Santiago de Chile of Buenos Aires voor reis Patagonië

Hi medereizigers,

Ik ben zojuist gestart met onze reis te gaan plannen en ben benieuwd naar ervaringen van medereizigers die zowel in Santiago als Buenos aires geweest zijn. Wij zijn géén stadsmensen en houden van de natuur. Om die reden willen we graag Patagonië gaan bezoeken.

We zitten er aan te denken om op Buenos Aires te vliegen, eventueel Iguazu mee te pakken en daarna het vliegtuig te pakken naar Ushuaia en daar een auto te huren voor het zuiden van Argentinie en ook een stuk Chileens patagonie mee te pakken (Torres del Paines etc.).

Raden jullie dit aan? Of zouden jullie eerder op Santiago vliegen.

Onze reistijd is totaal ruim drie weken (nog niks geboekt).

alle tips & tricks zijn welkom! :slight_smile:

Over Santiago kan ik je niets vertellen, wij zijn in december 2017 naar BA gevlogen. Daar 2 nachten gebleven en toen gevlogen op El Calafate.

BA was leuk om even bij te komen van de reis, maar voor ons was 2 nachten voldoende voor de stad. De keuze Santiago of BA hebben wij laten afhangen van de ticket prijzen. Doordat wij op El Calafate vlogen was dit goedkoper vanaf BA dan vanaf Chili.

In El Calafate hebben we een auto gehuurd en zijn direct doorgereden naar Torres del Paine. We verbleven 4 nachten in Torres del Paine, 4 in El Chalten en 3 in El Calafate. Doordat we oud en nieuw in Rio wilden vieren hebben we ook Iguazu nog meegepakt, wat ons betreft ook zeker een aanraden. Van El Calafate gevlogen naar Iguazu en vanaf de Braziliaanse kant foz de Iguazu gevlogen op Rio.

Patagonië gaat jullie ongetwijfeld goed bevallen, wij hebben een geweldige reis achter de rug!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums

Hallo Marieke,

ja,Buenos Aires is ook een heel groene stad, zelfs in de “wintertijd”.Wat van Santiago niet te zeggen is, veel meer beton en duidelijk minder groen !

Er is zo veel te zien als je ook de juiste plaatsen weet.Alles is relative… maar er is meer te zien dan"twee dagen"
Ook is het belangrijk een mooie en goede tijd van het jaar te gaan,Dec.Jan en de eerste helft van Feb. is niet zo de beste maanden.

Hoge temp. en het is ook de zomervakantietijd, duidelijk drukker en hogere prijzen. De toerist is en blijft de grote “melkkoe”
Met een huurauto is het niet zo eenvoudig om over de grens te gaan, maar een ervaring is het als je de hoge meter stijgen ziet tot 4.000 Meter, tja in Limburg is z`n hobbel van 300Meter. En niet te vergeten dat Nederland 76X in Argentina past !

Van Noord naar Zuid zijn het bijna 4.000Km en de temperatuur verschillen kunnen oplopen tot 50°.
Waarom niet met z`n reisbus, zijn comfortabel(zelfs met slaapplaats) snel en je ziet ook nog meer… de bussen zijn in een heel goede toestand en niet zo duur. Gaan ook van Buenos Aires naar Santiago in (ik geloof) 26 uurtjes) Ik ken een stel die zijn ook zou naar Santiago gegaan en vonden het een super trip ! en veel, zoveel gunstiger dan vliegen.

Nouja er is heel veel te vertellen, maar de beslissing neem je zelf. Veel plezier bij de voorbereiding van jullie trip !

Ahh,ik zie juist dat je ook voor de “local” interesse is, perfect;)) wij kunnen ook een kamer aanbieden voor een leuke prijs.

Groet uit B-A,
Adriaan

Hallo Adriaan,

Uiteraard is er in BA veel meer te zien dan 2 dagen, dat zal ik niet ontkennen. Het klopt ongetwijfeld dat voor een grote groep mensen 2 dagen BA echt te kort is, maar als je hoofddoel Patagonië is zoals bij ons het geval was dan waren 2 dagen prima om een indruk op te doen van de stad en vervolgens lekker verder te reizen.

Met de drukte viel het overigens mee toen wij er waren in december, sterker nog de parken waren op een handje vol locals na helemaal verlaten. Onze vakantie draaide echter om Patagonië en als ik de reis opnieuw mocht doen dan bleef ik weer 2 dagen in BA. Leuk om een vakantie te beginnen, maar voor ons is het geen stad om een week te verblijven.

Op de 1e dag kwamen we vroeg in de ochtend aan, we hebben de bagage afgegeven bij de airbnb en hebben dus 2 volle dagen in de stad gehad. Met de goede tips van de airbnb denk ik dat wij ze ook zinvol en leuk hebben besteed. Ik wil BA helemaal niet te kort doen, maar voor ons waren de hikes in Patagonië de reden van de vakantie en met dat in het achterhoofd waren 2 dagen BA voldoende. Stadsliefhebbers kunnen zich er ongetwijfeld 2 weken vermaken.

Volgens mij willen ze ook niet met een huurauto van BA naar het zuiden, maar pas in Patagonië een auto huren om daar vrij te kunnen reizen. Onze ervaring met een huurauto de grens over is overigens positief. Wellicht heeft dit te maken dat de grensovergang in Patagonië relatief veel gebruikt wordt. Je krijgt een permit van de verhuurder waarop staat dat je de grens over mag, je moet een document laten stempelen als je een land uit/in gaat. Daarvoor moet je bij 1 extra loket langs en ondanks dat het Spaanstalig is, sprak het toch wel voor zich. Ook de medewerkers waren vriendelijk en hulpvaardig. Uiteraard moet je zorgen dat je de juiste documenten mee hebt en je op let met voedsel, bepaalde producten mogen de grens niet over. De grens Argentinië/Chili duurde een half uurtje, op de terugreis Chili/Argentinië duurde een uur ivm een drukker tijdstip. Eenmaal aan de beurt gaat het snel.

Een binnenlandse vlucht is wat ons betreft ook aan te bevelen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums

Veel plezier met het samenstellen van jullie reis, daar begint de vakantiepret altijd al voor ons :slight_smile:

Dank je voor je berichtje. Jullie reis klinkt idd hetzelfde als de onze. Wij gaan echt voor de natuur in Patagonië. Gezien de korte tijd die we hebben (ruim 3 weken) wil ik niet rijden vanaf het noorden naar het zuiden. Is vast en zeker harstikke mooi, maar wij gaan idd echt voor Patagonië. We vliegen dus idd naar het zuiden en gaan daar dan rond reizen.

Hallo Marieke,

Zou inderdaad focussen op Ushuaia, Torres del Paine, El Calafate & El Chaltén. Je kunt van Ushuaia met een dagbus naar Punta Arenas (Chili) reizen, van daar uit naar Puerto Natales en de Torres del Paine verkennen. Vanaf Puerto Natales vervolgens met bus naar El Calafate (Arg). In 3 uur zit je van El Calafate in El Chaltén. Zodoende neem je de voornaamste en bekendste natuur- en wandelgebieden mee. Overigens in Torres del Paine is reserveren van slaapplek voor de lange, meerdaagse trektochten een must. Vraag is dus óf je, indien je vooral wilt wandelen, wel een auto hoeft te huren? Alles is in principe met bussen bereikbaar in het circuit zoals ik het heb beschreven.

Groet uit Córdoba - Argentina,

Jan