Beste lezer,
Al een hoop gelezen op dit forum en een stuk wijzer geworden. Wellicht kunnen jullie mij tips geven over een toekomstige reis naar Zuid-Afrika.
Het plan is om in de eerste twee weken van mei volgend jaar naar ZA te gaan met ons gezin, waarvan 2 kinderen van 15 en 17 jaar. Maar ik twijfel, volgens mij heb ik ergens gelezen dat het dan regenseizoen is, klopt dit? Als dit zo is, is het dan wel een handige periode om te gaan?
Het liefst gaan we van Kaapstad via de kust/Stormsriver/PE/Durban/St. Lucia/Hluhluwe en dan omhoog naar Krugerpark/Johannesburg maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken binnen 14 dagen.
Wat raden jullie aan voor deze twee weken: het zuidelijke gedeelte langs de kust of Krugerpark en omgeving? Of heeft iemand een goed voorstel van een route met ‘van alles wat’ er in?
Dank vast,
marmar
check even de website van Kras voor de Fly Drive Classic South Africa voor de route, wij hebben 'm net afgerond met onze dochters van 12, 16 en 18 in 2 weken. Is goed bevallen en is ook wel goed te doen in die periode. zou wel tom tom meenemen/huren. Binnenlandse vlucht Durban - Port Elisabeth scheelt een hoop auto rijden.
Bedankt voor je reactie. Heb op de site van Kras gekeken, het lijkt mij een ‘haastklus’ maar dat hebben jullie zo niet ervaren? Zo te lezen is jullie de reis goed bevallen. Ik ga het in de groep gooien.
Eerlijk gezegd leek het ons ook wel een haastklus maar achteraf is het erg meegevallen. De temperatuur was vrij laag (2e helft juli) waardoor we toch niet echt de gelegenheid hadden aan het strand of zwembad te liggen, anders zou een paar dagen extra wel idealer zijn om wat meer rust te hebben. Het aantal kilometers klopte niet met de beschrijving, het was beduidend minder (ca 200 per dag gemiddeld)
We hadden te weinig tijd om de reis zelf helemaal uit te puzzelen en voor te bereiden en in deze kant en klare fly/drive zaten toch al wel de elementen die we anders ook gedaan zouden hebben vandaar dat we daar maar voor gekozen hebben.
We gaan voor één ‘kant’. Wellicht vinden we het zo leuk dat we later nog eens terug gaan.
Ik denk nu aan de volgende route:
1, aankomst zaterdagochtend Joburg. Joburg - Graskop
2, Graskop, panoramaroute
3, Graskop - Kruger
4, 5, Kruger
6, Kruger - Swaziland
7, Swaziland - Hluhluwe
8, Hluhluwe
9, Hluhluwe - St. Lucia
11, 12, St. Lucia
13, St. Lucia - Himville
14, Himville
15, Himville - ??
16, ?? - Johannesburg. Zaterdagavond terug - Amsterdam. Aankomst zondagochtend
Het is nog maar een grove indeling, maar is zoiets wat? Het stuk terug door de Drakensbergen hoeft van ons niet zo (Himville en Sanipas) maar ik weet niet hoe het anders kan?
Tips zijn van harte welkom!
De afstand St Lucia Himeville is zo groot dat dit niet in een dag te rijden is.
Een alternatief is ga naar Shaka’s Kraal ongeveer 14km voorbij Eshowe daar is een overnachtings mogelijkheid,hierna kan je terug naar de kust. Dan heb je de mogelijkheid om bij Tongaat naar Howick te rijden of via Durban. Hier kan je dan de N3 nemen naar Joburg.
Geniet die reis Jan
Bedankt Jan, nuttge info.
Heb de kaart er even bij gepakt. Als ik het goed begrijp zeg jij
dag 13, St. Lucia - ShakaasKraal/Eshowe (2,5 uur volgens google maps)
dag 14, ShakaasKraal/Eshowe - Howick (3 uur volgens google maps) Naar Tongaat is het 1,5 uur.
dag 15, Howick - Johannesburg (5,5 uur volgens google maps)
Is er op deze route onderweg nog iets speciaals te zien?
Ik lees ook over Winterton/Bergville, is dat in te passen? Dan zoiets wellicht?
dag 13, St. Lucia - ShakaasKraal
dag 14, ShakaasKraal - bergville
dag 15, Bergville - Joburg
Is er dan op dag 14 nog tijd om iets moois in de omgeving te gaan bekijken of te wandelen oid?
Gaat niet alleen op de Google Maps af, 100 km in z.a. Wil niet zeggen 1 uur rijden, maar zeker langer! Afstanden zijn groot hier. In mei is het in het noorden nog heerlijk warm weer. En bij St. Licia kan je nog zeker van het strand genieten, de zee is daar heerlijk, maar pas op hij trekt heel erg!!!
Ook de regentijd is dan voorbij in mei in het Noorden.
Mooi om te horen dat (begin) mei nog een goede periode is om naar dit gedeelte in ZA te gaan.
Zijn van St. Lucia naar Johannesburg twee overnachtingen hopelijk wel voldoende? Wat raden jullie aan als twee (als ik even van twee uit mag gaan) beste stops? Liefst waar ook wat te zien/te doen is. Het is niet erg als één van de twee een lange(re) rijdag is.