Wij willen in november 2015 Brazilië gaan bezoeken, 3 weken.
We hebben al de nodige brainstorm gedaan maar hopen met jullie tips/adviezen verder te komen.
Vliegreis naar Campo Grande, daar auto huren, rondreis maken waarbij we Pantanal (Miranda) en Bonito zeker willen bezoeken. Daarna vanuit Campo grande door reizen naar Iguazu, daar wat dagen rustig aan doen, watervallen en park bezoeken en dan vanuit Iguazu via Sao Paulo terugvliegen naar Nederland. Dit kan natuurlijk ook andersom maar we zijn niet zo’n stedenliefhebbers dus verblijven liever dichtbij de natuur ipv midden in de stad voordat we weer terugvliegen naar Nederland.
Of vliegreis naar Camp Grande, auto huren en Pantanal(Miranda) Bonito bezoeken en doorrijden naar Iguazu om daar laatste dagen door te brengen en van hieruit terug te vliegen via Sao Paulo naar huis.
Of vliegreis naar Iguazu, auto huren, rondreis maken (Bonito, Miranda, Pantanal) en dus weer terug naar Iguazu en van daaruit terugvliegen naar huis. Het kan natuurlijk ook andersom, vanuit Campo Grande autoreis maken op en neer naar Iguazu.
Vorig jaar hebben we 3 weken klein gedeelte van Botswana doorgereisd, zelfvoorzienend 4x4. Wij kennen geen Portugees, nemen wel vertaalboekje/computer mee.
Welke autoverhuur bedrijf staat hoog aangeschreven in Brazilië en hebben jullie goede ervaring(en) mee?
Welke optie zouden jullie nemen en waarom? Misschien hebben we zelf iets over het hoofd gezien. Nog andere leuke plekken in die regio die we kunnen bezoeken. Juist de niet toeristische plekken houden wij juist van, vandaar ook de keuze om met huurauto rond te reizen.
Wij gaan in september naar de Pantanal en hebben dezelfde insteek als jullie. Niet naar de steden en lekker bij de natuur blijven. Nu gaan wij naar de noord kant van de Pantanal, Cuiaba. Daar een auto gehuurd en dan naar Bom Jardim (variant van Bonito) en dan de Transpantaneira af. Reden dat wij deze kant bezoeken is dat dit minder toeristisch is en in onze optiek dieper de ongerepte natuur in kunnen gaan.
Wij huren altijd een auto vanuit NL. Bij voorkeur Sunnycars, maar ook ander “brokers”. Dit om bij eventuele problemen in NL dit op te lossen. In Argentinie hebben wij problemen gehad en dit rustig in NL kunnen oplossen.
Wat betreft de route kan ik geen zinnig woord over zeggen. Wij zijn in Iguazu geweest vanuit Argentinie en vanuit daar de Braziliaanse kant bezocht. De Argentijse kant is trouwens voor minimaal 2 dagen het bezoeken meer dan waard! De Braziliaanse kant is een globale samenvatting van Argentijnse kant.
Mocht je nog vragen hebben, dan zien wij het wel. Veel plan plezier!
Wij gaan in juli naar de Pantanal. We vliegen naar Cuiaba en willen daar een auto huren. Dan is het plan om de Pantanal in te rijden en daarna naar Campo Grande. Hiervandaan wil ik een vlucht boeken naar Santa Cruz in Bolivia. Weten jullie hoe/waar ik dat het best kan boeken? De meeste vluchten die ik nu vind, vliegen via Sao Paulo. Beetje een omweg… [emoji6]
Wat betreft jouw plan, Bianca, zou ik gaan voor de eerste optie. Heen en weer rijden van Iguazu naar Campo Grande lijkt me niet erg interessant. Een aantal jaar geleden zijn wij op de fiets van Sao Paulo richting Iguazu gegaan. Op een gegeven moment zijn we verder gegaan met de bus, omdat het landschap erg eentonig was in de buurt van Iguazu: erg veel velden met suikerriet. Iguazu is geweldig!!! Als je de tijd hebt, raad ik je aan zowel de Argentijnse als de Braziliaanse kant te bezoeken!!!
Voor de auto reizigers/huurders vergeet niet om een GPS te voorzien.
Bij verschillende verhuurbedrijven kan je die mee-huren met je auto.
Heb je echter een smartphone, of je europese gps, dan kan je gewoon het programma en/of braziliaanse kaarten downloaden zoals van TomTom of Sygic bvb.
Geloof me met de wegen die soms in slechte toestand zijn, slecht verlicht zijn en en vele gevallen zonder de nodige, of slechtgeplaatste, verkeersborden en dit alles gecombineerd met een nogal egocentrische rijstijl van brazilianen kan je best een gpsje gebruiken om je rij-stress te verlichten.
Nog ivm smartphones …
voor diegenen die geen portugees kennen bestaan er nogal wat woordenboeken die je gratis kunt installeren vanaf de google en apple stores
ook een weerprogramma kan interessant zijn om bij de hand te hebben, die gaat dan de voorspelling bijhouden op basis van je gps-positie.
@ Bianca,
ik heb van mijn klanten de voorbije jaren regellmatig positieve respons gekregen van het autoverhuurbedrijf LOCALIZA
bij hen kan je bvb ook een gps mee huren
Bedankt voor de tips, Ivan! Weet je soms ook een autoverhuurbedrijf waarbij je een auto kunt huren in Brazilië (Cuiaba) en in kunt leveren in Bolivia (bij voorkeur in La Paz)? Dit zouden wij het liefst doen, maar tot nu toe heb ik nog geen bedrijf gevonden waar dat kan.
Ik denk niet dat dit kan.
Voor zover ik tot hiertoe hoorde tenminste.
Terzake …
Voor diegenen die een auto huren hou er ook rekening mee dat men in Brazilië niet flexibel is qua her-inlevering van je auto.
Als je bijvoorbeeld gaat huren in Rio en me de auto naar Recife zou rijden en die daar wil inleveren gaat men je een behoorlijke ‘terughaalkost’ aanrekenen.
Als je dan een auto wilt huren probeer je best een reis te plannen waarbij je in een cirkel (of iets gelijkaardigs) rondreist zodat je je auto weer op de plaats van vertrek kunt afleveren, waardoor je een behoorlijke duit gaat besparen.
nee helaas er is geen braziliaans verhuurbedrijf die je een auto in La Paz laat droppen, heb dat al eens uitgezocht tenzij t veranderd is natuurlijk.
omgekeerd zou misschien wel kunnen bij een zwitsers verhuurbedrijf in La paz. http://www.rentacarpetita.com/
Je kunt Aldo eens aanschrijven ( spaans,frans of duits). Ik weet dat ze het wel doen met auto’s die in Argentinie of Chile achtergelaten worden, maar t kost uiteraard wel een paar centen vrees ik
Ik heb vandaag n vlucht geboekt van Cuiaba naar Campo Grande voor totaal €80 voor 2 personen. Uurtje vliegen i.p.v. minimaal 9 uur in de bus. Leek me een goede deal! We blijven 8 dagen in de noordelijke Pantanal, dan de vlucht. Vervolgens kunnen we vanaf Campo Grande richting de grens en kijken of we nog n stop maken bij Bonito of op andere plaatsen.
Auto huren in Cuiaba lijkt me nog steeds de beste optie, al lees ik ook wel negatieve berichten over zelf rijden. Lastig al die keuzes… [emoji15]
Bedankt allemaal voor de tips, we zijn bezig met de voorbereidingen van onze reis. We vliegen van Sao paulo naar Campo Grande. In Campo Grande huren we een auto. Dan reizen we af richting Miranda/Zuid Pantanal. Fazenda Xaraes hebben we geboekt, de rest zien we nog wel. Van daaruit gaan we naar Bonito - National parc IIha Grande- Santa Helena-Foz do Iguazi en de onverwachte plekken waar we voorbij komen. Onze huurauto leveren we in in Foz do Iguazu. Extra bijbetaling maar we vinden het altijd leuk om te kunnen gaan en staan waar wij willen. (met de veiligheidsregels in acht nemende natuurlijk). Costa Rica hebben we 3 jaar geleden 2,5 week helemaal op de bonnefooi gedaan en dat is allemaal goed verlopen. Sja de moeilijke taal zal ons soms wel in de weg zitten.
Tip voor diegenen die een auto willen huren in Brazilië :
Doe een rondreis zodanig dat je het voertuig terug kunt afleveren waar je hem ophaalde.
Hierbij bespaar je (soms erg) veel op de terugvoerkost die de huurmaatschappijen je aanreken als ze zelf je voertuig moeten terug brengen naar de startplaats.
Tweede tip :
Zorg voor minstens 2 verschillende GPS navigatie programmas op je smartphones MET upgedate kaarten uiteraard. Waarom 2 ? De dekking kan verschillen van streek tot streek tussen de verschillende programmas
Tropische groet
Ivan Bahia Reisgids @ivanbahiareisgids