Ik ga 27 Juni naar Bali voor ongeveer 6 weken en heb een retourticket. Ik heb met de ambassade in Den Haag contact opgenomen om hier in Nederland een visum aan te vragen voor desbetreffende periode maar volgens de dame aan de telefoon is de tijd tekort en heeft zij aangeraden om een visum van 2 maande op de luchthaven in Denpasar aan te schaffen. Heefyt iemand hier ervaring mee?? Ik dacht namelijk dat het alleen mogelijk was om bij aankomst een visum voor 30 dagen te kopen.
een visum bij de ambassade is meestal in zo’n 5 werkdagen geregeld. Ik ging laatst op dinsdag en kon op maandag mijn visum afhalen. Nu is het zo dat je een afspraak moet maken om je visum aan te vragen, en dus kan het zijn dat het erg druk is, zo dicht tegen de vakantie aan. Wat je zou kunnen doen, is in ieder geval het visumformulier invullen en kijken wanneer de eerstvolgende mogelijkheid is voor het maken van een afspraak (dit kun je helaas pas zien wanneer je het formulier hebt ingevuld). Wat je ook nog kunt doen is de visumkoerier bellen en vragen wat zij jou adviseren. Veel succes en alvast een fijne vakantie!
Hartelijk bedankt, ik had het formulier op de website al ingevuld en kon a.s. Dobderdag een afspraak krijgen echter vertelde de dame van de ambassade aan de telefoon dat het door de drukte waarschijnlijk niet op tijd klaar zou zijn.
Ik vind het geen probleem om het in Bali te verlengen maar is het dan geen probleem met het kopen van een 30 dagen (visa on arrival)dat mijn terugreis datum op mijn ticket langer is dan de 30 dagen? Want ik kan nergens lezen dat je meteen al bij aankomst een 60 dagen visa kan kopen )zoals de dame van de ambassade vertelde=
Volgens mij kun je inderdaad geen visum on arrival voor 60 dagen krijgen…
Het is echter nogal tricky om zonder visum te vertrekken. Ja, je kan je visum ter plekke verlengen, maar de luchtvaartmaatschappij op Schiphol kan je weigeren omdat je niet aan de eis voldoet van een bewijs dat je binnen 30 dagen het land verlaat.
Ik zou dan ook vroeg naar Schiphol gaan wanneer je gaat inchecken, zodat je in geval van weigeren aan boord nog snel een tickets kan kopen naar Singapore of Maleisië.
Ja, dat kost geld. Maar een vakantie die niet door kan gaan kost meer.
(Uiteraard kun je ook nu al iets boeken met air Asia.)
Dat klinkt niet zo goed…ik ga morgen nogmaals contact opnemen met de Ambassade.
Onderstaand vond ik op footprinttravel.nl :
**
Visa On Arrival (geldig voor 30 dagen, te verlengen tot maximaal 60 dagen)
Dit toeristenvisum krijg je bij binnenkomst in Indonesië in je paspoort. De kosten hiervoor bedragen US$25,- en kan ook worden betaald in euro’s. Je dient een retourticket en een geldige creditcard (of 1000 euro contant) te laten zien. LET OP: Voor alle reizigers (óók kinderen) geldt dat je paspoort minimaal 6 maanden geldig moet zijn bij aankomst in Indonesië. Zie ook geldigheid paspoort onderaan de pagina. Dit visum is het gemakkelijkst en het goedkoopst.
Het Visa On Arrival is sinds januari 2010 in Indonesië éénmalig te verlengen met nog eens 30 dagen. Maximaal kan er met dit visum daarom 60 dagen in het land worden verbleven. Indien je langer dan 60 dagen in Indonesië wilt blijven moet je van te voren een 60-dagen visum aanvragen bij de ambassade in Den Haag (deze is te verlengen tot 6 maanden, zie hieronder**).
Maar mijn angst is dat er problemen gaan ontstaan omdat mijn terugreis datum langer is dan de 1e 30 dagen.
Mijn ervaring (en die van vele anderen op diverse fora, Google maar eens) staat hierboven. Ja, ik heb verschillende keren moeten laten zien dat ik het land weer binnen 30 dagen zou verlaten, óf ik moest een visum kunnen tonen.
Zelf dus nooit het risico genomen omdat ik uit eerdere ervaringen weet hoe streng ze zijn… (Maar een ticket het land uit is zo geboekt, en hoeft echt niet veel te kosten.)
Contact opnemen met de ambassade heeft weinig zin, het is de luchtvaartmaatschappij die moeilijk kan gaan doen. Misschien kun je daar contact mee opnemen?
Voor al dit soort vraagstukken hebben airliners het timatic systeem waar ze de gegevens ingooien en daar rolt dan uit of je aan de visumeisen voldoet. Het is totaal op to date en luchtvaartmaatschappijen zullen bij geschillen zich ook altijd aan deze info houden. Daarmee natuurlijk niet gezegd, dat er geen mensen gematst worden…
Nationals of Netherlands can obtain a visa on arrival for a max. stay of 30 days, provided:
passport contains at least one unused visa page; and
holding tickets and other documents for the return/onward journey; and
holding at least USD 1,000.-, or a valid credit card. Fee: USD 25.-. Extension possible (for max. 30 days).
The following should be taken into account even if holding a Visa:
Passengers exceeding their permitted stay will be fined (Note: The day of arrival in Indonesia is counted as the first day of stay).
Visitors intending to travel to the Indonesian province of Irian Jaya must obtain a permit (“Surat Jalan”) from the “Dinas Intel Pam Pol MABAK” in Jakarta or other regional police headquarters.
**Certain Visa regulations apply as follows:
Passport must contain at least one unused visa page in order to obtain a visa on arrival.
Visitors must hold return/onward tickets or proof of sufficient funds to purchase a ticket.**
Volgens deze info zou je dus zonder problemen het vliegtuig in kunnen.
Heb al meerdere gasten in ons hotel gehad die aankomen op Bali met het plan om langer dan 30 dagen in Indonesie te verblijven. Deze gasten hebben stuk voor stuk gewoon ter plaatse een 30-dagen VoA gekocht, konden doorlopen om koffers op te halen en naar buiten bij de luchthaven te gaan. Via een agent verlengen wij hun 30 dagen Voa met eenmalig 30 dagen (kosten verlenging US$ 25,- / kosten agent onderhandelbaar) op het Immigratie-kantoor zodat zij dit niet zelf hoeven te doen en zo 2 (!!) vakantiedagen gewoon kunnen gebruiken voor hun vakantie en niet wachtend in dat kantoor (een dag om de spullen in te leveren en de verlengingsaanvraag op te starten, een andere dag om het op te halen).
Heb al meerdere gasten in ons hotel gehad die aankomen op Bali met het plan om langer dan 30 dagen in Indonesie te verblijven. Deze gasten hebben stuk voor stuk gewoon ter plaatse een 30-dagen VoA gekocht, konden doorlopen om koffers op te halen en naar buiten bij de luchthaven te gaan. Via een agent verlengen wij hun 30 dagen Voa met eenmalig 30 dagen (kosten verlenging US$ 25,- / kosten agent onderhandelbaar) op het Immigratie-kantoor zodat zij dit niet zelf hoeven te doen en zo 2 (!!) vakantiedagen gewoon kunnen gebruiken voor hun vakantie en niet wachtend in dat kantoor (een dag om de spullen in te leveren en de verlengingsaanvraag op te starten, een andere dag om het op te halen).