Ik ben Hans en ik vlieg samen met mijn vriendin op 8 November voor het eerst voor 25 dagen naar Thailand. We hebben alleen de tickets geboekt voor een retour Amsterdam – Bangkok. De afgelopen weken speelt bij ons de vraag of het niet beter is om vanuit Bangkok door te vliegen naar een ander land. Collega’s hebben inmiddels besloten om gelijk door naar Maleisië te vliegen.
Ons plan was om vanuit Bangkok naar Chiang Mai te vliegen. In de omgeving van Chiang Mai een X aantal dagen te blijven en dan door naar Koh Chang om daar te genieten van de zon, de zee en het strand. Ook wil mijn vriendin graag naar Angkor Wat. Als laatst nog een paar dagen Bangkok om (als het kan) te fietsen bij Co van Kessel en te winkelen en dan weer naar de kou in Nederland
Ik heb een aantal vragen waarbij ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden
Als we ervoor kiezen om niet naar Thailand te gaan, welk omringend land zouden jullie dan aanraden? (waarbij cultuur, natuur, zon en strand belangrijk is).
Op dit forum lees ik positieve reviews over Awanahouse. Ook wij willen hier graag verblijven. Ze bieden onder andere een tour naar Mae Hong Son aan. Heeft iemand deze tour gedaan of heeft iemand een beter alternatief?
Zouden jullie via Bangkok, via Chiang Mai of via Koh Chang naar Angkor Wat reizen (vliegen)?
We zaten te denken om ergens bij lonely beach te verblijven op koh chang. Op trip advisor krijgt Paradise Palms Resort een erg hoog cijfer (ligt alleen volgens mij niet op lonely beach). Iemand ervaring met Paradise Palms?
Een collega van mij vertelde: Voor een echt bounty eiland gevoel moet je even doorreizen naar Cambodja. Neem een eiland in de buurt van Sihanoukville. Mij lijkt het dat Koh Kood ook aardig voldoet aan het bounty eiland gevoel en ligt een stuk dicht bij Koh Chang. Mijn vraag is waar jullie (vanuit koh chang) heen zouden gaan voor een Bounty Eiland gevoel.
Alvast bedankt voor het lezen en eventueel beantwoorden van de vragen!
Ik heet ook Hans en ik ga eind december eindelijk weer eens die kant op.
Ik zou bij het oorspronkelijke plan blijven, rond Chiang Mai zijn de problemen over, en tegen de tijd dat je Bangkok aandoet, daar ook.
Maar als je toch twijfelt: Ik zou dan kiezen voor Cambodja, op het ogenblik goedkoper dan Thailand, rond Siem Reap (Angkor) en Sihanoukville is de toeristenindustrie goed ontwikkeld, dus ruime keuze aan verschillende typen accomodatie, in Phnom Penh is dit ook het geval. Maar dat was het dan wel ongeveer, in andere plaatsen is de keuze vrij beperkt.
Over het bounty-eiland: Vanaf Ko Chang kun je er een stuk of zeven bezoeken: Ik koos voor Ko Maak, omdat het dichterbij was dan Ko Kood.
Maar er zijn ook nog andere, kleinere. In Ko Maak had ik het heel erg naar mijn zin.
De eilanden rond SHV ga ik waarschijnlijk deze keer bezoeken, de afgelopen keer bezocht ik een onbewoond eiland (op vijf grenswachten na) bij Krong Koh Kong. Je kon er niet overnachten, het eiland heet ook Ko Kong, en het is een eiland ter grootte van Ko Chang. Ik was daar op een mooi strand bij een prachtige lagune. (Zandvliegjes-alert !) Een boot ernaartoe kost 100 dollar, lunch inbegrepen, ongeacht het aantal personen.
Mocht je er toch voor kiezen om niet naar Thailand te gaan (overigens zeg ik gewoon doen), zou ik naar Laos gaan. Vanaf Chiang Mai via Chiang Rai naar Chiang Khong reizen, grens over en dan met de slowboat (overnachting in Pakbeng) naar Luang Prabang reizen. Vanaf Luang Prabang zou je dan verder richting het zuiden kunnen reizen (evt met tussenstop bij de Plain of Jars) naar Vang Vieng en van daaruit verder naar de hoofdstad Vientiane.
Van Vientiane ben je zo de grens met Thailand weer over en zou je via de Isan richting Koh Chang kunnen reizen.
Overigens is er in de bekendste toeristische gebieden in Bangkok (Silom Road, Sukhumvit Road, Khaosan Road) niks aan de hand en life as usual. Bezienswaardigheden als Grand Palace & Wat Phra Kaew, Wat Pho en Wat Arun kunnen ook nog gewoon bezocht worden.
Als ik de Nederlandse media zou moeten geloven, staat heel Bangkok onder water, maar dat klopt dus niet. Maar ik ontken zeker niet dat het in een aantal districten in Bangkok erg slecht is en men veel wateroverlast heeft (noordelijke districten, delen van Thonburi).
Groeten uit een zonnig en zeer warm Ladkrabang, Bangkok !
Hans en dave, bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat jullie positief tegenover een reis naar Thailand staan!
Dave, je reis die je beschrijft lijkt me echt mooi. Heb zojuist de plaatsen opgezocht (google) en dat moet echt een mooie reis zijn! Heb jij die zelf gemaakt? Hoelang zou je voor zo’n rondreis kwijt zijn. Klinkt trouwens goed om via Koh Chang richting Ankhor Wat te gaan. Hoeveel dagen zou jij hiervoor uittrekken?
Hans (mooie naam), Hoe vond je Koh Maak? Ben je daar met een dagtrip geweest of ben je een paar dagen blijven slapen?
Verder lijkt het met leuk, mocht je besluiten Sihanoukville te bezoeken, je reis (tips) hier te lezen! Lijkt me een mooi gebied!
Ik ben niet vanaf Noord-Thailand naar Luang Prabang gereisd met de slowboat. Jellebowski, een andere forumgebruiker, heeft dat in oktober wel gedaan, dus hij kan je hier ongetwijfeld meer over vertellen uit eigen ervaring (hopelijk leest ie dit).
Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane heb ik de afgelopen jaren meerdere malen bezocht en kan het je aanraden.
Luang Prabang is geweldig, echt een pareltje in ZO-Azie. Daar kan je zeker 3 hele dagen verblijven, heerlijk stadje om te verblijven.
Vang Vieng, mooie omgeving, maar helaas wel enigszins verpest door zuipende backpackers.
Vientiane, leuke hoofdstad, zou ik maximaal 2 dagen verblijven.
Eten is niet duur, accommodatie hoeft ook niet duur te zijn. Vervoer met minivan (bijvoorbeeld van Luang Prabang naar Vang Vieng) vond ik vrij prijzig, gewone bus is stuk goedkoper.
Mocht je Angkor nog willen bezoeken, dan zou ik hier zeker 2 hele dagen voor uittrekken.
Ik heb die route door Laos gedaan, maar dan omgekeerd: met de motor van Chiang Rai via de grensovergang in Chiang Khong, dan via Luang Namtha en Oudom Xai naar Luang Prabang. Daar een aantal dagen verbleven en dan met de slowboat terug naar Chiang Khong (stadje aan de Lao kant vd Mekhong heet trouwens Huey Xai). Heel mooie reis, je kan m’n volledige verslag hier lezen: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=124828
Dave en Jelle bedankt voor jullie reactie. Er zijn echt zoveel mooie plekjes in Thailand maar zeker ook (na het bekijken van de plekken die jullie genoemd hebben) in Laos. Krijg een beetje het gevoel, zo vlak voor vertrek, dat 23 dagen Thailand erg kort zijn.
Ik heb nog een drietal vragen. De eerste twee gaan over een globale indicatie
-Wij zouden graag een tour in Chiang Mai willen maken bv een meerdaagse trip richting Mae Hong Son of richting Laos. Is er een indicatie te geven over wat een goede prijs is voor een trip en wanneer je de hoofdprijs betaald.
-Heeft iemand een indicatie over wat een 2 daagse trip van Koh Chang naar Angkor wat kost?
-Ons lijkt het heerlijk om 2-3 dagen op Koh Kood te verblijven. Raden jullie aan om daar heen te reizen en op zoek te gaan naar een slaapplaats of een slaapplaats vooraf te boeken?
Bedoel je met een tour vanuit Chiang Mai een georganiseerde tour? In dat geval ken ik iemand die zeer mooie trips organiseerd vanuit Chiang Rai. Moest je dat intereseren, laat me iets weten, dan stuur ik z’n gegevens door via pm.