Is mijn planning haalbaar?

Lieve mensen,

Allereerst wil ik even kwijt dat het grootste deel van mijn reisvoorpret altijd al veroorzaakt wordt door wereldwijzer: naar welke uithoek van de wereld je ook gaat, nergens anders vind je zoveel goede informatie en adviezen van mede-reizigers. Echt ontzettend fijn altijd!

Op 27 november vliegen mijn vriend en ik weer naar een nieuw avontuur, deze keer hebben we voor Zuid-Afrika gekozen als vakantiebestemming. We hebben 20 dagen en willen zoveel mogelijk van het mooie land zien, en wel per auto. Ik lees in dit forum veel dat je je zeker niet moet verkijken op de afstanden, en dus hoop ik dat jullie me kunnen helpen met onze planning. Is het haalbaar wat we nu voor ogen hebben, of helemaal niet? We houden van cultuur, maar zeker ook van strand en natuur. Alles in balans en afgewisseld. Ik meld er wel alvast bij dat we een vrij hoog reistempo in het algemeen hebben, en er sowieso niet van houden op dagen achtereen op dezelfde plek te blijven. Maar een beetje uitrusten mag wel op vakantie. :wink:

Oh ja, vooralsnog hebben we alleen de eerste nachten in Hazyview geboekt, de rest willen we zoveel mogelijk open houden om flexibel te blijven. Niets is vervelender dan te moeten gaan als je wilt blijven, en andersom. Is dit raadzaam in deze periode denken jullie? Welke plekken zouden we wel beter van te voren kunnen boeken?

Ik hoop van harte dat jullie kunnen adviseren en onze reis tot een nog groter succes zullen maken. :slight_smile: Alvast bedankt!!

Route Zuid-Afrika:

Dag 1: Johannesburg
Dag 2: via Panoramaroute naar Hazyview (450 km, 5,5 uur)
Dag 2: avondsafari Krugerpark (slapen in Hazyview) (15km, 20 min)
Dag 3: game drive Krugerpark (slapen in Hazyview)
Dag 4: van Hazyview rijden naar Swaziland (255km, 3.45 uur)
Dag 5: van Swaziland naar St Lucia (300km, 3.15 uur)
Dag 6: St Lucia (strand, rust)
Dag 7: Hluwe Hluwe Park (52 km, 1 uur)
Dag 8: Port St Johns (600km, 7.30 uur)
Dag 9: Port St Johns (strand, rust)
Dag 10: Port Elizabeth (575 km, 7,45 uur)
Dag 11: Port Elizabeth
Dag 12: Jeffreysbaai (75 km, 1 uur)
Dag 13: Knysna en George (195 km, 2.30 uur en 60 km en 50 min)
Dag 14: Oudtshoorn en Mosselbaai (60km, 50 min en 90km, 1.20 uur)
Dag 15: Swellendam (175 km, 2.20 uur)
Dag 16: Stellenbosch (195 km, 2.5 uur)
Dag 17-18-19: Kaapstad (50km, 40 min)
Dag 20: naar huis

Hallo,

Allereerst even melden dat jullie een mooie route hebben uitgekozen en er zeker en vast van gaan genieten.

Het wordt een pittige route, maar als jullie houden van doorrijden is dat geen probleem neem ik aan. :slight_smile:

Mijn bemerkingen:
Dag 2 wordt wel even doorrijden. Vergis je niet op de afstand en op de panorama route, je wil er toch ook van genieten. Vooral omdat je tijdig in de lodge moet zijn voor jullie avondsafari. Dus goed op tijd vertrekken.
Dag 11 Port Elizabeth, ik zou er persoonlijk geen extra dag besteden, maar zou op dag 11 doorrijden naar Jeffrey’s Bay en de dag nadien naar Tsitsikamma national park gaan. Het is een heel mooi park aan de zee waar je mooie wandelingen kan maken.

En tenslotte, jullie zijn midden in de schoolvakantie in Kaapstad en nog geen accommodatie geboekt. Ik zou dat onmiddellijk doen en hopen dat er nog iets vrij is. Heel Zuid Afrika is dan op vakantie in Kaapstad en omgeving. Het zal er heeeeeeel druk zijn. Maar zo maken jullie ook eens een zuidafrikaanse vakantie mee :slight_smile:

Hallo,

Persoonlijk zou ik op dag 10 een slag om de arm houden, de mogelijk bestaat dat je in tijd nood komt ga dan in Grahamstown slapen en ga de volgende dag door naar Port Elisabeth. Reken bij het passeren van de grenzen met Swaziland 1 uur extra kwijt bent. Van Hluhluwe naar Port st Johns rij om te beginnen aan de noord kant Durban binnen en dan moet je nog ong.250 km over de R 61.
Over dag 8 en 10 ben ik niet zeker maar mooi is het zeer zeker.
Nooit nie sal verveel Jan

Mooie route inderdaad. Dag2 allen het rijden naar Hazyview vanuit Joburg kost je al een dag, dus zou de roite echt de volgende dag doen en dan heb je zeker ook minimaal 1 dag nodig. Zeker als,je overal alles wilt gaan zien. Kijk op de Panaramaroute voor je snelheid, ze staan met laser op snelheid te controleren, zeker in daar! En mochten ze je aanhouden, laat je intimideren en betaald nooit een boete contant, is wettelijk niet toegestaan in ZA.

Inderdaad PE, Port Elizabeth zou ik alleen overnachten en zeker niet langer blijven, vandaag kan je ook nog naar Addo Elephant park gaan,

daarna zou ik zeker de accomodaties gaan boeken vooraf. Want zoals eerder gezet, de grote zomer of tewel de school vakanties barsten los. Bijna alle ZA,ers trekken naar de kust, van St. Lucia tot en met Kaapstad, kan je daar dan over de hoofden lopen, de stranden alles is bomvol!
hopelijk kan je nu nog wat vinden, want veelal is zeker 1 jaar van te voren alles al volgeboekt, zeker de mooi plekjes.

en plan altijd meer tijd in met reizen, duurt altijd langer. Er zijn veel snelwegen, maar die zijn vaak, en zeker langs de kust, maar Enkelbaans.

Ook kost het wat tijd om de grens over te gaan., in en uit Swaziland en Neem contact geld mee, voor de wegenbelasting voor Swazieland ZAR 50.- ( contant daar te betalen aan de grens)
Ja je kan daar met ZAR betalen, maar je krijgt Swazi geld terug en daar kan je niets meer mee. Maar je vaak gewoon met de creditkaart betalen. Mvuba Falls lodge daar is een leuke plek voor een overnachting.
zorg ook dat er en verzekeringspapier is van de huurauto, anders kan je de grens niet over. Regel dit nog met de autoverhuurder vanaf hier.

Hallo

Weet niet hoe laat je dag 1 aankomt in Johannesburg, maar als dat vroeg in de
ochtend is, zou ik zeker overwegen om diezelfde dag een heel eind op weg te
gaan richting panoramaroute, het is zo zonde om die af te raggen!
Ik neem even aan dat je zeker om een uur of 5 's middags aanwezig moet zijn voor de avond safari!
En eigenlijk zoals ook Annemieke al schrijft, zou je alleen al voor de panoramaroute een
volle dag moeten uittrekken wil je alle hoogtepunten daar gaan bekijken en ook de Bourkes Luck
Potholes bezoeken, zonder ook nog de rit vanaf Johannesburg tot aan daar!

Veel planplezier