel kunnen denk ik en de walvissen zijn dan net gearriveerd, maar goed het zijn ook maar dieren maar volgens de boekjes zijn ze er dan al. Denk anders ook eens aan het noord westen van Argentinië, de zoutvlaktes en de prachtige natuur (canyons). Persoonlijk vind ik dat het mooiste stuk van het land en het is daar, evenals in Iguazu (de watervallen) een stuk aangenamer wat temperatuur betreft in die periode. Wat excursies betreft, dat is het hele jaar zo makkelijk ter plekke te boeken, er zijn immers altijd wel toeristen, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Vaak is het ook zo dat het hotel/hostel waar je dan verblijft je helpen met het boeken van excursies.
Om eerlijk te zijn weet ik nog heel weinig van Argentinië, mijn reisdoel voor de vakantie zou Chili/Patagonie zijn (wat natuurlijk voor een groot deel Argentinië is). Ik ga me er binnenkort eens verder in verdiepen, en dan knopen doorhakken en kijken of er überhaupt betaalbare tickets zijn.
(Andere optie nu zou Lakdeh in India zijn, wat heel wat anders is )
Winter in Patagonië kan natuurlijk wel gewoon, hou rekening met het feit dat het grotendeels off season is. Walvissen zijn te zien in Peninsula Valdes, voor de rest is Bariloche zelfs hoogseizoen vanwege het skiën en ook andere delen van Patagonië hopen vooral op enkele skibezoekers. Vele reguliere excursies zijn niet te doen in de winter…in Midden & Noord-Argentinië is juli/aug een stuk aangenamer vind ik zelf. Droog weer, veel zon en overdag vaak aangename temperaturen (15-20 graden). Dus je kunt ook Puerto Madryn & Bariloche combineren met bijvoorbeeld Mendoza en Salta…