voorkeur: georganiseerde rondreis of zelf de route/bezienswaardigheden plannen?

Ik ben benieuwd waar jullie voorkeur naar uitgaat bij een bezoek aan Jordanie. Doen jullie liever een georganiseerde rondreis door het land,
ofwel individueel of met een groep, of plan je toch liever zelf je dagen/bezienswaardigheden/route? En waarom?

Groetjes!

Mijn vriendin en ik gaan bij voorkeur samen en organiseren zo min mogelijk. Vaak staat de route niet eens vast. Als we het ergens leuk vinden blijven we en anders gaan we weer verder. Gemiddeld blijven we, denk ik drie dagen per plaats. We reizen graag zo veel mogelijk met het openbaar vervoer. We gedijen niet in groepen. Vaak wordt het dan opbieden over ervaringen en hebben we minder contact met de lokale bevolking. In Jordanië hebben we echter een auto gehuurd, aanvankelijk voor een paar dagen, maar het beviel zo goed dat we hem gehouden hebben.

ZELF, zeker Jordanië is zo makkelijk zelf te doen. Openbaar vervoer is prima, mensen zijn vriendelijk. Hoe minder vast ligt hoe beter. Bevalt iets dan wil ik langer kunnen blijven, is het niet leuk dan wil ik verder kunnen. Ik ben nog nooit met een groep op reis geweest maar als ik die tegen kom ben ik altijd blij dat ik daar niet in zit. Vaak zit er altijd wel iemand te zeuren dat het te ver lopen is, geen lekker eten, je komt moeilijker in contact met lokale bevolking en dan zit je nog met een groep Nederlanders. Ik vind het leuk om lokale mensen te ontmoeten maar ook backpackers uit andere landen. Prachtig voorbeeld, in Petra liep een groep van Djoser voor ons en die waren aan het klagen dat het ver lopen was naar de Treasury, of ze de bus niet door de siq hadden kunnen rijden. Tja, bij dat soort volk wil ik niet in de buurt komen met reizen.

Ik vind de Amerikaanse groepen altijd hilarisch om te bekijken. Ze vinden alles ‘great’ en ‘wonderful’ en leggen flinke stapels geld neer voor een souvenirtje. Ze trekken zich weinig aan qua kledingvoorschriften en blijven angstvallig in de groep. Ik heb het idee dat Jordanie voor hen een soort attractiepark is waar ze alleen de hoofdattracties doen, want dat is veilig. Ze hebben soms ook echt geen idee waar ze zijn op de wereldbol en verbazen zich erover dat niet alle Jordanezen engels praten.

Ik heb veel groepen gezien in Jordanie en was altijd blij dat ik zelf kon bepalen wat ik wel/niet ging doen.

Zeker in Jordanië kan je prima zelf rondreizen en alles zelf regelen via taxi en openbaar vervoer
. Mensen spreken goed Engels, zijn hartelijk en gastvrij en bereid om je te helpen. Zo leer je het meeste kennen van het land en de mensen.

Ik ben aan alleenstaande reiziger, dus ik reis het liefste in een (avontuurlijke) groep. In oktober ga ik naar Jordanië, maar ik probeer de zeurende mensen uit de groep te vermijden. Sommige klagen overal over, het kan niet beter. Ik vind dit een beetje overdreven, blijf dan anders thuis!
Zelf heb ik een positieve instelling en een lange wandeltocht vind ik geen probleem, daarnaast vind ik fijn dat vele dingen inbegrepen zijn en dat er goede reisleiding aanwezig is. Een nadeel is wel dat je je eigen route niet kan uitstippelen en de echte “perfecte” reis dus niet bestaat, of ver uit budget ligt.