Chili Of Argentinie

Wij zijn van plan om Patagonie te bezoeken maar vinden het erg moeilijk om een keuze te maken tussen Chili en Argentinie. Wie kent beide landen goed genoeg om ons advies te geven? Bij voorbaat dank voor de moeite.

In november en december heb ik met een maat van me 6 weken door Patagonie gereisd. Het was werkelijk super! We zijn zowel in Argentinie als in Chili geweest. Beide landen zijn dan ook aan te raden, maar ik vertel in het kort even wat we allemaal gedaan hebben.
Gestart in Buenos Aires (mooie stad!) en vervolgens naar Peninsula Valdes gevolgen alwaar je de bultrugwalvis kunt zien en tussen de pinguins kunt lopen! Erg gaaf! Daarna helemaal naar het zuiden, in Ushuaia, de enige Argentijnse stad die aan de andere kant van de Andes ligt. Hiervandaan kun je naar Terra del Fuego NP waar je makkelijk een week kunt trekken. Ook aan te raden is een toch over het Beaglekanaal waar je zo dicht bij de zeeleeuwen komt dat je ze zowat kunt aanraken! Heb daar echt superfoto’s geschoten. Vuurland is mooi en zeer vruchtbaar. Vervolgens 1000 km naar het noorden gevlogen naar El Calafate in het westen. In dat gebied vind je de gletsjers w.o. de Perito Moreno en de Upsala. Die eerste hebben wij bezocht en de brokken ijs vielen er van af! Heel indrukwekkend. Meer naar het noorden heb je El Chalten alwaar je het Fitz Roy massief hebt. Prachtig gebied om te trekken.
Vervolgens ging de reis naar het Chileense deel. Na Torres del Paine NP (moet je echt heen!) gingen we met de Navimag van Puerto Natales naar Puerto Montt. Prachtige onthaastende boottrip van 4 dagen waar je veel mede backpackers ontmoet uit alle windstreken. Leuke ervaring. Omdat wij 6 weken gingen is dat makkelijk in te plannen. Bij een kortere reis gaat dat minder. Vanuit Puerto Montt zijn we met een huurauto gaan rijden op Chiloe en door het Merengebied. Pucon is een absolute aanrader, een echt outdoorparadijs. De Vilarica vulkaan moet je zeker beklimmen en er zijn zo veel meer dingen te doen. Laat je daarna lekker verwennen in een thermohotel! De prijzen zijn zeer schappelijk. Kerst hebben we gevierd in een fantastische bed & breakfast in Valparaiso om onze reis daarna af te sluiten in Santiago.

Het was een fantastische reis en ik kan bij iedereen die er over twijfelt daar naar toe te gaan hun twijfels alleen maar wegnemen. Het is er (nog) niet te toeristisch en de periode waarin wij zijn gegaan was echt ideaal (daar voorjaar, start zomer). Ik weet niet welk type reizigers jullie zijn, maar wij hebben ontdekt dat je daar heel goed op de bonnefooi kunt reizen. Alles is makkelijk te regelen en met Engels kun je er over het algemeen redelijk terecht. Een beetje Spaans leren is geen overbodige luxe. Beide landen zijn goedkoop. Je betaalt er gemiddeld een derde van wat je in Nederland betaald.

Chili of Argentinie? In Argentinie ga je voor de dieren en de prachtige natuurverschijnselen (gletsjers, Vuurland). Argentinie is kaal en droog, op Vuurland na (van wat wij gezien hebben). Chili is heel vruchtbaar, m.n. het Merengebied. Voor outdooractiviteiten kun je daar uitstekend terecht.

Ik ga nog een webstek optuigen met foto’s, reistips etc. Ik heb een dagboek bijgehouden en kan jullie nog veel tips geven van wat wel en absoluut niet te doen. Veel succes met de voorbereidingen!

Mvg, Dennis

Hoi,

Ik kan me aansluiten bij Dennis’ verhaal, en nog opmerken dat ook Argentinië een prrrachtig merendistrict heeft, tussen pakweg San Martin de los Andes en Bariloche. Argentinië heeft het voordeel goedkoper te zijn (wellicht in het hoogseizoen dec-feb minder merkbaar).

Vergeet je tentje niet, om je van God en iedereen verlaten te kunnen voelen, heerlijk.

Anne

Patagonie!! Wauw!!!

Aanrader!!! Zowel Chili als Argentinie. Torres del Paines sowieso, en natuurlijk naar het einde van de wereld: Usuahia. Lekker kamperen in NP Tierra del Fuego.

Als je mazzel hebt kun je wellicht een last-minute naar Antarctica boeken (zie www.reisavonturen.net onder dat continent): bv: naar Usuahia gaan, beetje rondneuzen en vragen, plekje weten te bemachtigen (destijd $2000 voor 12 dagen, en elke dollar waard) en in afwachting van de vertrekdatum op en neer naar of Torres del Paines of Petito Moreno.

Ben je wat avontuurlijker aangelegd, heb je wat ruimte in je planning en hou je van ruimte/rust/verlate gebieden: probeer dan via Ruta 4 en/of de carretera austral het stuk omhoog/omlaag te reizen die Dennis met de Navimag doet.

Ik deed beiden…zie www.coolywooly.nl voor impressies en een leuk boekje voor in je rugzak :wink:

Binnenkort wil ik m’n webstek voorzien van de nodige foto’s en een kort reisverslag. Tevens meld ik hier nuttige info etc.

http://home.planet.nl/~bosm0959/travelling…nederlands.html