Vanuit Santiago naar Patagonië: wat in Argentië en wat in Chili

In december wil ik vanuit Santiago de Chili doorreizen naar Patagonië. Welke stukken kan ik het beste via Argentinië reizen en welke via Chili? Welke plaatsen, parken moet ik echt aan doen in Chili en welke in Argentinië? Ik heb ongeveer 5 weken om van Santiago naar BA te reizen. In hoeverre is vuurland echt een ¨must¨ om te doen, weegt het op tegen de tijd en de kosten, onderscheid het zich echt van andere parken in Patagonië?

Ik vind je vraag een lastige en andere forumleden misschien ook wel aangezien je tot nu toe nog geen reacties hebt ontvangen.
Zowel de Argentijnse als de Chileense zijde zijn overweldigend in schoonheid. Naar mijn mening kun je niet zeggen dat de Chileense zijde mooier is dan de Argentijnse zijde of andersom. Dus hoe dan ook, je mist veel fraais als je een zijde niet meeneemt.

Het is wél zo dat na Puerto Montt in Chile het reizen over land ondoenlijk wordt en je dus gedwongen wordt een boot te nemen naar het zuiden. Over Argentijns grondgebied kun je wél afzakken. Ik zou dan ook bij Bariloche (na in Chile nog Villarica & Pucon te hebben bezocht) de grens oversteken. Vanaf daar kun je via de ruta 40 naar het zuiden (heb je eigen vervoer voor nodig) of via de Atlantische kust afzakken. Eerst nog El Bolsón en Esquel bezoeken alvorens naar Puerto Madryn (walvissen etc) te gaan. Vervolg richting zuiden naar Río Gallegos en dan weer richting het westen, naar El Calafate.

Van El Calafate kun je over land via Puerto Natales (Chile) en Punta Arenas naar Ushuaia. Vuurland is absoluut de moeite waard, het is een heel ruig landschap en het kent een bijzondere geschiedenis. Zou ik zeker meepikken als je daar dan toch bent.
Vanuit Ushuaia vlieg je terug naar Buenos Aires, dat moet je echt niet over land gaan doen…

Qua parken: ik ken ze lang niet allemaal, maar ik vond Nahuel Huapi, Lanin, Lago Puelo & Fitz Roy allemaal erg fraai. In Chile raakten we helemaal in de ban van het eiland Chiloé.

Suerte, maak er een mooie reis van,

groet
Jan

Ik had eindelijk een paar vrije uurtjes en was even in de stad :chin:

Sluit me bij Jan aan, bij Bariloche oversteken en dan verder richting zuiden. Dat kan inderdaad via Comodoro Rivadavia/Rio Gallegos, maar wat ook een optie is: Ruta 40 met bijvoorbeeld www.chaltentravel.com. Dan zie je het échte Patagonië, maar het is wel afzien, de route is grotendeels onverhard en de bus is nou niet bepaald luxe te noemen. Wel een uitdaging en zeker ´off the beaten track´.

Overigens kan je vanaf Puerto Montt of Puerto Varas ook met de Crucero Andino (of Crucero de los Lagos zoals het ook heet) naar Bariloche. Een schitterende dag, waarbij je via een bus-boot-bus-boot-bus-boot-bus verbinding (letterlijk) naar Bariloche gaat. Prijzig (rond de US$230 per persoon), maar zeker de moeite waard. De andere mogelijkheid is met de bus natuurlijk, ook een mooie route (gaan dagelijks).

Bij El Calafate kan je vervolgens weer de grens over naar Torres del Paine, dan eventueel met de bus via Puerto Natales en Punta Arenas naar Ushuaia. Een must-see? Ik vind persoonlijk van wel, het is er prachtig en nog grotendeels ongerept, zeker als je met een (privé)gids erop uit trekt de in omgeving.

Vervolgens zou ik tussen Ushuaia en Península Valdéz lekker het vliegtuig kiezen, want met de bus gaat wel erg lang duren en de tussenliggende plaatsen zijn niet echt spannend.

En als PS: Als het budget het toelaat zou ik kiezen om tussen Punta Arenas en Ushuaia de prachtige ´cruise´ te maken met www.australis.com!

Ik snap inderdaad dat het een lastige vraag is. Daarom kwam ik er zelf ook niet echt uit. De tips die jullie geven was ook ongeveer zoals ik het al in mijn hoofd had zitten: bij Bariloche de grens over, ik had ook al gelezen over de bootreis, klinkt echt super maar ja wel heel duur. Ik moet nog even goed nadenken waar ik mijn geld aan uit wil geven: tierra del fuego, vliegen, dure trips. Ik heb gelukkig nog even de tijd om na te denken. Eerst nog even van hier naar Santiago reizen!

En mag ik je vragen waarom je niet van bijvoorbeeld Santiago naar Buenos Aires reist via het midden & noorden van Argentina? Want als het budget een heet hangijzer is dan is het midden/noorden een stuk minder kostbaar dan het zuiden. Daarnaast hoef je in die vijf weken niet te vliegen, je kunt alles met de bus doen en zult af en toe misschien een groepsexcursie moeten nemen. Bespaart allemaal pecunia.
Denk aan bijv. regio Mendoza, Valle de la Luna/Talampaya, Sierras de Córdoba, La Rioja (Laguna Brava, Chilecito), Catamarca (Tinogasta naar Fiambalá), Tucumán (Tafí del Valle), Salta, Jujuy, Chaco, Esteros del Iberá, Iguazú, Entre Ríos, Buenos Aires. Kun je ook nog via Uruguay doen vanaf Colón/Paysandú bijvoorbeeld.
Dit is een schitterende tocht!

Veel plezier met de voorbereidingen,

groet
Jan

Dankjewel voor je tip, maar dat was mijn plan al. Ik woon zelf namelijk in Villa Montes (zuid-oosten van Bolivia) vandaar uit ga ik naar o.a. de Salar de Uyuni, Salta, Mendoza en Santiago. Vanuit Santiago wil ik dus via Patagonië naar BA en dan via Cordoba en Tucuman weer terug naar Villa Montes. In Iguazu ben ik al geweest. In totaal wil ik hier zo´n 2,5 maand over doen en aangezien ik waarschijnlijk nog zo´n jaar in Zuid-Amerika wil blijven moet ik erg op mijn budget letten. Nog even kijken hoe ik dat doe, maar mij lijkt Patagonië echt wel de moeite waard dus daar wil ik mijn geld aan uit wil geven. Nu alleen nog even zoeken naar een combinatie van mooie dingen zien en niet al te veel geld uit geven…

Ben je bekend met www.hospitalityclub.org en www.couchsurfing.com? Erg leuk om én een land door de ogen van een bewoner te zien én gratis overnachtingen. Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen (ben lid van HC), zowel om vreemden bij mij te laten slapen als om zelf bij anderen te slapen.

Het is voor veel mensen een raar idee om een wildvreemde in je huis te laten, maar ik vind het een geweldige manier om mensen te leren kennen en iedere keer weer wordt mijn goede vertrouwen in de mensheid weer bewaarheid :slight_smile: Gasten die ik ontvang krijgen zonder problemen direct de sleutel en mijn laptop en PC staan gewoon in huis, soms ligt er ook gewoon ergens nog een stapeltje geld van me wat ik vergeten ben op te ruimen en nog nooit problemen gehad :wub:

Je kan profielen van mensen inzien via de sites en ook commentaren van eerdere gasten lezen. En uiteraard kan je ervoor kiezen om alleen bij vrouwen te overnachten als je dat een prettiger idee vindt. Bij deze ben je overigens uitgenodigd om in Bariloche bij ons te overnachten :slapen: Mijn HC-accountnaam is Flipsen.

He Flipsen, Dankjewel voor je tip! Ik moet trouwens zeggen dat ik reis met mijn vriend en hij is sinds kort lid van couchsurfen. Ik zal me ook eens aanmelden bij hospitality club. Ik vind het een hele leuke manier om te reizen, zo blijf je niet alleen maar tussen de toeristen hangen. In Tarija hebben we er al leuke mensen mee leren kennen. Mocht de uitnodiging ook voor ons alletwee gelden dan komen we heel graag langs in Bariloche! Ik zal je ook eens opzoeken op je HC account!

Uiteraard is de uitnodiging geldig voor alletwee :slight_smile: Maar neem wel even van tevoren contact op, want mijn vriendin en ik trouwen op 5 december en zijn daarna enkele dagen weg :wub:

He Flipsen, van harte gefeliciteerd met je huwelijk! Ik heb me een aantal dagen geleden aangemeld bij HC, maar ik ben nog steeds niet goedgekeurd. Ik heb je eerder ook al geprobeerd te mailen via wereldwijzer, maar dit lukt me ook al niet. Ik weet niet hoe lang je op huwelijksreis bent, maar ik wilde graag weten vanaf wanneer ik eventueel bij je terecht zou kunnen in Bariloche? Wij zitten nu nog in Santiago en weten niet echt wanneer we in Bariloche zouden zijn. Aangezien we graag bij jou langs willen komen overwegen we om langzaam te reizen. Ik snap dat het allemaal erg laat is, maar ik hoop dat we toch nog wat kunnen afspreken samen! Groetjes en mocht je dit lezen tijdens je huwelijksreis, geniet ervan! Marloes

Ik heb hem niet gereden maar ik heb van veel mensen gehoord dat de carratera austral naar het zuiden in Chili een stuk mooier is dan de ruta 40 in Argentinie. De ruta 40 zou echt lang een vlak zijn. Ikzelf ben van Puerto montt naar Punta Arenas gevlogen en terug. Dit was goedkoper dan de bus en sneller. Wij zijn gevlogen met LAN. Een prachtig uitzicht tijdens die vlucht trouwens.

Couchsurfen is inderdaad een geweldige ervaring.
Ik ben bij een paar mensen in Argentinië en Uruguay gaan logeren en heb er echte vrienden aan overgehouden.Niet alleen voor logement is het goed,ook voor bvb.een wandeling door de stad,…
Saludos.
Bart.

Marloes, mail me maar even op bol.jack@tipica-reizen (.nl). Na de 15e zou het wel een stuk beter uitkomen overigens, we willen graag een paar rustdagen na het uitbundige feest :slight_smile:

(Hoewel ik nog erg druk ben met Típica Reizen, het is nog steeds een gekkenhuis!)

Hai Marloes
Ik ben vorigjaar van Panguipulli in Chili (merengebied) naar San Martín de los Andes (Argentina) gereisd. Met de bus van Buses Lafit. Niet duur- iets van 12.000 Chileense pesos. De tocht was prachtig. Over het Lago Pirihueco en door de bossen. De bus gaat een paar keer per week. Tel in Panguipulli: 08 5923742. Echt aan te raden. Je zit daar in San Martín niet zo ver meer van Bariloche vandaan.
Veel plezier, Carina