Wij willen in Oktober met z’n tweeën gaan rondreizen in Zuid-Afrika. Helaas hebben we ook maar 21 dagen… Ondanks vliegangst daarom toch gekozen voor een binnenlandse vlucht; omdat het anders helemaal niet te doen is. Om diezelfde reden vliegen we met KLM van do-do (denk ik), omdat dat nog iets betaalbaarder is. I.v.m. kinderwens zullen wij voorlopig niet meer in Z-A komen en daarom willen we eigenlijk zowel Krüger als Tuinroute zien. Indien niet haalbaar zouden we alleen voor de tuinroute gaan.
Echter ik krijg de route (die haar natuurlijk in veel varianten al gepost is en waarbij ik ook heel veel topics hier heb doorgespit) niet helemaal rond. Voornaamste vraag: zouden jullie adviseren Addo eruit te laten en St. Lucia erin te zetten of andersom? En zouden onderstaande opties te bereizen zijn, als we een beetje relaxt willen rondreizen? (lees: niet continu in de auto zitten). We hebben eerder roadtrips gemaakt, dus zijn wel wat gewend, en weten dus ook dat we niet een te gejaagd gevoel willen hebben.
We willen indien mogelijk Wildlife zien en we houden van lekker eten en drinken, evenals veel cultuur. Swaziland etc. hoeft voor ons niet.
Advies zou zeer welkom zijn :idea:
Optie 1
Dag 1: Vliegen (donderdagochtend) – aankomst Johannesburg (21.15) op 20 oktober
Dag 2: Johannesburg – Graskop (panoramaroute)
Dag 3: Graskop – Panoramaroute (onderdelen) – Krügerpark (accommodatie 1)
Dag 4: Krügerpark
Dag 5: Krügerpark - Krügerpark (accommodatie 2)
Dag 6: Krügerpark
Dag 7: Krügerpark – Drakensberg (reisdag)
Dag 8: Drakensberg
Dag 9: Drakensberg
Dag 10: Drakensberg – Durban/ Johannesburg binnenlandse vlucht naar Port Elisabeth (29 oktober) Addo
Dag 11: Addo Elephant Park
Dag 12: Addo Elephant Park – Knysna
Dag 13: Knysna - Oudshoorn
Dag 14: Oudshoorn
Dag 15:Oudshoorn - Stellenbosch
Dag 16: Stellenbosch
Dag 17: Stellenbosch
Dag 18: Stellenbosch - Kaapstad
Dag 19: Kaapstad
Dag 20: Kaapstad
Dag 21: Kaapstad – Nederland (00.10 in de nacht terugvliegen)
Optie 2
Dag 1: Vliegen (donderdagochtend) – aankomst Johannesburg (21.15) op 20 oktober
Dag 2: Johannesburg – Graskop (panoramaroute)
Dag 3: Graskop – Panoramaroute (onderdelen) – Krügerpark (accommodatie 1)
Dag 4: Krügerpark
Dag 5: Krügerpark - Krügerpark (accommodatie 2)
Dag 6: Krügerpark
Dag 7: Krügerpark – St. Lucia
Dag 8: St. Lucia
Dag 9: St. Lucia
Dag 10: St. Lucia – Drakensberg (reisdag)
Dag 11: Drakensberg
Dag 12: Drakensberg – Durban/ Johannesburg binnenlandse vlucht naar Port Elisabeth (29 oktober) Addo
Dag 13: Addo Elephant Park
Dag 14: Addo Elephant Park – Oudshoorn
Dag 15: Oudshoorn
Dag 16: Oudshoorn - Stellenbosch
Dag 17: Stellenbosch
Dag 18: Stellenbosch - Kaapstad
Dag 19: Kaapstad
Dag 20: Kaapstad
Dag 21: Kaapstad – Nederland (00.10 in de nacht terugvliegen)
Als je twijfelt aan de haalbaarheid vanwege de vrij korte tijd zou ik
persoonlijk eerder voor het noorden gaan!
Het zuiden is mooi en goed te doen maar lijkt in onze ogen vrij westers
een beetje zoals Frankrijk!
Het noorden is meer authentiek en zeker als je van wildlife houd eerder
een must see!
Zoals zo vaak is hier ook minder is meer, geniet met volle teugen,
reis minder, en je komt tijd tekort om alles te zien!
Zoals peter1950 zegt is minder inderdaad meer in veel gevallen. Omdat je verwacht voorlopig niet meer in Zuid-Afrika te komen zou ik Kruger en Kaapstad er sowieso in laten zitten en dus is dan een binnenlandse vlucht de beste optie inderdaad. Panorama Route is een ander absoluut hoogtepunt dus zou ik er ook zeker in laten, echter zou ik dan wel een extra overnachting plannen omdat op 1 dag alles op en rond de Panaroma Route zien en vervolgens ook nog naar Kruger rijden wel een pittige rit is. Maar alles kan natuurlijk, weet ook niet waar in Kruger jullie willen overnachten…
Vanuit het Zuiden van Kruger kan je in principe in 1 dag door Swaziland naar St. Lucia rijden wanneer je bijtijds vertrekt. In St. Lucia is zoveel te zien en te doen dat je hier gemakkelijk 3 nachten kan plannen, maar meer is nog beter wat mij betreft. Hierna door naar de Drakensbergen is ook goed te doen wanneer je niet te ver noordelijk gaat zitten. Maar Giant’s Castle is goed haalbaar, heb ik zelf ook gedaan tijdens onze 1e reis. Zou hier ook wel 3 nachten plannen omdat het best een eind rijden is voor slechts 2 nachtjes en feitelijk 1 volle dag. Wanneer je Kruger al hebt gezien en in St. Lucia ook al het nodige wild hebt gezien zou ik Addo skippen in jou geval zodat je deze nachten kunt gebruiken voor die extra nachten in de Drakensbergen en Graskop.
In Oudtshoorn kan je je ook wel vermaken, je wilt hier waarschijnlijk een struisvogelfarm bezoeken of iets dergelijks? Kan je eventueel ook skippen en deze gewonnen nachten bij St. Lucia en/of Kruger voegen zodat je van Durban naar Kaapstad vliegt in plaats van van Durban naar Port Elizabeth. Kaapstad zou ik persoonlijk als hoofdverblijf kiezen voor je laatste 5 nachten en vanuit daar Stellenbosch bezoeken, is gemakkelijk aan te rijden. Kaapstad heeft zo ontzetten veel te bieden in vergelijking met Stellenbosch dat je sowieso tijd tekort komt om alles te zien. Je kunt ook iets buiten Kaapstad zelf gaan zitten, bijvoorbeeld in Noordhoek zodat je zowel dichtbij Kaapstad als bij Cape Point, Boulders Beach, Houtbaai en Chapmans Peak Drive zit.
Zo zou ik het ongeveer doen mocht ik met de kennis van nu voor het eerst naar Zuid-Afrika gaan.
Hoi,
De bovenste route ziet er wat rustiger uit, klopt dat?
Kruger en Panorama route gaan wij in augustus doen, dus kan ik nog niks over zeggen. Schijnt wel super mooi te zijn!
Kaapstad en de tuinroute hebben wij in december gedaan en is echt wel een aanrader. Vooral rijden langs de kust is prachtig, de wijnvelden zou je over kunnen slaan, als je rustiger wilt reizen. Wij hebben die vakantie ook teveel gereden, dus ik begrijp je twijfel.
Wat ik je wel wil aanraden is om binnenkort te gaan boeken, vooral voor Kruger. Al gaan wij in een drukke week in augustus en zal oktober rustiger zijn, toch is vooral Kruger snel volgeboekt. Vorig jaar zijn wij in augustus gaan boeken voor onze reis Johannesburg - Kaapstad - Johannesburg, met de camper en kwamen al veel volgeboekte accommodaties tegen. Maar goed, december is al helemaal hoogseizoen, natuurlijk.
Wij vonden SANparks goed te doen, tijdens onze reis. Ze zitten door heel ZA, de prijzen zijn goed, de parken zijn niet heel persoonlijk en luxe, maar meestal prima.
In SANparks Kruger is op dit moment in augustus nog maar 1 (4 persoons) bungalow beschikbaar, welke we nu proberen te boeken :paranoid:
Heel veel plan plezier!!!
Heel hartelijk dank allemaal voor jullie tips. We zijn opnieuw aan het puzzelen met daarin jullie tips meegenomen en we zullen volgende week gaan boeken; vooral Krüger inderdaad!