Argentinië of Chili?

Hallo,

Na een tijdje overwegen heb ik besloten om vanaf half november 2013 richting Zuid Amerika te gaan. Ik heb drie maanden de tijd en ben er al aan uit dat ik begin in Peru (al dan niet met een twee weekse taalcursus om er een beetje in te komen) en dan door te gaan naar Bolivia. Als laatste wil ik Chili of Argentinië aandoen, maar ik ben er nog niet aan uit welke van de twee. Misschien dat ik, met behulp van jullie ervaringen, een beslissing kan maken.

Ik wil vier weken spenderen in een van de twee en ik hou van actief zijn, avontuur, wandelingen maken, fotograferen en heb een zwak voor bergen, meren en gletsjers. Waar vind ik dit het mooist, best of gaafst? In Chili of Argentinië? Ook gezien de beperkte reistijd denk ik eerder aan Chili (dat is toch een stukje compacter dan Argentinië), maar ga ik dan wat missen in Argentinië? Of andersom?

Verder nog tips wat ik gezien moét hebben als ik een beslissing heb genomen? Ik hoor graag van jullie! Alvast bedankt!

Groetjes Els

Nou Els ik weet niks van Chili (misschien ook het Chileense forum raadplegen?) maar Bariloche heeft prachtige meren en in de buurt van Calafate ligt de Perito Moreno gletsjer een must see!!! Alles ligt dicht tegen de Chileense grens dus misschien kun je wat combineren?
Misschien is Iguazu de watervallen op de grens van Argentina, Brazilië en Paraguay dan ook wel wat voor jou, je moest maar een googelen, kijken wat je er van vind!
vergeet ook de walvissen dan niet bij Puerto Madryn!
Suc6!

Ik raad op dit forum altijd aan je gewoon te focussen op een bepaald gebied en niet teveel willen zien. Zo te horen ga je al naar Peru en Bolivia waar veel bijzondere natuur te zien valt, maar vooral dan die van het hooggebergte en wellicht in Peru nog de jungle of het droge kustgebied? Enfin, wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat het een verstandig idee zou zijn in dan wel Chili of Argentinië een gebied uit te kiezen dat totaal anders is.

Je kunt bijvoorbeeld zoals Gallina zegt een bepaald gebied uitkiezen in het zuiden, en dan kun je altijd nog wisselen tussen beide landen. Wat Patagonië betreft heb ik eigenlijk meer van Chili gezien, maar dat is ook wel heel onherbergzaam. Je kunt wél bijvoorbeeld met de bus of vliegtuig naar Puerto Montt afreizen, de laatste grote stad op de grens met het wilde Patagonië, en daar een tour boeken of gewoon daar in de omgeving wat rondreizen, zo heb je het eiland Chiloé wat ikzelf heel mooi vind. De mooiste en wildste natuur ligt verder zuidelijk, maar nogmaals, dat is allemaal wat moeilijk te bereizen. Vanuit de regio waar ik over praat kun je Argentinië ingaan en dan bijvoorbeeld richting de meren van Bariloche. Ook kun je naar de omgeving van Calafate afreizen, of naar Ushuaia, of vliegen naar Punta Arenas in Chili en daar vanuit iets gaan doen, er zijn zoveel mogelijkheden!

In Argentinië heb je bijvoorbeeld het noordoosten dat totaal anders is dan de drie landen die je verder genoemd hebt. In het westen heb je ook weer een heel ander soort natuur, met grote canyons en iets zuidelijker Mendoza waar veel wijnbouw is. Als je echter bijvoorbeeld zin hebt in een een bruisende, fantastische stad, dan is het een goed idee om in Buenos Aires te eindigen. Behalve misschien Valparaiso zijn er verder geen steden in Chili die de moeite waard zijn. Chili is vooral een natuurbestemming, Argentinië heeft nog het indrukwekkende Buenos Aires.