Botswana
Wij willen dit jaar afreizen naar Namibie, Botswana en Zambia. Voor Botswana moeten we kiezen tussen of het noorden, Rundu - Popa Falls- Kasane met een dagtrip naar de Victoria waterfalls. Of de Victoria waterfalls overslaan en reizen via Maun.
Op internet zie ik overal staan dat Maun de toegangspoort is tot de Okavango Delta. Ik vraag me af of je in het noorden (plaatsen zoals Popa Falls) wel echt de Okavango Delta op kunt gaan.
Wij huren een 4x4 met rooftop tent en gaan rondreizen in Botswana. Ons plan is om 1 of 2 nachten vanuit Kasana naar Vic Falls te gaan.
Ik lees dat het goedkoper is om niet zelf te reizen naar Vic falls. Maar waar laat je dan je huurauto? We zullen dan overnachtingen moeten regelen. Volgens mij is dat altijd duurder. Ik begrijp die opmerking dus niet. Graag reactie.
Ik denk wel dat het in tijd kan schelen omdat het erg veel oponthoud kan geven aan de grens wanneer je met eigen auto gaat.
Je betaalt aan de grens 100 amerikaanse dollar pp en dan ook nog 40 dollar voor je auto. Je denkt: het overkomt mij niet, maar het gebeurt je toch. Je staat in een lange rij voor de douane en er is dan geen way back.
Bij een transfer wordt het allemaal voor je geregeld voor een all in prijs en dat is veel goedkoper, en geloof me, meer relaxed. Kubu Camping - Botswana Travel Guide
Voor de prijs van een transfer kan je beter even informeren bij de camping. Mocht je naar kubu gaan dan is een aanrader om de boottocht te doen, geweldig, nooit zoveel olifanten gezien!!!
Als je twijfelt, hoe dan beide opties open.
Het advies van medereizigers in deze periode kan je ook mee laten tellen. Wij waren vorig jaar augustus daar.
Een transfer is ter plaatse zo geboekt. Zorg dag je een campingplaats hebt in Kasane.
En voor Rebecca: doe wat goed voelt, altijd een reden om later nog eens terug te gaan!
Wij hebben ook het advies gekregen om niet met de eigen auto te gaan, dus gaan idd met een tour vanuit Kasane, een dagtour welteverstaan. Heb geen zin om paar uur voor de douane te staan en m’n kostbare tijd te verspillen. Daarnaast schijnt de grensovergang daar corrupter te zijn dan andere grensovergangen. Logisch, want hier zijn veel meer toeristen.
Ik ben op het moment veel aan het lezen op andere forums, bv 4x4 Community Forum betreffende Zimbabwe, maar heb juist alleen maar van mensen gelezen dat de grens- en andere politie uiterst correct en vriendelijk is. Corruptie, nee daar lees je niet over en schijnt niet meer zo te zijn. Lang wachten aan de grens, ja dat helaas nog wel
Ik geloofde het ook niet, toen ik het langs de weg hoorde van andere mede reizigers en heb zlf gereden, maar zoals je in mijn eerder bericht kon lezen moesten wij toch behoorlijke prijzen betalen. De wachttijd viel overigens mee. Dit was in juli/augustus vorig jaar.
Die prijzen kloppen wel ja, zijn standaard prijzen.
Carbon Tax $15
3rd Party Insurance $30
Temporary Import Permit Gratis
Commercial Vehicle Guarantee $30 voor huurauto
Road Access Fee $10
en dan het visum nog, ik meen iets van $40
Ja, zijn hoge bedragen maar staan allemaal vast! Als je alleen voor de Vicfalls gaat is een tour inderdaad goedkoper
Ik zou de Okavango Delta aanraden met Maun als toegangspoort. Via Maun is het heel makkelijk om de Delta binnen te komen met een tour.
Je kunt de landen zelf bereizen, maar ik zou voor het gemak aanraden dit met een georganiseerde trip te doen. Het kan je veel ergernis aan de grenzen schelen.
Franzie, gelden deze tarieven vanaf Botswana naar Zimbabwe of van Botswana naar Zambia? Wij zouden in januari de Vicafalls vanuit Zambia willen bezoeken. Het schijnt vanaf die kant erg mooi te zijn.
Groet, Bart
Genoemde tarieven gelden in elk geval voor grens Bots-Zim. Corrupt is het daar bij Kasane / Kasungula niet hoor, maar het gaat wel redelijk chaotisch waardoor soms wellicht die indruk ontstaat.
Ook wij kennen Kubu lodge en hebben daar goede ervaringen mee. (Dag)tochten vanuit Kasane kun je inderdaad overal boeken.
Volgens mij zijn de Vic Falls vanuit Zim groter / breder dan vanuit Zambia maar ik ken eerlijk gezegd alleen de Zimbabwe kant Blijft indrukwekkend.
Wij kregen juist te horen dat de Vic Falls vanaf Zambia erg teleurstellend is. Heb het echter niet met eigen ogen gezien, met name vanwege die mededeling.
Wat wel interessant is is dat je vanaf Zambia naar een eilandje midden in de Vic Falls kan gaan. Ik zou wel een poncho meenemen
Vorig jaar aan de Zambiaanse kant geweest in Mei geweest. Moet zeggen dat het een onvergetelijke indruk heeft gegeven.Wat een geweld, was wel zeer nat,
over een hangbrug heen gegaan helemaal doorweekt aangekomen.
Zimbabwaanse kant schijnt wel een grotere “view” te geven.