Vraag over satellietontvangst in Turkije

Meestal vindt m’n informatie wel, maar deze keer zie ik door de bomen het bos niet meer. Wij willen graag de nederlandse kanalen gaan ontvangen. We wonen in de buurt van Alanya. Volgens de gegevens die ik op internet gevonden heb is er half 2009 Astra 1m erbij gekomen met wide beam. Het lijkt erop dat je dan volgens de footprint daar dan met een 90 CM schotel toe zou kunnen. Ik heb ook gevonden dat alle nederlandse kanalen incl ned 1, 2 en 3 op Astra 1 m 19,2 te vinden zijn. Alleen vind ik geen bevestiging dat die ook op de wide beam te vinden zijn.
Veel van de gevonde internet berichten zijn ook wat gedateerd en zijn volgens mij na de lancering van Astra 1m niet meer relevant.

Kan iemand mij verder helpen.
Ook een advies over sateliet ontvangers en hoe je aan chipkaart komt met deze kanalen zijn erg welkom

Groet uit een zonnig cikcille

U heeft een Goldmaster of Topfield ontvanger nodig (ik weet niet of het ook met andere merken kan) en een vrij grote schotel, ik schat zo’n meter maar de mensen waar u dit koopt weten wel wat u precies nodig heeft, zij weten ook het type van de ontvanger.
U heeft tevens een abonnement van canaal digitaal nodig, voor de basiszenders is dit zo’n 60 Euro per jaar geloof ik. Zonder kaartje kan het niet, dat kon een aantal jaren geleden wel, maar is nu niet meer mogelijk.

De technische termen in uw bericht zeggen mij niet zoveel, ik spreek alleen vanuit mijn eigen ervaring, ik woon al zo’n 7 jaar in Turkije.

In elk geval bedankt voor de reactie.
Ben vanmiddag even weze informeren bij OSCAR elektronik op de 25mtr straat in Alanya. Daar geen zinnige informatie over een nieuwe ASTRA satelliet gekregen. Voor de rest werd mij verteld als ik betrouwbare ontvangst wilde ik een 2 mtr schotel moest nemen. 1.50 werkt meestal. En een ontvanger die niet met en kaartje werkte maar via een internet aansluiting. Het geheel zou ongeveer € 575 moeten gaan kosten. Ontvanger werkt dan via Scart wat volgens mij betekend dat er geen HD tv mogelijk is. Ik blijf nog even zoeken en laat het weten als ik een alternatief vind

met CanalDgt*l moet je ook op astra afstemmen…
schotel van 1,50 doorsnee voldoet…de mensen die de schotel komen plaatsen stemmen hem ook goed voor je af…zij hebben hier de apparatuur voor.

groetjes

Hallo net zpals jullie wonen we in turkije ( Kusadasi) en inderdaad sateliet ontvangst is hier prima we hebben ons een Dreambox aangeschaft sateliet ontvanger van 80cm en een kanaal digitaal kaart(voorwaarde is wel dat je nog een nederlands adres hebt)en we hebben hier alle nederlandse en belgische kanalen en dit voor een afschrijving van 9,95 euro per maand.
Hoop hiermee geholpen te hebben
Betsy

1 like

Inderdaad Betsy,das juist.

xxx

hoi buffalo ben jij ook van Gent???
Ik alvast wel
Betsy

Uit het Gentse ja.

Groetjes,
xxx

Tot een paar jaar terug konden wij de Nederlandse zenders in Kalkan (provincie Antalya) ontvangen met een 1,5 meter schotel en een CanalDigitaal kaart in een Turkse ontvanger. Dit ging redelijk goed tot een paar jaar geleden. Vanaf dat moment konden wij helemaal geen zenders meer ontvangen die via de Astra satelliet werden uitgezonden. Ik heb nu een ander systeem met een speciale kaart, maar kan naast een aantal Engels- en Duitstalige zenders helaas alleen BVN ontvangen. Kan iemand aangeven waar ik op internet meer informatie kan vinden over de satelliet die nu blijkbaar de Nederlandse zenders weer uitzendt?

Alvast bedankt,
Dick

hallo dıck
waar zıt jıj ın kalkan als ık vragen mag ıkzıt bıj het benzıne statıon

Gereageerd met PB

Hallo Allemaal

Ik ben Herman en ik woon en werk in Izmir
Voor alle vragen hier is het antwoord duidelijk.

A: je kan via astra alle nederlandse zenders ontvangen maar deze zijn alle gecodeerd dus via nederland canal digitaal kaartje 9,95 per maand is de enige oplossing

B: via internet kan je een kast kopen die ook alle kanalen geeft in Turkije mag deze kast maximaal 500 lira kosten dus 250 € en geen 515€

C: Laat je niet door de plaatselijke griet titulaer een schotel aansmeren van 150 cm tot 300 cm want je zal altijd alleen BVN ontvangen en eurosport duitsland en nog wat andere kanalen die op zich prima zijn maar nooit geen nederlandse. Een schotel van 90 cm voldoet prima als hij vrij de ruimte heeft op het dak is het beste.

Veel succes met de oplossing

Voor de meneer die opeens zijn zenders kwijt is geld hetzelfde als je je schotel laat richten op astra 2 dan krijg je wel alle nederlandse zenders maar je kan alleen BVN kijken de rest is gedecodeerd tenzij u een kaart van canal digitaal heeft.

Schotel richten en decoder laten instellen mag max 30 lira kosten.ter info

1 like

Bedankt voor de info. Ik betaalde normaal gesproken 20 Lira en soms zelfs helemaal niets (dan was het “service”). Daar waren ze dan wel een uur mee bezig, vaak met twee man, omdat het signaal destijds erg zwak was. Hopelijk is het nu beter, ik ga het in ieder geval uitproberen als wij weer die kant opgaan.

Goed zo

Woon je niet in turkije? dan mis je nederkandse televisie toch niet haha

groet uit warm turkije

Wij zijn meestal van oktober t/m mei in Turkije en dan willen wij toch wel graag de Nederlandse zenders kunnen ontvangen.

1M weet daar niks van af(((( wat geeft ie door aan programma`s?
je zult het getal 19,2 steeds moeten vermeerderen naarmate je meer satelietenkrijgt van astra sateliet.
op 23,5 zitten nu de regionale zenders!!!

Na lange tijd een reactie van mij op dit item.
Sinds een paar weken daadwerkelijk aan het experimenteren. Ik heb op dit moment een dreambox 500 s als decoder staan. Deze doet over het internet aan cardsharing. In het kort komt het op neer dat dit doosje over internet kijkt bij de schotel boer die verschillende smartcards in zijn servers heeft. Op deze mannier kan ik vrijwel alle kanalen op astra 19.2 en hotbird 13 zien. Op het dak staat een 1.5 mtr gericht op astra 19.2 en een 2e lnb die wat verschoven is en naar hotbird kijkt een switch om de 2 lnb over één kabel naar de dreambox te vervoeren.
De ervaringen na een paar weken. Card sharing is op de eerste plaats niet helemaal legaal bovendien blijkt in de praktijk dat af en toe zijn servers problemen hebben of zijn internet of mijn internet. Maar alles heeft als resultaat dat we alle gecodeerde zender kwijt zijn. Dus ook canaldigitaal met alle Nederlandse zenders. De ontvangst is redelijk maar niet perfect vooral van b.v net5, sbs6, veronica. Rond 22:00 is het meest spannend en bij redelijke regen zijn we deze zenders ook al snel kwijt.

Na wat verder experimenteren zijn erg mooie resultaten behaald door uit te wijken naar astra 23.5 3b nadeel is dat veel Nederlandse zenders daar HD zijn.
Dus nog even geduld er is een dreambox 500 hd onderweg en een legaal kanaal digitaal kaartje bassis + hd. Zoals dat er nu uit ziet hebben we beter signaal en zijn we van het cardshare verhaal af. De andere gedecodeerde zenders blijven we wel met card sharing doen maar we hebben dan in elk geval garantie dat de Nederlandse zenders door externe factoren niet te ontvangen zijn.

Ik laat jullie over een paar weken weten hoe die ervaringen zijn.

lang gewacht,maar wel leuke insteek v d wintermaanden.
Dus wel 2x internet verbinding,kost ook niet weinig is ook 80 eurie p mnd,maarja als je buiten de footprint van de astraas bent dan MOET je wel en heb je geen keuze natuurlijk’.

Die dreambox??? is dat een geknutseldekast of zijn er merken die DeZe DREAMBOX 500HD produceren>?

ben benieuwd naar je reactie in ieder geval…

frank

Nog even een toelichting wat ik nu hier heb staan, ik ben geloof ik niet helemaal duidelijk geweest.
Allereerst een dreambox is een legitieme “doos” (decoder) alleen geheel software matig. In de praktijk betekend dat er veel opties zijn die je bij een “gewone” decoder niet hebt.
Het is een Duits product en er zijn veel mensen die er erg blij mee zijn.
Normaal stop je daar gewoon je canaldigitaal kaartje in en kijk je volkomen legaal. Maar het “doosje” heeft de o.a. de mogelijkheid om via internet bij iemand anders die ook zoon soort doos heeft zijn smartcard uit te lezen. Betekend in de praktijk dus dat je b.v. met 10 mensen één kaart gebruikt die in een van de 10 “doosjes” steekt. Niet helemaal legaal lijkt me duidelijk en je bent afhankelijk van een internet verbinding. Ik heb een gewoon internet verbinding en betaal daar ongeveer 40 TL per maand voor. Best redelijk als je ziet dat ik over deze verbinding zeer regelmatig skype (telefoneer) download en internet. Wat allemaal niets extra meer kost.
De TV en radio stations komen gewoon via mijn eigen schotel en over 2 weken heb ik een kaartje voor canaldigitaal maar kijk naar veel meer dan alleen die zenders. Vrijwel alles wat op Astra en Hotbird aangeboden wordt en gecodeerd is beschikbaar.
De reden om naar Astra 23.5 te gaan is een veel betere ontvangst op de Pan europeen beam en dit geld voor een groot deel van Turkije. Speel maar eens met deze kaartjes http://www.onastra.nl/292600/satellietontvangst en kijk maar eens naar de footprint van astra 19.2 en 23.5.
Maar hier is dus een handicap veel Nederlandse zenders op de 23.5 zijn high definition. Op zich prachtig alleen de apparatuur moet daar wel geschikt voor zijn. Vandaar de dreambox 500 HD.
Zodra alles compleet is en de schotel naar 23.5 kan “kijken” laat ik de rest van het verhaal weten.
En jaaa, mijn Mieke is helemaal blij dat ze TV heeft.