Visum Indonesië

Dag iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum. 25 oktober vertrek ik op reis voor 6,5 maand naar Zuid-Oost Azië en Nieuw-Zeeland. Ik heb een vraagje over het visum voor Indonesië.

Vorige week ben ik naar Brussel gegaan om een Visum aan te vragen omdat ik langer dan 30 dagen blijf (59) en dus geen ‘visa on arrival’ kan krijgen.
Ze hebben me verteld dat een Visum geldig is vanaf het moment dat je hem krijgt, dus dat het te vroeg was om hem aan te vragen. Ik land namelijk 26 december in Denpasar. Maar omdat ik 25 oktober naar Maleisië vertrek kan ik dus mijn visum niet komen aanvragen in Brussel.
Ze zeiden dat ik een ‘visa on arrival’ moest kopen en dan later laten verlengen bij dienst immigratie. Nu heb ik schrik dat ze mij gewoon niet op het vliegtuig laten of het land niet binnen laten omdat er meer dan 30 dagen tussen mijn aankomst en vertrek datum zit.

Wat is het beste dat ik doe?

Je visum moet je binnen 90 dagen gebruiken. Als je 26 december naar Indonesië wilt, kun je eind september/begin oktober je visum aanvragen. Je bent net een paar dagen te vroeg…

Je kan een visum in arrival verlengen. Ik zou echter nog een keer naar de ambassade in België gaan, of naar een ambassade/consulaat in Maleisië. Dar laatste gaat meestal erg snel en efficiënt! Je hebt wel een ticket het land uit nodig.

1 like

Hey Jenny

Nu je het zegt, denk ik dat hij dat proberen vertellen heeft maar dat we elkaar verkeerd verstaan hebben :). Ik zal volgende week nog eens langs gaan.

Bedankt voor je snel en duidelijk antwoord!

Wij vertrekken 22 oktober naar Sumatra, ik heb alleen nog maar retourtickets van Amsterdam naar Kuala Lumpur en ben van plan om in KL tickets te regelen richting Padang.
Kan ik dan toch een visum on arrival krijgen of moet ik perse een vertrekticket hebben vanuit Indonesie naar Kuala Lumpur. Ik weet namelijk nog niet van waaruit ik Indonesie zal verlaten Bandah Atjeh of Jakarta.

Je moet offieel een ticket hebben vanuit Maleisiei naar KL.

Je moet een ticket hebben naar Indonesie en er weer uit. (hoeft geen retour te zijn) Het is ook mogelijk om de VOA in Indonesie te verlengen, maar deze procedure is moeizaam. Gewoon de 60 dagen visum aanvragen in KL gaat idd vrij snel.

Beste forumlezers,

ook ik heb wat vraagjes omtrent het aanvragen van mijn visum voor Indonesie,
Ik heb laatst een retourticket geboekt vanaf Amsterdam naar Denpasar, ik vlieg begin Januari heen en pas eind Mei terug. Nu ben ik niet van plan om al die tijd (5 maanden) in Indonesie te blijven, maar om door Azie rond te reizen. Zo ben ik van plan om rond half februari uit Indonesie weg te gaan en zit ik dus maar tussen de 30 en 60 dagen in Indonesie.

Mijn vraag:
Is het in mijn geval mogelijk om bij aankomst een visa on arrival te kopen voor 30 dagen, en deze (ergens binnen die maand) te verlengen met 30 extra dagen? (1)

Ik twijfel hierover omdat ik weet dat je moet kunnen bewijzen dat ik het land weer uit ga. Dat kan ik wel want ik heb mijn terugvlucht al vast staan, maar het lijkt me nogal gek tegenover de ambassade in Indonesie als ik een visa on arrival wil kopen (in eerste instantie dus voor 30 dagen) terwijl ze via mijn ticket/vlucht/gegevens zien dat ik pas eind Mei weer terug vlieg. Of nemen ze er genoegen mee als ik simpelweg vertel dat ik van plan ben om al binnen 2 maanden Indonesie uit te vliegen? (2).

Ik ben in de war omdat ik hoor dat het regelen van een visum moeilijk is (vooral in Indonesie) terwijl een werknemer van het visumburo mij heeft verteld dat ik in mijn geval gewoon een visa on arrival kan kopen (en deze dan verlengen).

Mijzelf lijkt het een slim plan om, voordat ik vertrek, alvast een ticket te boeken van Indonesie naar bijvoorbeeld Kuala Lumpur rond half februari zodat ik bij aankomst in Indonesie kan aantonen dat ik niet langer dan 60 dagen achtereen van plan ben in Indonesie te blijven, en ze niet moeilijk zullen doen als ik een visa on arrival wil kopen. Is dit een slim plan (3)? Of is het alsnog mogelijk dat ze moeilijk doen omdat ze zien dat ik een terugvlucht rond eind mei heb staan? (4)

Daarnaast vroeg ik af wat slimmer is: mijn visum alvast hier in Nederland regelen of pas bij aankomst? (5)
Als laatste was ik benieuwd naar wat er waar was van het gegeven dat het regelen van een visum moeilijk is in Indonesie (6), en wat hiermee wordt bedoeld: Is ook een visa on arrival al moeilijk om te regelen? (7) Dus dat het zo kan zijn dat ik bij aankomst ineens geweigerd wordt om het land binnen te komen? (8)

Zoals je leest, erg veel vragen (ik heb ze voor het overzicht even genummerd) maar ik hoop dat iemand met ervaring/kennis me verder kan helpen!

VOA kun je verlengen in Indonesie. Je hebt hiervoor een sponsor nodig en veeeel papierwerk en 2 bezoeken naar een lokale immigratiedienst. In de praktijk voor de reiziger niet praktisch. Ik heb bij VOA niet meegemaakt dat ze vroegen naar mijn vliegtuigticket uit Indonesie maar in principe heb je het wel nodig. Wees slim en regel 60 dagen visum en ticket naar maleisie hier (bv via visumdienst en www.ticketindonesia.info )