Ik ga in maart 4 weken naar Bali toe. Nu las ik dat je, als je binnen 30 dagen bali weer verlaat, je een gratis visum krijgt bij aankomst. Leek mij ideaal. Nu heb ik via een organisatie mijn reis geboekt die zegt dat ik voor de zekerheid een sociaal/cultureel visum moet aanvragen. Wat vinden jullie? Ik ben er, aankomst en vertrekdag meegeteld, 28 dagen. Ben ook niet van plan om langer te blijven ivm verplichtingen in Nederland. Waarom zou ik dan niet gewoon van dat gratis visum gebruik maken?
Als je reis als toerist* naar Indonesië gaat slaat het nergens op om een sociaal/cultureel visum aan te vragen. Je hebt helemaal gelijk dat je dan zonder visum het land in kunt gaan.
Als je, zoals PeliPeli zegt, door omstandigheden (vulkaanuitbarsting, ziekenhuisopname, etc.) langer zou moeten blijven dan zijn daar wel oplossingen voor. En de kans daarop is sowieso vrij klein natuurlijk. Zeker niet waard om apart twee keer naar Den Haag heen en weer te reizen voor een visum en daar ook nog eens iets van € 50 voor te betalen, terwijl het gewoon gratis kan.
Dat kan inderdaad prima zonder visum aan te vragen. Heb ik in 2016 ook gedaan. Zat toen ook net binnen het maximum aantal toegestane dagen.
Mocht je door een gesloten luchthaven of wat dan ook langer moeten blijven, dan zien zij daar toch wanneer je in eerste instantie terug zou vliegen. Anders zou het betekenen dat iedereen die een land binnen kan komen op een gratis tijdelijk visum alsnog een officieel visum moet regelen ‘voor het geval dat’.
Het belangrijkste is dat je op het vliegveld hier een paspoort laat zien dat nog ruim geldig is (iemand in de rij voor mij is om die reden geweigerd) en dat je een retourticket hebt. (Dat laatste geldt voor heel veel landen, maar weet niet uit mijn hoofd hoe dat voor Indonesië zit.)