Beste Indonesië fans,
Bij goedkope tickets heb ik al een paar vragen gesteld maar heb nog wat betreft de sponsor + uitnodigingsbrief + copy KTP, ik heb gevraagd aan vrienden daar op Bali of ze sponsor willen zijn i.v.m. langer verblijf dan 2 maanden maar durven dat niet aan i.v.m. dat zij denken (horen zeggen van iemand van de immigratie) verantwoordelijk zijn bij b.v financiële zaken (b.v. ziekenhuis opname, betalen bij achterblijven van financiële verplichtingen enz.) is er iemand die mij uit kan leggen hoe het daadwerkelijk in elkaar zit, en het waarom je een sponsor nodig hebt ??
Ik zal daarvoor zo gauw het aan de orde komt ook contact opnemen met de ambassade in Den Haag, maar misschien is er iemand die dit ook al aan de hand heeft gehad.
Groeten Henk.
Je vrienden hebben gelijk. Wanneer zij je sponsor zijn, zijn zij inderdaad financieel verantwoordelijk als er iets gebeurt met jou. Ik vind het niet meer dan logisch dat sommige mensen daar terughoudend in zijn: zou jij persoonlijk verantwoordelijk willen zijn voor elke vriend/kennis die Nederland wilt bezoeken? (Ja, er is hier een vergelijkbaar systeem.)
Vergeet niet: een sociaal-cultureel visum is voor sociaal (en cultureel) bezoek, een vriend, familie of stichting moet voor jou verklaren dat je daadwerkelijk met dat doel naar Indonesië gaat (dat is een deel van de sponsorverklaring).
Kun je zelf geen sponsor vinden, dan kan een visumbureau je vaak helpen tegen betaling.
Beste Jenny,
Tot op zekere hoogte heb je gelijk, maar ik zal iets duidelijker zijn, volgend jaar febr/maart zijn we weer voor de veertiende keer vanaf 2005 in Bali, onze vrienden zijn een Nederlandse vrouw uit ons dorp/stadje getrouwd met Indonesische man met een studerende dochter van 21 jaar,dus mensen van middelbare leeftijd, ik ben gepensioneerd en mijn vrouw volgend jaar september, dus in febr/maart 2014 wil ik onze zaakjes regelen voor in dat zelfde jaar, maar dan in nov. te vertrekken en dan maximaal een half jaar, ik heb een uitgebreide reis en annuleringsverzekering voor een half jaar bij de ANWB waar ik zeer over tevreden ben, en als ik dan het dekkingsoverzicht lees plus, al zeg ik het zelf we direct niet onbemiddeld zijn, dat hebben onze vrienden in al die tijd dat we daar komen zeer zeker wel al gemerkt, snap ik het niet helemaal goed, en op jou uitspraak, zou jij persoonlijk verantwoordelijk willen zijn voor elke vriend/kennis dan zeg ik nee, maar als onze vrienden zo in orde zouden zijn als dat wij dat zijn dan zeg ik direct ja.
Groeten Henk.
Beste Henk,
Ik snap dat je niet blij bent dat deze mensen je niet willen sponsoren. Als ik jouw verhaal lees lijk je inderdaad je zaakjes goed voor elkaar te hebben, net als de meeste Nederlanders die (voor langere tijd) naar het buitenland gaan. Toch vind ik dat je mensen niet kan dwingen.
Als je vrienden op Bali écht goede vrienden zijn, dan kan je met ze in gesprek gaan en misschien hun angsten wegnemen. Andere optie is om een onbekende sponsor ‘te kopen’ via een visumbureau, je kan dan toch gewoon maximaal 6 maanden blijven. Of je besluit om naar Indonesie te gaan en na twee maanden een uitstapje naar Singapore of Maleisie te maken voor een nieuw toeristenvisum.
Laat je niet uit het veld slaan, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!
Succes.
Beste Jenny,
Al bij al bedoel ik te zeggen dat we zorgen dat we tip top in orde zijn en niets aan het toeval over laten voor de achterblijvers en ook bij ons verblijf daar, dus wat kan er dan mis gaan als je normaal doet en geen criminele activiteiten doet of iets dergelijks.
Groeten Henk.
Je hoeft mij niet te overtuigen
Het systeem lijkt inderdaad krom door de ogen van ons rijke Nederlanders. Maar 's lands wijs, lands 's eer…
Beste Indonesië fans,
We zijn nu voor 2 maanden op Bali (Sanur) en weer al een contract voor eind van het jaar tot voorjaar 2015 (120 dagen, voor de eerste keer zolang), we hebben al enkele jaren goede Nederlandse vrienden in Sanur die hier volgens alle regels al een 6 jaar een bedrijfje runnen, mijn vraag is voor de mensen die hier iets van af weten of ze ons mogen sponsoren ( willen ze met alle plezier maar hebben daar nog geen ervaring mee) en als dat mag het hetzelfde gaat als bij een Indonesische sponsor, we willen dit nu regelen nu we hier zijn, hebben originele sponsorbrief bij ons, alleen later de datum nog invullen i.v.m. binnen 3 maanden gebruiken, en thuis moet ik nog een vlucht boeken, en moeten wij hiervoor persoonlijk voor naar de Ambassade of kan dit via aangetekende post of email verzorgd worden?? hopelijk krijg ik hier waardevolle reacties op, mijn hartelijke dank hiervoor.
Groeten Henk.
P.S. Dis is een vervolg op het geen ik al eerder heb gemeld op het forum.