Is een NL rijbewijs niet voldoende om scooter te rijden? Dat is toch gewoon een geldig bewijs om een scooter te rijden (dus niet motor). :chin:
Hallo Sonne,
In Thailand rijden ze niet op brommers maar op motors. Ze zien er wel uit als een brommer maar ze zijn hoger in CC dan heb je officeel een motor rijbewijs nodig. Alleen rijden er vele toeristen wel gewoon op die motors met alleen een rijbewijs. Het is gewoon zo dat je niet verzekerd bent dus je rijdt op een motor op eigen risico. Mocht je het toch gaan doen zorg dan dat je ook een internationaal rijbewijs nodig hebt. Dit is voor het geval je aangehouden word door de politie.
Hmm… risicovol dus… een beetje risico kan geen kwaad, maar als je die verhalen leest van zoveel ongelukken e.d. in het verkeer :wasted:.
Weet iemand toevallig hoe ik aan een internationaal rijbewijs kom? (volgens mij bezit ik nu alleen het NL/Europees rijbewijs).
Hallo,
Je gaat naar de ANWB en je neemt je rijbewijs en 1 recente pasfoto mee naar de winkel. Dan betaal je ongeveer 13,50 en dan krijg je een boekje die bij je rijbewijs hoort. Het is gewoon een vertaling van je rijbewijs.
Ja er gebeuren regelmatig ongelukken veel mensen op Koh Tao waar ik veel ben te vinden gezien met hele erg schaafwonden. Dit komt omdat op Koh Tao nogal veel zand is te vinden de wegen van zand en steentjes.
Je leest inderdaad veel horror verhalen, maar op Koh Samui is er 1 hoofdweg die prima te rijden is, rij gewoon voorzichtig de voorgeschreven snelheid, let op gaten in de weg en let op medegebruikers dan is er niets aan de hand.
Ik ben niet zo’n held maar heb mij geen moment onveilig gevoeld.
Overigens zou ik in Bangkok niet graag op een scooter/motor willen rijden…wij hebben trouwens echt een scooter gehuurd, miss. dat hij wel veel harder kon maar dat hebben we niet geprobeerd. Je ziet wel veel toeristen rijden op zo’n soort motor/brommer, lekker in de korte broek, blote buik en geen helm…tja dan vraag je om problemen
En een internationaal rijbewijs word aangeraden maar is niet verplicht werd mij verteld. Wij hebben gereden in diverse landen o.a. thailand, amerika en nergens zo’n rijbewijs gehad.
Hallo,
Een scooter in Thailand is nog steeds een motor dit vanwege het vermogen. Tuurlijk kan het helpen om voorzichtig te rijden totdat er iemand onverwachts de hoek komt omzetten dan is het snel gebeurd.
Tot dat je word aangehouden dan zullen ze toch echt gaan vragen naar je internationaal rijbewijs dus je kunt beter verstandig zijn en er een aanschaffen zo geregeld.
Ik heb net even gekeken, en een Internationaal rijbewijs wordt aangeraden voor alle landen buiten Europa. Het kost 15,95 en is gewoon een Engelse vertaling van je EU rijbewijs. Ik kies toch voor het zekere, en ga hem vd week ff ophalen.
Ik heb dan wel geen motor rijbewijs, maar dat moet toch geen probleem zijn toch? :chin:
in thailand vragen ze nergens naar, maar alle scooters zijn minimaal 115 cc en zover ik weet is alles boven de 40 cc voor de nederlandse wet een motor.
2 recente gevallen met nederlanders hier op koh phangan, zware ongevallen met spoed afgevoerd naar het bkk samui ziekenhuis in beide gevallen betaalde de verzekering niet omdat ze zonder motorrijbewijs op een motorbike hadden gereden kosten voor de ene 375000 baht en de andere 1,2 miljoen baht, dit laatste was echt triest was zijn schuld niet.
weet niet of dat aan hun verzekering lag maar het zijn dingen waar mensen op hun vakantie niet aan denken, begrijp ik wel.
ik zeg het vaak wel tegen mensen voordat ze huren maar over het algemeen komt de reactie neer op gebeurt mij niet en meestal gaat het ook goed gelukkig.
1 ding weiger ik altijd en dat is de verhuur aan minderjarigen, dan zeg ik laat je vader of moeder maar komen.
wil niemand bang maken of zeggen niet huren maar denk eens meer na over dat soort dingen
Bedankt, dan weet ik één ding, ik laat mijn vriendin absoluut niet rijden… vrouw achter het stuur is… :dag:
Hallo,
Het is verstandig om er goed bij na te denken voor je huurt.
Maar goed iedereen moet het natuurlijk zelf weten kijk ik ben ook niet heilig want mijn man rijd ook op een brommer en ik zit achterop en hij heeft ook geen motor rijbewijs. Dus ik ben net zo fout maar je kunt maar beter gewaarschuwd zijn wat de consequenties kunnen zijn.
Wij rijden alleen op Koh Tao omdat we het inderdaad nergens anders durven. Ik heb in totaal voor zo’n 8 maanden op Koh Tao gezeten en die maanden ook brommer gereden althans ik niet maar mijn man.
Ik heb helemaal geen rijbewijs dus ik waag me er niet eens aan ik vind het maar enge dingen. Ik loop wel of neem een taxi.
Zo doen wij het ook altijd! :chin:
Mijn paspoort moet bij mijn lijf blijven. In Krabi gaf ik een kopie van mijn paspoort en mijn belgisch rijbewijs. Zonder paspoort kom je moeilijk het land uit, maar zonder rijbewijs wel ![]()
Defensief rijden met de brommer en spitsen vermijden is de boodschap. Uitkijken naar gravel aan de kant, putten, en slapende honden in de schaduw midden de weg… 40km/h is genieten… Ik had van thuis uit een klein cijferslot-kabel mee, zo kon ik de helmen aan het wiel vastmaken, lekker handenvrij…
hallo ik woon op koh dsamui
schooter huren gevaarlijk raad ik toeristen af
de weg hier is een grote race baan
en de thaien kennen geen verkeersregels
en valt elke dag nog steeds 1 dode op het eiland.
krijg je een aanrijding meestal zijn ze maar gedeeltelijk verzekert de bikes
en je paspoort moet je geven als onderpand
scooter huren nu 200 bath per dag anders 150 bath per dag
exursies kun je zelf boeken via kantoortjes
is altijd goedkooper dan in het hotel
en de exursies zijn duur voor wat je er voor krijgt
alles is hier erg duur of je moet in de lokale eettentjes eten
lamai heeft er veel van chaweng geen in het centrum
manam is rustig nabton en bohput ook
chaweng is de top lokatie voor het uitgaansleven
lamai meer voor gezinnen en rust.
heb je een ziekenkostenverzekering in nederland.
dan kun je naar een privehospital gaan hier
anders naar de couverment wat geen pretje is
krijg je problemen met bike of wat dan ook
ga niet naar de politie is erg corupt hier
bel de toeristenpolitie laat hun helpen.
de prijzen hier zijn stukken hoger dan in bangkok
er zijn goedkoope kamers maar weinig nog
ik heb vrienden met een resort hier nederlanders.
sie leuke kamers hebben voor een schappelijke prijs .
wil je meer info laat het me weten
groetjes uit een warm samui
Hey single,
ik ben net terug van n kleine 2 maandjes thailand en ben ook dit keer n week of 3 op koh samui geweest waar mijn thaïse vriendin ook woont en werkt.
In belgïe heb ik samen met een kameraad een pasta-bar en was nu aan het denken om dit concept ook in Koh samui uit te proberen.
Ik zou in juni nog even nr samui komen voor nog ns polshoogte te nemen.
Maar…vraagje, los van het openen van een eigen zaak.
Is het mogelijk om als buitenlander in samui gewoon werk te vinden en zoja, wat zou dit dan vooral zijn?
Werken in een hotel of?
Grtz!
Wellicht nieuw topic?