De Vietnamese keuken is alom bekend, maar in Nederland zijn er maar een paar restaurants die gerechten uit de ‘echte’ Vietnamese keuken serveren. Heerlijk om hier toch de authentieke Vietnamese keuken te kunnen proeven en weer te dromen over de reis door Vietnam.
Ik vraag mij af of jullie een favoriet Vietnamees gerecht hebben?
Zelf ben ik helemaal verliefd geworden op de Vietnamese koffie (is geen gerecht, ik weet het) en ben het gaan verkopen. Ook stop ik na de reis door Vietnam meer citroengras en koriander in mijn eten.
En zijn er recepten die jullie willen delen? Ik zie ze graag tegemoet!
Ben zelf ook helemaal verliefd geworden op de Vietnamese koffie. Hoe noemen ze die ook alweer? Café dá toch? Je schrijft dat je het bent gaan verkopen. Mag ik vragen hoe je hem maakt? Heb het zelf laatst geprobeerd incl de condensed milk, maar krijg em toch niet helemaal zoals daar.
Wat ik in Vietnam met heel veel smaak gegeten heb ik morning glory, maar ik vraag me af of dat wel typisch Vietnamees is. Anyway, ik probeer al heel lang achter het recept van morning glory te komen maar kan het nergens vinden. Dus mocht jij daar wat meer over weten, let me know!
Is het duidelijk hoe je de koffie moet zetten? En is het gelukt?
Ik zal nog even in mijn Vietnamese kookboekje opzoeken of ik kan vinden hoe je morning glory moet klaarmaken. Dat laat ik je nog weten. Volgens mij is het trouwens ook niet typisch Vietnamees.
De koffie was heeeerlijk! Nogmaals bedankt! Alleen denk ik wel dat die met Vietnamese koffie nog lekkerder is, dus wellicht dat ik nog eens koffie ga bestellen bij je. Als je het recept van de morning glory vindt zie ik die graag tegemoet!
hoi,
ik vond het eten in Vietnam ook echt heerlijk. Waar ik erg van genoten heb is de fresh spring roll, in rijstpapaier gerolde groenten, meestal met een lekker sausje om te dippen.
Ik heb heerlijkst gegeten in Hoi An, al die lekker stalletjes en dan lekker hangen op de picknick tafels. Heerlijk van alles uit proberen en inderdaad bij mij gaat ook steeds vaker (verse) koriander door het eten. Trouwens de knijpfles kruiden van de Jumbo idd weer koriander beiden hier een perfecte oplossing voor. Mocht je in Antwerpen zijn ga dan eens naar het restaurant yuna, ook heerlijke vietnamese gerechten.
Haha, herkenbaar om meer verse koriander door je eten te doen na je reis. Dat doe ik dus ook
@Azieazie: de ‘springrolls’ moet je zeker proberen. Zo anders dan de Vietnamese loempia’s die je hier bij de Vietnamese stalletjes kunt halen. Maar ook vers, zoals hierboven beschreven, zijn ze lekker. Banh khoai zijn kleine crepes die erg aan te raden zijn. Ga je verder naar het zuiden, kun je Saigonese hete crepes proberen - Banh xeo - en deze zijn vrij heet. Ik heb ze zelf niet in Vietnam op, want ik ben vegetariër, maar mijn man vind ze erg lekker. Eenmaal thuis hebben we ze zelf gemaakt en vegetarisch. En inderdaad, ook ik vind ze erg lekker.
En op reis mag je wel even lekker ontbijten, vond ik. Dit betekende (bijna) elke ochtend bananenpannenkoeken, hihi ;).
En verder moet je de Vietnamese ‘white’ koffie eens bestellen. Hierbij wordt er een laagje gecondenseerde melk bij de Vietnamese koffie gedaan. Heel erg lekker!
En eten halen bij de stalletjes op straat is aan te raden. Ik vind de vele rijstgerechten sowieso erg lekker in Vietnam.
Als vegetariër eet je wel vaak tofu in Vietnam. Soms werd ik het wat zat, maar let eens op op hoeveel manieren je de tofu kunt klaarmaken. Leuk om op allerlei verschillende manieren te bestellen, hihi.
Hebben anderen nog gerechten die je echt moet eten op reis door Vietnam?
In het riviertje achter het huis op het Thailse eiland Koh Samui, waar we een maand lang verbleven, plukten de dorpsbewoners elke namiddag verse morning glory en ze gingen binnen de kortste keren met tassen vol naar huis. In heel Zuid-Oost-Azië is morning glory een geliefd bijgerecht. Vrijwel overal wordt de groente roergebakken; in Maleisië en Singapore bij voorkeur met knoflook, gember en pepers, in andere landen wordt zij vaak verwerkt in noodlegerechten. In Thailand wordt morning glory meestal op een heel eenvoudige manier bereid met knoflook, oestersaus en trasi.
Het is een groente die hier jammer genoeg niet te koop is. Morning glory heeft knapperige steeltjes en een smakelijk groen blad. Wilde spinazie komt nog het meest in de buurt en omdat die hier wel verkrijgbaar is, heb ik daar in dit recept voor gekozen. In Thailand wordt morning glory ook wel waterspinazie genoemd, omdat zij in het water groeit en dat is kennelijk een goede voedingsbodem, want ze groeit enorm snel. Maar de naam morning glory doet de plant meer recht. Elke ochtend komt er een mooie bloem uit voort die nog diezelfde dag het loodje legt.
Was de spinazie en laat deze goed uitlekken. Gebruik eventueel een slacentrifuge. De teentjes knoflook met de zijkant van een mes pletten en daarna grof hakken. Verhit een wok en giet er daarna de olie in. Wals de olie door de wok en voeg dan, als de olie goed heet is, de teentjes knoflook en de trasi toe. Roeren en onmiddellijk de spinazie toevoegen. Kort roerbakken. De oestersaus en de suiker erdoor roeren en het gerecht overdoen op een serveerschaal. Direct serveren. Dit groentegerecht past bij witte rijst of noodles (Tineke Sluijter).
Bij Chinese toko’s kun je ook morning glory halen. Hoop dat je hier wat mee kan Inesse. En sorry voor de late reactie :redface:.
Ik ben twee jaar geleden in laos erg ziek geweest van eten, hierdoor kan ik geen citroengras meer ruiken of proeven… Mijn vraag is nu zit dat ook vaak in t eten in vietnam?
Er zijn best wat gerechten waar citroengras inzit. Maar dit staat meestal op de menukaart aangegeven. Je kunt zeker ook eten krijgen zonder citroengras. En pizza En anders kun je vast aangeven dat je geen citroengras in je eten wilt.
Als je in de mekong delta bent moet je de olifant oor vis (elephant ear fish) eens proberen. Dit is een flinke zoetwatervis die alleen daar gevangen wordt. Hij wordt in zijn geheel gebakken in zeer hete olie en dan rechtop geserveerd tussen vier stokjes, heerlijk.
Probeer de grote Vietnamese loempias, 60 cm groot.
Het deeg is gevuld met eieren, krab, garnalen en vis en de vulling met tauge.
Prijs voor 4 personen met 2 tiger pp en als voorgerecht kleine loempias in totaal VND 200000.
Zie de foto’s op de fotopagina, ook het adres staat erop.
10 minuten rijden met de taxi van opera house.
Je zit dan echt in een vietnamees eettentje met een misschien zeldzame tourist in een niet touristische buurt. Echt leuk om hier te eten.