Eerste keer Zuid Afrika, wie helpt me?

Hallo helpers,

Mijn vriendin en ik willen op 23 augustus richting SA reizen. Ons plan is om 3 weken rond te reizen en uiteraard veel verschillende plekken aan te doen. Wel willen met een auto rond gaan trekken en in de verschillende motels en hotels overnachten. We willen zo veel mogelijk zien van de verschillende natuurparken die binnen onze route ligt. Graag jullie advies wat zeeeer welkom is.
Is de route haalbaar in 21 dagen, is ons van dag tot dag schema OK of moet er nog hier en daar geschoven worden en zo ja waar ? We hebben nog niks vastgelegd
Ik plaats hieronder onze routeplanning en hoor graag jullie commentaren ! zoals je ziet heb ik nog twee dagen overgelaten in het schema deze wil graag gebruiken om ergens langer te blijven op jullie eventuele advies.

groet,

Patrick

[TABLE=“width: 598”]

1
zondag
24-aug
vertrek
21:40

2
maandag
25-aug
aankomst
16:25

3
dinsdag
26-aug
johannesburg naar Hazyview
400 km

4
woensdag
27-aug
Panormaroute
200 km

5
donderdag
28-aug
krugerpark

6
vrijdag
29-aug
krugerpark

7
zaterdag
30-aug
krugerpark

8
zondag
31-aug
hazyview naar St Lucia
600 km

9
maandag
1-sep
st Lucia

10
dinsdag
2-sep
st Lucia

11
woensdag
3-sep
St Lucia naar Durban
220 km

12
donderdag
4-sep
Durban - Port Elizabeth binn vlucht door naar Addo

13
vrijdag
5-sep
Addo Elephant Park

14
zaterdag
6-sep
Addo naar - Knysna
300 km

15
zondag
7-sep
Knysna

16
maandag
8-sep
Knysna - Oudshoorn
110 km

17
dinsdag
9-sep
Oudtshoorn - Heidelberg
160 km

18
woensdag
10-sep
Heidelberg - Kaapstad
275 km

19
donderdag

20
vrijdag

21
zaterdag
13-sep
naar huis

[/TABLE]

Tevens is ons budget ongeveer 100 euro per dag. Hier zijn de autohuur, alle vliegtickets, overnachtringen al af. Het gaat dus alleen om het eten/drinken, benzine en entreegelden, excursies. Is dit voldoende?

100 Euro per dag is zeer ruim, dus dat zal wel in orde zijn.

Betreffende de route, als je binnenvlucht nog niet geboekt is, zou ik rijden richting Port Elizabeth ipv een binnenvlucht te nemen. Als je via de Wild Coast rijdt zie je veel meer van het “echte” Zuid Afrika. Het is mooi, vind ik toch.

Als je van Johannesburg naar Hazyview rijdt kan je gerust de Panoramaroute dezelfde dag afleggen. Zo spaar je al een dag uit.
In Knysna zou ik ook geen volle dag blijven, het is er vrij klein, behalve als je een boottocht wil gaan doen of kano varen of zoiets. Ik zou eerder wat tijd besteden in en rond Kaapstad, zoals Stellenbosch / Franschoek.
Hetzelfde voor Addo, als je in het Krugerpark al veel dieren gezien hebt, zou ik niet speciaal naar Addo gaan. Indien je in Kruger amper olifanten gezien hebt, kan je er wel een omweg voor maken.
Gaan jullie op voorhand al accommodaties vastleggen of op de bonnefooi?

Voor de rest, geniet ervan.

Ik ben het eens met Moonrise over Addo. Kijk de dieren in Kruger, dan hoef je niet meer naar Addo, de olifanten daar zijn echt min of meer hetzelfde. Ik zeg altijd dat als je safari wilt, laat het dan aan een professionele ranger over. Betaal liever wat meer, verkort je vakantie desnoods, maar neem een lodge en ranger in een gamepark.
Over het rijden van Durban naar Port Elizabeth zijn de meningen nogal verdeeld, soms wordt het gewoon afgeraden zelfs door Zuid-Afrikanen.
Knysna en omgeving is best de moeite waard, maar niet erg actief, wel rustiek en mooi. Oudtshoorn voor de grotten en de struisvogels, maar ook daar moet je van houden. De hele Gardenroute is heel mooi, maar anderen zullen zeggen dat het saai is. Overweeg eventueel ook de route R62 via het binnenland. Kleine plaatsjes in de eindeloze Karoo, mooie route.
En inderdaad, vergeet Franschhoek en Stellenbosch niet, dat heeft zelfs mijn voorkeur boven Kaapstad.
100 euro per dag moet genoeg zijn, maar zoals gezegd geef liever een paar dagen 300 euro uit voor een betere safari.

Hihi ik denk er weer heel anders over! Addo vonden wij juist geweldig. Terwijl we ook al naar Kruger, Mkuze en een paar kleinere parken waren geweest. Addo was super indrukwekkend vanwege de hoeveelheid dieren en vooral de hoeveelheid olifanten! Zelf door de parken rijden vonden wij het fijnst omdat je dan lekker op je eigen tempo kan rondrijden. We hebben twee keer met een gids een game drive gedaan, leuk voor de extra informatie over alle dieren maar je ziet niet perse meer dieren dan als je op eigen gelegenheid gaan.

Je route ziet er goed uit! Als ik jou was zou ik Knysna inruilen voor meer nachten rond Kaapstad en langs de Gardenroute (zoals hierboven ook werd gezegd). Stellenbosch (en omgeving) is erg mooi! Ook Mosselbaai is heel gaaf omdat je daar met haaien kunt duiken :).

Dit was onze route vorig jaar, misschien heb je daar wat aan. We gingen wel ‘binnendoor’ ipv langs Durban omdat we heel graag in de Drakensbergen wilden wandelen. De Drakensbergen zijn prachtig maar wij hadden een maand de tijd en jij hebt daar misschien geen tijd voor.

9-7 Dag 1 Amsterdam ->Johannesburg -> Hazyview
10-7 Dag 2 Hazyview
11-7 Dag 3 Hazyview- Krugerpark
12-7 Dag 4 Krugerpark
13-7 Dag 5 Krugerpark - Mbabana
14-7 Dag 6 Mbabana - Mkuze
15-7 Dag 7 Mkuze
16-7 Dag 8 Mkuze - Mtubatuba
17-7 Dag 9 Mtubatuba
18-7 Dag 10 Mtubatuba - Umhlanga
19-7 Dag 11 Umhlanga
20-7 Dag 12 Umhlanga - Drakensbergen/ Valemount
21-7 Dag 13 Drakensbergen
22-7 Dag 14 Drakensbergen
23-7 Dag 15 Drakensbergen - Cathedral Peak (drakensbergen Noord)
24-7 Dag 16 Cathedral Peak
25-7 Dag 17 Cathedral Peak- Bloemfontein
26-7 Dag 18 Bloemfontein
27-7 Dag 19 Bloemfontein - Mountain Zebra NP
28-7 Dag 20 Mountain Zebra NP - Addo elephant rest camp
29-7 Dag 21 Addo elephant rest camp
30-7 Dag 22 Addo- Knysna
31-7 Dag 23 Knysna - Mosselbaai
1-8 Dag 24 Mosselbaai
2-8 Dag 25 Mosselbaai - Swellendam
3-8 Dag 26 Swellendam - Stellenbosch
4-8 Dag 27 Stellenbosch - Kaapstad
5-8 Dag 28 Kaapstad
6-8 Dag 29 Kaapstad
7-8 Dag 30 Kaapstad- Amsterdam

Wij hadden trouwen fantastische hotels daar! Allemaal kleine B&B’s en lodges op prachtige locaties. Als je wat adresjes wilt moet je het maar zeggen.

Toch nog even mijn punt over niet zelf rijden in een gamepark:
-Een ranger weet door radio contact met andere rangers waar de dieren zijn
-Een gecertificeerde ranger mag in veel gebieden off-road naar de dieren toe rijden, en kan ook meer met zijn landrover.
Dus in het algemeen zie je meer dieren en dichterbij, maar er blijft natuurliijk een geluksfactor.
Daarnaast is een verblijf IN een gamepark veel spannender, wakker worden met een leeuw op je terras heeft wel iets…

WOW! Waar heb je dàt meegemaakt?

Groetjes,
Toetske

De leeuwen waren niet echt op ons terras, maar onder ons balkon in de Tshukudu lodge in Pilanesberg.
Wel een neushoorn op het terras afgelopen april in Pitse Lodge in Welgevonden. En toen wij er niet meer waren ook leeuwen… als je facebook hebt kun je de foto’s vinden van deze leeuwen op de facebook pagina van Pitse.

Hoi karolinaw,
Waar heb je tin het krugerpark geslapen? Nog leuke tips? Wij vertrekken morgen!

Via Wereldwijzer app

Hoi!

Wij sliepen in Nkambeni Tented Lodge ( http://www.nkambeni.com/ ). Was prima!

Wauw wat een hoop informatie hier zijn we natuurlijk ontzettend blij mee. Ik ga eens over het eea nadenken en de reis hier en daar nav jullie input wat wijzigen. top en nogmaals dank voor de informatie. groet Patrick