Eind dit jaar ga ik met mijn vriendin voor 4 maanden naar Zuid Amerika.
We starten in Brazilië en willen daarna afzakken naar Argentinië en door naar Patagonië. Om vervolgens weer omhoog te gaan via Chili richting Bolivia, Peru en de Galapagos eilanden. De tijd die we in Argentinië en Chili hebben is ongeveer 1,5 mnd. We kunnen hierin nog wel wat schuiven aangezien we nog niks vast hebben staan. We hebben een aantal vragen waar jullie hopelijk antwoord op hebben.
Is er aan de oostkust na Puerto Madryn naar beneden nog iets te beleven of bijzondere plekken om te bezoeken?
Wat zou de beste/gunstigste route zijn vanaf de Iguaza watervallen Argentinië in, naar beneden richting Patagonië en vervolgens omhoog naar Bolivia? Is het verstandig om bv via 1 land (Argentinië of Chili) naar beneden te reizen en via de andere weer omhoog. Of kris kras door beide landen te gaan? Het plan is om tot NP Torres del Paine te reizen en vanaf door weer omhoog te gaan.
Zijn de mooiste plekken van Patagonië juist in Argentinië te vinden of in Chili?
Klinkt als een mooi avontuur, gaaf als je 4 maanden hebt voor Zuid-Amerika.
Qua vragen over Argentinië & Patagonië:
Ten zuiden van Puerto Madryn is niet zoveel meer te beleven qua toeristische attracties, de meeste mensen reizen dan ook door vanuit Madryn naar El Calafate, Bariloche of Ushuaia. Overigens is de Patagonische kuststreek prachtig, erg ruig en vooral leeg en verlaten…maar er is niet zozeer een attractieve stad of plaats om vanuit deze kust te verkennen (behalve Puerto Madryn dan).
De route die velen doen is Puerto Madryn, Bariloche (met trein of nachtbus), regio Bariloche en Chileens merengebied combineren, terug naar Bariloche, afzakken naar El Calafate (met lange busrit of dure, directe vlucht), regio El Calafate, El Chaltén, vlucht naar Ushuaia vanaf El Calafate, Ushuaia, bus naar Punta Arenas, bus naar Puerto Natales, Torres del Paine, vlucht met Sky vanaf Arenas naar Santiago de Chile.
Argentijns Patagonië is groter en uitgestrekter, maar om te wedijveren over welk gedeelte van Patagonië het mooiste is vind ik lastig. Beide zijn ongelofelijk indrukwekkend.
Hoi Almar!
Mijn naam is Ellen, 21 jaar en ik zoek reisgenootjes om me 2 weken bij aan te sluiten in het noorden van Argentinie (Salta) in februari. Zijn jullie daar ergens in de buurt denk je in februari?
Ik heb 3 jaar geleden een jaar in argentinie gewoond en alle delen van dit prachtige land gezien, behalve het noord-westen (vandaar dat ik er nu naartoe wil). Patagonie is prachtig! Maar ook heeel groot en heel veel hetzelfde. Ik heb Ushuaia bezocht (en tussen de pinguïns gelopen, aanrader, wauw!) en el calafate (overweldigende natuur). In 1 week. De afstand heb ik toen met het vliegtuig overbrugt. Met de bus is het prima reizen in Argentinie, maar het kost wel tijd en die had ik toen niet. Ook is de reis door steeds hetzelfde landschap niet de moeite vond ik.
Wat leuk om je reactie te krijgen! Helaas zitten wij in februari een stuk hoger. Wij verwachten dan al in Peru te zijn.
Misschien heb je wel nog een paar tips voor ons;
Wij zijn van plan om vanaf Puerto Medryn naar Bariloche te reizen en het Lake District te bezoeken en vanaf daar door naar El Calafate en Torre del Paine. Zou jij dit aanraden met de bus te doen vanaf Bariloche of is het vliegtuig handiger? En heb je nog andere leuke/handige tips voor ons in Patagonië of überhaupt ergens in Argentinië?
Wat handig is om te weten over Patagonië, is dat alles er vrij duur is ten opzichte van de rest van het land. Houd daar dus rekening mee. Voor de rest vond ik het lekker om gewoon een paar uur te gaan wandelen in Ushuaia. De berg op (waar in de winter wordt geskied) en bovenin het kleine hutje wat drinken, of naar het oosten of westen, totdat je een mooi zicht over de stad Ushuaia hebt. En lekker genieten van de Irish pubs;)
Bariloche-El Calafate busreis of niet ligt er helemaal aan wat jullie willen. Hebben jullie tijd? Geld? Dat zou ik even overwegen
Ushuaia zullen wij niet bezoeken vanwege de afstand. Voor de reis Bariloche-El Calafate hebben we denk ik wel genoeg tijd. Hoe lang denk jij dat we erover doen met de bus? En is vliegen heel veel duurder?