Vraag over satellietontvangst in Turkije

Ik heb sinds 6 maanden ook een digibox 500 gekocht en moet zeggen dat ik er hier in Kusadasi heel tevreden over ben.Ik betaal 45 tl internet kosten. Voor de aansluiting van digibox 500 betaalde ik 300 tl voor een gans jaar. Iedere keer als er een probleem is bij ontvangst komen ze binnen het uur nakijken en is dit tot op heden snel geregeld geweest.Ik betaal voor die service niets extra.
Ik ben wel blij alle belgische ,nederlandse, duitse en frantalige posten te kunnen ontvangen. Ook alle digiturk posten met Lig tv waarvoor ik anders 105 tl elke maand betaalde.Dus die kosten heb ik ook niet meer.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Na veel irritatie bij de schotel leverancier nu alles 100% in orde. Het is uiteindelijk een dreambox 800 hd geworden. Dit door eigenwijsheid van de leverancier. Drie lnb’s in de schotel van 1,50 mtr. Een canaal digitaal kaartje uit Nederland die ons c.a € 15 per maand kost. We ontvangen nu Astra 19.5, Astra 23.5 en hotbird. En bij het eerste extreme weer heeft de Astra 23.5 het erg lang vol gehouden. De 19.2 was al snel weg. Uiteindelijk was de 23.5 ook weg maar zoals gezegd het was even extreem weer. Wij zijn helemaal blij en de echte HD uizendingen zijn echt mooi!

jschoonh

Jan, ik heb je net een PB gestuurd, maar dat wordt niet geaccepteerd omdat je mailbox met inkomende berichten overvol is. Daar moet eerst wat van verwijderd worden voordat je nieuwe PB’s kunt ontvangen. Zou dat lukken?

Dick

Sorry is gebeurt, was eerst vip, nu niet meer en dan krijg je wat minder ruimte

Heb je een pb gestuurd

Dit werd op een ander onderwerp ineens weer actueel. Ik had nog beloofd om de laatste stand van zaken te posten.
Inmiddels enige tijd ervaring met de TV ontvangst via een schotel en ik kan iedereen de Astra 23.5 aanbevelen. Het werkt echt onder bijna alle omstandigheden. Alleen bij echt zwaar onweer geen ontvangst. Verder hebben we inmiddels 4 LNB in de 130 cm schotel hangen. ƉƩn voor Astra 23.5, ƩƩn voor Astra 19.2, nog een voor hotbird 13.0 en een voor de Turkse zenders op eutelsat 7.
De reden was dat, na wat we geĆÆnvesteerd hadden in de decoder / ontvanger, het maar een paar Euro meer kosten om extra LNB’s in de schotel te hangen.

De dreambox via de internet bekabeling aan een externe harddisk gehangen die ook via de computer te benaderen is. Een soort SAN. We kunnen nu simpel TV opnemen en dan b.v via de computer terug kijken. Ook films fotoos en muziek (2500 mp3’s) staan op deze harddisk. Zijn dus allemaal overal af te spelen. We hadden in Nederland al onze CD’s naar MP3 omgezet zodat we ze digitaal mee konden nemen.
We hebben nog nooit zo lux naar muziek geluisterd en tv gekeken.

Jaap

Jaap, wij zijn momenteel voor een paar weken in Nederland en hebben hier een door CanalDigitaal goedgekeurde decoder gekocht zodat wij in ieder geval weten dat deze goed is. In Nederland werkte hij perfect dus in Turkije zou het ook moeten lukken. Volgende week vliegen wij weer naar Turkije en zullen dan het spul aansluiten. De schotel staat al op het dak, hij zal alleen nog gericht moeten worden op de Astra 1L. Hopelijk gaat dat lukken. Ik houd je op de hoogte.

Jaap, nog even over die 4 LNB’s. Hoe monteer je 4 LNB’s in ƩƩn schotel? Is daar misschien een speciale houder voor of is het een gecombineerde LNB? En kun je de spullen daarvoor in Turkije kopen of moet ik die uit Nederland meenemen?

Dick

Was op zoek naar fotoos maar kan ze op dit moment niet vinden. Er is ƩƩn LNB op de normale manier in het midden van de schotel gemonteerd op de drie assen uit de schotel vandaan en dan een ring waar de LNB ingeklemt zit. Zover alles standaard. Deze LNB heeft een vierkante kraag die voor de bovengenoemde ring zit. Daaroverheen is een metale (strip) profiel gemonteerd. Daaraan zijn de andere LNB geschroefd. Kom maar eens kijken als het niet duidelijk is. En ja alles is hier te koop.

P.S als je besluit om naar de 23.5 te gaan kijken houd er dan rekening mee dat de 19.2 voor canaal digitaal nog en noodzaak is. Je haalt met jou decoder de zenderlijsten n.m op van de 19.2 en de kaart wordt ook daarvandaan aktief gehouden zover als ik op dit moment weet. Dual LNB daarvoor uit Nederland mee nemen heeft geen zin! De hoek waarmee we hier naar de ASTRA’s kijken is hier anders! Dus 2 losse LNB is dan noodzaak!

OK Jaap, ik weet nu in ieder geval dat ik niets uit Nederland mee hoef te nemen. Als wij in Kalkan aangekomen zijn (na een paar dagen Antalya) dan zal ik eerst contact opnemen met onze lokale satellietman. Hij kan ons vast verder helpen met alle LNB’s.

Dick

Ik heb ze gevonden,

Sorry maar volgens mij gaat iets niet goed met de fotoos.
Kan iemand ze weer verwijderen dan zal ik kleinere plaatsen

Sorry dat ik een oude topic naar boven haal…
maar ik snap er echt even helemaal niets meer van.

Ik woon in karamürsel (kocaeli) zo ong tegenover istanbul eigenlijk.

Ik wil graag nederlandse tv kunnen kijken…
Ik zat eerst te denken over het gewone legale abonnement…maar toen ik erachter kwam dat je 150 euro aan installatie kosten moest betalen vond ik het niet meer zo interessant…dat is een hoop geld…en ik zou dan in een keer 300 euro over moeten maken (zou het van mijn moeder haar rekening maandelijks laten overschrijven dan) en dat is een hoop centjes voor ons.

Tweede optie…

Zo’n dreambox en dan via het internet…
Maar wat ben ik hier nu precies aan kwijt en wat heb ik nodig?
Ik zie op sahibinden.com een flink aantal dreamboxen te koop staan sommige origineel sommige niet.sommige 500 hd of 600 hd of 800 hd.

Welke is het beste? Is een originele een must of heb je ook hele goede neppers?

Wij hebben in ons appartementen complex met de buren internet. Het modem kastje staat dus niet bij ons maar bij onze onderburen.

Kan zo’n verbinding via hun kastje of moeten we een eigen internet verbinding gaan aansluiten?

wat betaal je maandelijks/jaarlijks om het te kunnen betalen (ik begreep namelijk dat je een soort abonnement neemt bij de schotel verkoper ofzo?)

Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen

Ik heb de indruk dat het je niet helemaal duidelijk is wat je wanneer nodig hebt. Dus ik probeer eerst een stukje techniek uit te leggen.
Een schotel met ƩƩn of meer LNB(s) heb je altijd nodig. Deze ontvangt het signaal van de satelliet(ten) waar jij naar wilt kijken. De schotel zelf is een spiegel voor het signaal van de satelliet en hij spiegelt het signaal gebundeld naar een LNB. LNB is een antenne speciaal voor satelliet signalen.
Van deze LNB(s) loopt een kabel naar je ontvanger die je ook altijd nodig hebt. Werkt zo ongeveer als een UPC of SIGO kastje thuis in Nederland als je daar digitale televisie kijkt.
Wat is dan de keuze?
De meeste Nederlandse kanalen zijn gecodeerd. Betekend dat je er alleen naar kunt kijken als je ze decodeert.
De legale manier is dat je bij Canaal digitaal een kaartje besteld op een Nederlands adres en die moet je dan meenemen naar Turkije. Voor dit kaartje betaal je elke maand minimaal c.a € 10,- en meer als je meer dingen wilt bekijken.
De andere mannier is dat i.p.v. een kaartje in de ontvanger de ontvanger de informatie over internet bij iemand die wel een kaartje heeft ophaalt
Meestal is dat iemand die schotels verkoopt en dan een computer heeft staan met meerder kaartjes. Duits Nederlands, Belgs, Deens, enz. Maar zo iemand vraagt daar ook geld voor. Ik weet in Alanya is het best normaal dat er € 300,-- per jaar voor deze service vragen.

Dus nog een keer samen gevat. Schotel met LNB(s) en ontvanger moet je altijd hebben. Hoe je de decodering doet is een keus, maar er is maar ƩƩn legale manier.
Als je over dit stukje vragen hebt laat het maar weten.
Onderaan vind je nog een tekeningetje als de tekst niet duidelijk is

bedankt voor de uitleg…ja dat ik een schotel en die lnb dingen en een receiver nodig heb dat was me duidelijk.

Maar welke (niet te dure) receiver is dan goed?
Er zijn velen dreamboxen zag ik al maar ze zijn niet allemaal origineel. En dan kom je weer bij de vraag. Moet ik echt een echte dreambox hebben…of zijn die ā€˜taklit’ of ā€˜klon’ dreamboxen ook te doen.

Via de legale manier zie ik niet zitten ivm de ontiegelijke hoge aansluitingskosten…

De illegale manier nemen we dus in overweging…maar mijn man heeft daar ook een beetje te huivers over…het blijft illegaal natuurlijk…

Maar voor nu is eigenlijk de vraag hoe zit het met de receiver en internet verbinding? Je moet internet hebben zeggen ze. Maar bij mij staat de modem bij de buren (we doen samen met het internet) zou dat ook kunnen of moet ik dan een eigen internet verbinding aan gaan sluiten?

want op die manier wordt het eigenlijk even duur als een echt abo vanuit NL

Als je op een of andere manier met een kabel of wireless verbinding de ontvanger kan verbinden met het modem van de buren is dat een technische mogelijkheid. Uiteraard moeten je buren je toestemming geven. Het ophalen van de gecodeerde gegevens is weliswaar geen zware belasting over internet maar als de buren een internet abonnement hebben waar je per MB verbruik betaalt gaan ze het zeker merken.

Welke dreambox?
Allereerst hoeft het helemaal geen dreambox te zijn. Het moet een satellietontvanger zijn die geschikt is voor cardsharing en een internet aansluiting hebben. Cardsharing is dat verhaal dat je geen eigen smardcard hebt maar de gegevens over internet bij iemand anders ophaalt. Het een en ander is softwarematig geregeld en ik denk dat jullie dus iemand nodig hebben omdat in te stellen.

Clone dreambox is een stuk goedkoper en als je geen technisch iemand bent die alles uit die box wil halen zoals allerlei multimedia mogelijkheden is een clone niet echt een bezwaar. Mijn ervaring is wel dat ze bij warmweer (in huis rond de 30 graden) zo heet worden dat ze niet goed functioneren soms zelfs kapot gaan. Dit is met een klein ventilator wel goed op te lossen.

Welk type?
Hangt af wat je wil. De standaard 500 is goed en betaalbaar maar kan geen HD televisie ontvangen. Dan heb je de 500 HD die kan dat weer wel maar is iets duurder. Dan zijn grotere broer de 800 kan met een harddisk uitgerust worden zodat je televisie kan opnemen. De 800 heb je ook weer in een HD uitvoering. Daarna worden ze steeds duurder en hebben meer mogelijkheden. B.v. 2 tuners wat betekent dat je naar een zender kan kijken terwijl je een andere aan het opnemen bent.

HD is een keuze maar heeft nog een voordeel. De Astra 19.2 zend alle ā€œgewoneā€ kanalen uit maar je ziet dat HD steeds meer de standaard wordt. Dit betekend weer dat ze regelmatig aan het rommelen zijn met kanalen. Het wordt ontkend maar ik denk dat op ten duur de Astra 19.2 door Canaal Digitaal niet meer gebruikt gaat worden.
De HD kanalen zitten op de ASTRA 23.5 en hier zie je steeds meer kanalen naar verhuizen. Bijkomend voordeel is dat het zend gebied van deze satelliet beter boven Turkije ligt wat weer betekend dat je een kleinere schotel nodig hebt.

Ik heb nog 2 fotootjes toegevoegd waar je dat kunt zien.
Het rode gebied heb je een 1,50 mtr schotel nodig geel 90cm dan 75cm, dan 60cm
Houd je niet in als nog niet alles duidelijk is.

nogmaals bedankt voor je geduldige en goed euitleg…

Ik heb het er nog even met mijn man over gehad…en die heeft zijn vriend gebeld die ook een dreambox heeft en dus ook hier die gebruikte (maar geen hollandse kanalen er mee keek het is gewoon een turk) maar hij is zelf politie en hij heeft de stekker er dus uit gehaald en gebruikt het niet meer hij zei dat de controle’s strenger zijn tegenwoordig en men dus ook wordt opgepakt en er rechtzaken gaanden zijn.
Mijn man is leraar en zit dus niet te wachten op problemen dus hij wil tdat toch liever niet…

Nu zijn we dus weer terug bij canaldigitaal…

Ik word echt niet wijs van hun site en hun aanbiedingen…het is allemaal niet echt duidelijk vind ik…

Nu zag ik dat er een aanbieding is…maar of dat voor iedereen is of voor digitenne gebruikers alleen (wat dat ook moge zijn) dat snap ik dus niet…
maar dan krijg je dus na 4 maanden je 100 euro terug gestort van de aanlsuitings kosten…nou dat klinkt interessant…

http://www.canaldigitaal.nl/digitenne/

Nu kwam ik via google op een basis pakket (zonder hd) van ze terecht…

http://www.canaldigitaal.nl/zenderpakketten/basis-pakket.aspx

dan heb je geen aansluitings kosten maar als je op bestellen klikt dan krijg je deze link: Apparatuur bestellen | Ontvangers, schotels en modules | Canal Digitaal

dus dat zal dan wel betekenen dat ze het toch niet meer aanbieden?

allemaal erg lastig hoor…

Een vrouwtje die ik sprak van een ander forum heeft een niet hd pakket en betaald daar jaarlijks iets van 70 euro voor…maar die heeft ze 7 jaar geleden aangeschaft…apart dat het dus wel nog verkocht wordt aan de oude klanten maar niet meer nu wordt aangeboden.

Wat voor pakketen hebben jullie?

Ik denk als je in Turkije illegaal naar Canaal digitaal kijkt dat je niet veel risico loopt. Het probleem zit er meer in dat diegene die dit aanbieden veel meer aanbieden dan alleen Canaal digitaal. B.v. digiturk. En het is duidelijk dat de echte aanbieders veel geld mis lopen door dit soort praktijken en daar tegen proberen op te treden. Als een aanbieder eenmaal ā€œontdektā€ is word vaak zijn klantenbestand ook gecontroleerd.
Kortom als je helemaal geen risico wilt lopen moet je het niet doen.

Canaal digitaal. Kan je alleen bestellen met een Nederlands adres. Als jullie dat niet hebben moet je het dus doen met iemand die in Nederland woont.
En ja je hebt gelijk ik kan me je verwarring voorstellen over de site van Canaal digitaal.
Digitenne is een product van KPN en Canaal digitaal probeerd klanten over te nemen. Vandaar de € 100,-- aktie. Het basis pakket bestaat volgens mij niet meer want als je op bestellen klikt is het ineens geen optie meer.

Ik moest zelf even zoeken en heb het volgende gevonden
Canaal digitaal heeft zijn pakketten veranderd en nu is het eenvoudigste pakket bassisHD en kost € 14,95 per maand. Als je dat bij Canaal digitaal besteld krijg je een ontvanger en schotel in bruikleen en wordt het door hen geĆÆnstalleerd
http://www.canaldigitaal.nl/televisie/basishd.aspx
Dat is dus geen oplossing voor jullie. Ik ga er vanuit dat jullie lokaal een schotel en ontvanger bestellen. Dikat Let op! het moet een ontvanger zijn die SECA 3 smardcards kan lezen.
Bij deze shops (en nog meer) kun je losse kaarten bestellen (Nederlands adres)
https://www.cardwriter.nl/nl/pd168250483.htm of
http://www.hebasat.nl/ci-modules-en-smartcards/canaldigitaal-smartcard.html of
http://www.astrasat.nl/index.php/page,shop.flypage/product_id,287/category,abonnementen/cat_type,satelliet
Zorg dat bij aankoop je kaart geregistreren en geactiveren wordt. De kaart moet nu op een of andere mannier naar Turkije komen. Ook kun je dan aanmelden bij mijn Canaal digitaal http://www.canaldigitaal.nl/mijn-canaldigitaal/aanmelden.aspx
Nu kun je zelf via mijn Canaal digitaal je rekeningen zien maar ook je abonnement veranderen.

Succes

Ik zag zo’n kaartje voor 70 euro…is dat dan het enige wat je betaald…of betaal je daar boven op dan nog een abonnement? Want als je online kijkt zie je niet dat je zo’n optie hebt.

Heb je ook enig idee wat de hd lnb dingen kosten. Mijn man zei dat die best wel duur zijn.

We hebben overigens gewoon digiturk en ook lig tv…dus inprincipe zouden ze daar ons niet op kunnen pakken…maar we hebben natuurlijk niet al hun kanalen…dus ja…mijn man vindt het gewoon risky ivm zijn werk.

Je maandelijkse pakket kosten komen erbij, minimaal € 14,95 voor dat standaardhd pakket.

0,2 DB LNB singel kost rond € 10,–