We gaan volgende week naar Vietnam en ik had nog ff een paar vraagjes.
Ik had op het forum foto’s voorbij zien komen van een opgediende gebakken vis. Die stond in rechtop in een soort houder. Hopelijk weten jullie wat ik bedoel. Hoe heet dit en waar is dit te koop?
Verder vroeg ik mij af wat jullie aanraders zijn mbt het eten. Wat is helemaal geweldig en waar is dit te krijgen?
Die tussen de stokjes is een populair gerecht in de Mekong Delta.
Ze noemen het daar “elephant earfish”; kan je overal in de Delta bestellen.
Je krijgt er dan rijstpapier bij en deze vul je met groenten en de vis en vouwt het dicht.
Daarna even dippen in de vissaus en opeten; smaakt heel goed.
Andere gerechten die je moet proberen zijn natuurlijk "Pho ", kom soep gevuld met van alles.
Dis is een nationaal gerecht in Viet Nam.
Zelf vind ik "catfish ", maar dan van de barbecue heel lekker.
Maar de verscheidenheid aan gerechten is zo groot; maak er een culinaire ontdekkingstocht van.
Zoals Ton zei : Maar de verscheidenheid aan gerechten is zo groot; maak er een culinaire ontdekkingstocht van
Een aantal gerechten die ik lekker vind en regelmatig terugval.:
com tam (gebroken rijst) met suon bi cha. (bbq vlees, fijn in streepjes gebraden vlees en vermicelli met vlees en ei bij elkaar gestomd) , die kun je overal krijgen.
Frans broodje met daarin verschillende groente, vlees en pate.
Verschillende variante PHO
cao lau (in Hoi An)
Echte vietnamese loempia’s, gebakken of andere varianten (die in Nederland is niet de echte)
Bun thit nuong. (plakkerige witte vermicelli met bbq varkenvlees.)
Bun bo Hue broetje van Pho (specialiteit in Hue) (vrij pittig)
bánh bèo, nậm, lọc, ướt, ram ít, chả… verschillende Deeg koejes (heel erg beroemd in Hue)
Verder heel heel snacks ven straatverkopers.
Ook in sommige chinese wijk/markt kun je ook lekker gaan eten. Je hoeft alleen op een plaats gaan zitten en met vinger aan te wijzen.
Zoals Ton zei, aanbod is enorm, je kan door een willekeurig straatje in lopen en je ziet dan heel veel kraamjes, restaurants. Het makkelijkst is dat je meteen kunt zien hoe je eten wordt bereid.
Wat gaat de tijd hard zeg. Je gaat al bijna weg! Ik wil je alvast heel veel plezier wensen!
Wat ik verder nog aanraad m.b.t. eten zijn inderdaad de loempia’s in verschillende varianten. Ook ‘rauwe’ loempia’s waarbij je de ingrediënten zelf in rijstpapier moet wikkelen vind ik erg lekker. En ga verder op ontdekkingstocht uit, zoals Ton en Truanoc schrijven. Ik denk niet dat je dan vaak teleurgesteld wordt
Verder raad ik traditionele Vietnamese koffie aan. Als je van zoet houdt, probeer em dan ook eens met gecondenseerde melk. Ik vind het zo lekker, dat ik deze koffie ben gaan verkopen hier in Nederland!
ja de tijd gaat echt snel, over een week zitten we al in Saigon…!! :cheer:
Wederom bedankt voor de reacties. Ik neem het lijstje met jullie tips zeker mee om te proberen. Vooral die Elephant Earfish lijkt me erg lekker!
We zijn gelukkig niet bang aangelegd en proberen graag iets nieuws (behalve gebakken hond). Maar het is altijd goed om te weten wat je niet mag missen!
Die koffie is erg lekker, gereserveerd op een franse stijl. Maar als je die koffie daar gewend bent, dan smaakt de koffie hier in Nederland niet meer. Het kost bij mij een aantal dagen om die koffie uit automaat van het werk door te slikken, als ik teruh ben. Een troost, het is (nog) gratis bij ons op het werk.
Over 2 weken bevind ik ergens in central highland. Buon me thuot en pleiku of ergens homestay van een bergbewoners.